Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Tack för replik!
Låt mig inledningsvis klargöra en sak:
Du läser min text som Fan läser Bibeln.
När jag i ett inlägg skriver till kontot
EmmeLee att ett antal konton inte förtjänar att bemötas, så implicerar det naturligtvis inte att kontona ifråga skall få fritt fram att i tråden sprida dynga och/eller rena felaktigheter.
Som exempel kan nämnas Marie Tourette, ett väldigt obehagligt konto som i likhet med ditt, har tagit som sin uppgift att genomgående misstänkliggöra brottsoffret Emil och samtidigt försöka white washa mörderskan Lydia Barth. Sånt skall givetvis bemötas!
Det senaste från madame MT är formuleringen om att det våldsamma mordet istället var "ett fyllegräl som slutade med en hemsk olycka".
Vågar jag mig på att ställa dig frågan om du, som ju anger dig ha läst FUP, delar madame MT:s beskrivning av händelsen?
När det gäller frågan om Lydia Barths våldsamhet tycker jag mig kunna konstatera att du ser henne som en våldsam person. Det är alldeles utmärkt om du har den bilden och uppfattningen av henne.
Lydia Barth är nämligen en alldeles förfärligt livsfarlig person med våldstendenser och det är för sin våldsamhet, den hon inte kan kontrollera, som hon nu sitter på Hinseberg dömd för mord till 18 års fängelse.
Det är i sak ointressant vad Lydia kan ha råkat ut för innan hon väljer att börja kasta tallrikar och brandsläckare. Det är hennes tydliga oförmåga att kunna kontrollera sig som indikerar hennes farlighet. När nånting går Lydia Barth emot, har hon ingen förmåga att besinna sig, utan hennes frustration tar sig omedelbart fysiska uttryck. Hon är våldsam, hon är farlig och hon är inlåst.
Det sista är det bästa. För alla faktiskt -och då inte minst för henne själv.
Eller hur?

Vad tråkigt att du känner att jag samt ngn till försöker misstänkliggöra Emil. Du har missuppfattat. Min intention är inte att misstänktligöra ngn alls. Jag försöker belysa samt finna svar där jag ej ser svaren.
För mig har ett kort klipp av en film eller text m.m aldrig gett mig hela bilden. Jag vill se följdfrågor, jag vill läsa svaren för att kunna göra en bedömning. Och helheten är oerhört viktig.
Kastar ngn tex en brandsläckare så läser en del in -Usch så aggresiv människa. Medan en del, inklusive jag själv måste ställa följdfrågor då jag inte naivt bara kan köpa sånt rakt av. Jag vill veta om ngt har fått personen att agera så här innan jag kan bedöma den.
Jag gör aldrig en bedömning utifrån sånt.
Exempel:
Ngn försöker våldta en person, personen får tag i en tegelsten och drämmer i skallen. Förövaren dör.
Var personen här ovan våldsam eller försvarade bara sig? En del skulle svara att den använde för mkt våld i förhållande till brottet, det finns alltid de som ska hitta anledningar så klart.
Exempel:
Någon angriper din hund, häst med tillhyggen, du ser vad som pågår och rusar dit och slår omkull personen, som råkar slå huvudet i en sten och avlider.
Är du våldsam och överdrivet aggresiv? Kunde du kanske gett idioten en kram och försökt tala den till rätta i stället?
Exempel: Någon försöker dra in ditt barn i en bil. Den får in barnet i bilen och drar därifrån. Ditt barn skriker av skräck, du har nyss varit på jakt och har bössan ännu kvar i bilen. Vad gör du? Skjuter sönder däcken? Vad gör vi i olika lägen?
Är väldigt lätt att spela korrekt och ha korrekta svar. En annan femma att utsättas. Dessutom reagerar och uppfattar alla olika.
Vad jag vill försöka förmedla är: Begreppet våldsam är ganska komplext utan en helhetsbild för mig.
Jag har aldrig bott ihop med Lydia, ej heller Emil. Jag vet inte hur dom brukade bete sig mot varandra annars. Brukade man hota varandra? Är det därför han satt kvar på stolen? Att söka svar är väldigt naturligt och ngt vi bör göra så att vi kan förstå och lära oss utav det. Det kallar du för att misstänkligöra.
Du skriver, jag citerar:
Det är i sak ointressant vad Lydia kan ha råkat ut för innan hon väljer att börja kasta tallrikar och brandsläckare.
För dig är det ointressant, men inte för mig. Av bl.a anledningar jag skrev här ovan.
Du skriver även, jag citerar dig:
Det är hennes tydliga oförmåga att kunna kontrollera sig som indikerar hennes farlighet. När nånting går Lydia Barth emot, har hon ingen förmåga att besinna sig, utan hennes frustration tar sig omedelbart fysiska uttryck. Hon är våldsam, hon är farlig och hon är inlåst.
Intressant att du har dessa fakta om henne..gör du dessa antagande pga detta mord?
Ok, av alla de jag samtalat med som känner henne, har ingen sagt ngt sådant. Och det är då folk som även bott med henne.
I denna tråd så ältas det om att ena sidan försvarar ngt som redan är avklarat. Otroligt dumt tycker dom och stannar ändå själva kvar i tråden. Varför vet jag inte. Lydia sitter ju i fängelse, dömd för mord. Allt är väl uppklarat?