2022-03-23, 09:44
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror också på en palatskupp.

Den är rätt utesluten tyvärr
Bara militären har kraft att göra kupp, men de är den drivande parten i visionen om ett nytt sovjet här.
Putin porträtteras ofta som den galna ledaren, tar man bara ut han så löser sig alla problem.
Så är det såklart inte, de har hundratals personer under som kommer ersätta och fortsätta offensiven.

Skulle väst ligga bakom en framgångsrik mordkomplott mot Putin så tror jag att priset blir väldigt högt i efterspelet. En ersättare skulle utkräva hämd och få medhåll för det. Mest troligt en större miltärbas/stad i europa som går upp i rök av kärnvapenspets. Utfallet av radioaktiva ämnen kommer skicka europa tillbaka till medeltiden då ingen vill bo eller köpa våra varor inom de närmsta länderna, kvar bli ett öde landskap och en buffertzon som ryssland bit för bit lägger beslag på.
Mota fienden vid dörr som man säger.

Allt ryssland behöver är en allierad med samma tankesätt och med samma intressen för att ha bra fungera handel och rundgå sanktioner. Det har man hittat i kina nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Var dom semesterorter tro?

Dodslager men han overlevt? Kalla det for dodslager?
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Genom att stå armarna i kors och tittar på?

Natoländer (och andra)?bidrar med både vapen och underrättelser. De var även på plats till strax innan invasionen och utbildade.

Då inte riktigt armarna i kors.
Citera
2022-03-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
De ska gå med på alla krav villkorslöst. Ryssland kommer att vinna kriget och få igenom sina villkor, som de hade ställt redan innan.

Ett helt meningslåöist krig som man knappast kan beskylla Ryssland för.

Är bara en tidsfråga innan Ryssland inte har råd längre, man kanske borde fokuserat på att ha ett fungerande land innan man försöker ta över fler andra länder!
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det här kriget påminner lite om då Napoleon gick in i Ryssland eller hur? Vill minnas att ryssarna brände upp hela Moskva och fick fransmännen att svälta ihjäl och för den delen frysa ihjäl.
Lite skillnad på 1812 och 2022, eller vad säger du?

La grand armée bestod av närmare 700 000 man vid anfallet på Ryssland. 80, 90 000 återvände till Paris. Tänk på att man dessutom gick till fots på den tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag bedömer denna information som så allmänt känd att jag knappast löper risk att betraktas som "rysstroll" även om detta inte bekymrar mig.

Bedömningen av källor är givetvis avgörande för hur sakläget ska uppfattas, men vare sig kvantitativa uppgifter eller kvalitativa dito kan ge en absolut klar bild i denna värld av speglar och rök.

Oavsett om man håller på någon sida i kriget eller ej så kan man försöka hålla sig med en något så när realistisk bild av sakläget och hur utfallet kommer att bli.

Det hade varit intressant med någon källa dock, även för din egen bedömnings skull.
Citera
2022-03-23, 09:49
Medlem
Snapcounts avatar
Och ja.., här kommer då räddningen för Rysslands ekonomi :

Ber kinesere om å fylle russisk tomrom

Vestlige selskaper har stått i kø for å trekke seg ut. Kinas Russland-ambassadør ber nå sine landsmenn om å gripe sjansen.

Ifølge Bloomberg oppfordrer Kinas Russland-ambassadør Zhang Hanhui kinesiske selskaper til å hive seg rundt og «fylle tomrommet» som oppstår etter selskapene som forlater det russiske markedet.

Utspillet fra ambassadøren kommer etter at USAs president Joe Biden i deres toppmøte sist fredag advarte Kinas president Xi Jinping om «implikasjoner og konsekvenser» hvis Beijing støtter Vladimir Putins Ukraina-invasjon.

