Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Jagvill helst inte gå in på hur jag vet detta, men det är iaf relativt vanligt:
Man genomför ibland HLR mer som ett skådespel för anhöriga och omgivande när man lastar och åker med patient som bedömts avliden, det handlar om att det är lättare för anhöriga att se att man fortsätter och ”gör allt”, givetvis gör man allt för patienter man kommer till. Men ibland är det tyvärr fullkomligt hopplöst läge och patienten är avliden. Man dödförklarar sällan i ambulansen eller ute på fältet, särskilt om det är yngre personer med trauma. Utan formellt blir det väl på akuten ansvarig läkare fastställer en tid för ”dödens inträde”. Även om det i praktiken var långt tidigare. Det är min uppfattning att båda sannolikt var döda på plats. Första hade väl sådana skador att ambulansen kunde konstatera detta, skicka ut läkarbil, andra var väl antagligen avliden och behövde läkare att konstatera på akuten.
Bara antaganden men i sakfrågorna får gärna ambulanspersonal rätta mig.
Då kan jag upplysa dig om följande så vet du vad som gäller:
Ambulanspersonal får inte ”dödförklara” någon oavsett om en person till synes redan är avliden!
Blåljus-personal skall fortsätta med HLR mm oavsett om det verkar helt ”kört”.
Att deras livsuppehållande försök till livräddning skulle vara ”ett spel/spektakel” för anhöriga/åskådare faller därmed platt!
Ogillar spekulationer som dina väldigt mycket och särkilt när du dessutom skriver att du inte ”vill gå ut med hur du vet”.
Endast en läkare kan - och har -förmyndigande att dödförklara en person och det sker då först när kroppen anlänt till sjukhus.
(Finns undantag - t ex om huvudet är avskiljt från kroppen - då görs självklart inga fortsatta försök till återupplivande men det säger sig självt).