2022-03-22, 20:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Vad i helvete är det jag ser som plattform till kulsprutan, är det en flakmoppe?

Maxim machine gun från 1984

Listad som ett vapen som rySSarna använder i Ukraina här. Helt otroligt! Vad blir nästa historiska vapen? T34?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maxim_gun
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har någon en länk till den där finska siten, som hade en uppdaterad karta över stridigheterna ?

På förhand tack // Snapcount

Tänkte du på? : https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
Medlem
zaphiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Jag har svårt att se att det finns något frontavsnitt som kan kallas för framgångsrikt eller bästa strider för ryssarna hittills, efter 27 dagars invasion.

Kiev? Kharkiv? Odessa? Mariupol, Donetsk, Luhansk? Var kan man egentligen säga att det går bra? Fortfarande är den enda större man tagit Kherson, som är Ukrainas 17:e största stad. Den togs redan för 3 veckor sedan, och sedan dess har man kommit ytterligare några mil i riktning Mykolaiv.

Nu vet jag ju inte riktigt vad som försiggår i Putins huvud eller i hela hans omkrets för den delen. Inget verkar ju ha gått som det ska och isf gissar jag på att dom bara har få alternativ kvar om så är fallet.

Kan du inte ta staden, spräng staden! (Nu hoppas jag ju inte på det)
Helt ärligt vet vi inte vad Ryssland har för mer oprövade vapen!

Men rätta mig om jag har fel, men har Ryssland ens använt en FOAB ännu? Sen 2007 vet man ju inte direkt hur mycket dom har utvecklat den....
Citera
2022-03-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Jag antog att dom stanna offensiven bara för att deras logitstik är så värdelös, om den ryska armen geniunt inte kan gå på offensiven längre är der fan chockerande hur dålig deras arme är.

Armen är på pappret mycket kapabel. men det kan man ju säga även om Ubåten Kursk och dess döda besättning.....

Citat:
Eller kanske bara så modern krigsföring ser ut nu, Kina kan ju glöma Taiwan då.

Om de kopierar putins "2händer i röven och skutta mot målet" så kan de glömma taiwan,

edit, förslagsvis kollar de lite på någon av de utmärkta genomgångarna av de första 1-3 dygnen av USA/koalitionens invasion Irak (1 eller 2) och säkerställer att deras vapengrenar har kapacitet och träning nog för att genomföra något snarlikt.....
Senast redigerad av slö 2022-03-22 kl. 20:22.
Citera
2022-03-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vad använder du för karta/info för att göra den bedömningen?

Google maps.
Citera
2022-03-22, 20:20
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Mycket oroväckande, dom gjorde likadant med Ukraina innan dom invadera, du har inte möjligen en länk till de där ? Ska idioten ge sig på Polen nu?

Räcker det inte med att ukrainarna fullständigt kör över hans armé.

https://twitter.com/sentdefender/status/1506344805617614855?s=20&t=TGRHjiEp1d1WXtGO2W6V3g

Ryssen har absolut ingenting att sätta in mot Polen så jag tror inte att det är så jävla illa men en mer möjlig händelse skulle vara att Belarus går in i Ukraina till slut och Ryssland räknar med att detta leder till ett svar från NATO med mer stöd/mer sanktioner och då svarar Ryssland med att stänga ambassaden i Polen för att kommunicera att säkerhetsläget blir sämre och sämre eftersom Polen utmärkt sig och tagit lite lead på det här med att maximera stödet till Ukraina.
Citera
2022-03-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Mycket oroväckande, dom gjorde likadant med Ukraina innan dom invadera, du har inte möjligen en länk till de där ? Ska idioten ge sig på Polen nu?

Räcker det inte med att ukrainarna fullständigt kör över hans armé.

Polen har blandat sig i konflikten
Citera
2022-03-22, 20:21
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Google maps.

Vilken variant av google maps lägger ut truppositioner?
Citera
2022-03-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Maxim machine gun från 1984

Listad som ett vapen som rySSarna använder i Ukraina här. Helt otroligt! Vad blir nästa historiska vapen? T34?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maxim_gun
Vi väntar med spänning på T34or och Stalinorglar.
Citera
2022-03-22, 20:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
snarare första:P

fritt fram för vilken Ukranare om helst att sätta en kula i honom, då han är markerad stridande. Skulle vara rätt så nervös om jag var i hans kläder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vilken variant av google maps lägger ut truppositioner?

De finns på twitter. finns ju ett antal som "rapporterar" direkt från resp front...

Annars kan du ju kolla NY times, deras kartor har ju blivit bättre för varje vecka som gått.

https://www.nytimes.com/interactive/2022/world/europe/ukraine-maps.html
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Vad i helvete är det jag ser som plattform till kulsprutan, är det en flakmoppe?
En kinesisk flakmotorcykel med tippflak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in