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2022/03/22/7839567/kinas-russland-ambassador-ber-kinesiske-selskaper-om-a-gripe-sjansen
Citera
2022-03-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Redan tidigt efter ryssarnas invasion pekade mycket på att det var dessa stora styrkor i Donbas som var ryssarnas huvudsakliga mål och att ställningarna runt Kherson och Kiev mest ställdes upp för att hålla kvar ukrainska styrkor på dessa platser. Mariupol, med dess stora styrkor, var även det ett huvudfokus. Västmedia har närmast under hela konflikten varit fokuserad på Kiev och i viss mån Kherson och ifrågasatt ryssarnas kapacitet för att de inte lyckats inta dessa städer, samtidigt som ryssarnas agerande på marken rimligtvis kan tolkas som om de fokuserat på Donbas.

Så fallskärmstrupper och pansarmer som skrotas kring kiev och kharkiv är en medveten strategi för att på 25 dygn nå obetydliga framsteg i Donbass?

Ryska militärhögskolan och doctrin blir ju ju enklare att förstå i all sin operativa uselhet när man ser det så.....
Senast redigerad av slö 2022-03-23 kl. 09:55.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag vet inte vad jag ska säga, förutom att Ryssland kommer att vinna kriget och få igenom alla sina viktigaste krav. Du tror att du är påläst för att du läser tidningar och ser på TV. Tragiskt.
Att du definierar "vinna kriget" med att sänka Ryssland in i mångårig Sovjetdvala igen är talande. Putin gjorde ett stort misstag att tro han med militär speciell operation och kirurgisk precision kunde plocka bort det politiska styret i Ukraina och bli mottagen med öppna armar som Ukrainas räddare. Hade han inte fört ett skräckvälde mot dom runt honom som haft kunskap om hans egotripp om den speciella operationen blir ett till krig eftersom han inte ses som den befriare han inbillat sig vara. Putin är en förvirrad människa som isolerar sig från omvärden och lever i sin egen lilla historiska bubbla. Att han inte använder varken dator eller mobil och möter dom han måste möta med 15 m långa bord emellan styrker min tes om hans isolation och galenskap
Att återta informationsmonopolet är avgörande för Vladimir Putins maktposition i ... inte använder dator eller äger någon mobiltelefon
https://www.di.se/nyheter/internet-putins-nasta-slagfalt-sa-ska-han-stoppa-youtube/
Senast redigerad av Taggad 2022-03-23 kl. 09:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Dodslager men han overlevt? Kalla det for dodslager?

Du vet mycket väl vad som menas, dom menar koncentrationsläger. Och vi kan väl säga att en hel del ryssar gick åt i dom också...och det trots att dom "endast" var koncentrationsläger och inte dödsläger.
Citera
2022-03-23, 09:52
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det är såvitt jag vet INGEN som sagt detta förrän de senaste tre-fyra dagarna när den ryska situationen i närheten av Kiev börjar se alltmer prekär ut. Men, om det är som du säger så borde ryssarna i så fall planerat för en strategisk reträtt från Kiev och omgrupperat dessa styrkor till sydost. Istället riskerar de nu att stora styrkor blir avskurna och inringade. Detta kanske var planen men att låta upp till en tredjedel av sina tillgängliga styrkor bli avskurna av fienden låter inte som en vidare smart taktik.

Jo, det är faktiskt rätt många seriösa analytiker som sagt just detta, efter ha studerat de ryska trupprörelserna. Jag tror det var tydligt redan efter en vecka av stridigheter. Men förstås inte om man hämtat sin information ur MSM-västmedia, inklusive Twitter, Facebook och faktiskt även Flashback.

Det är liksom ingen mening att ange källor om denna sak eftersom de diskrediteras, antingen kvantitativt eller kvalitativt. Det enda jag kan säga att "Vi får väl se hur det slutar".

https://rumble.com/vwjdj5-col.-douglas-macgregor-has-advice-for-zelensky.-russias-cauldronsyria-strat.html
Senast redigerad av Arnstad 2022-03-23 kl. 10:07.
Citera
2022-03-23, 09:54
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Nej, att slåss för något som man är chanslös i, kommer att leda till att folk dör i onödan.

Så Putin bör beordra reträtt alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in