Citat:
Ursprungligen postat av
Samba76
Stod i Expressen att MGM sagt att mördare ofta är i utanförskap. Antar att han menar att de antingen är mobbade eller på annat sätt inte passar in. Rimmar bra med en P1-dokumentär jag lyssnade på om en snubbe som inte hade några polare och så småningom blev nasse, gick med in nåt rasseparti och sen åkte ner till Ukraina 2014 för att slåss mot ryssarna. Det är de där utstötta ensamvargarna som ofta blir målsökande raketer.
Kan tänka mig att detta upplevda utanförskap som MGM kände kanske späddes på av något han upplevde som orättvis behandling eller krav från vissa lärare. Att de var kvinnor skulle kunna betyda att han har problem med tjejer, kanske blivit retad, har nån udda sexuell läggning eller haft en väldigt dominant mamma (vanligt bland sjuka mördare, t.ex. Ulf Olsson och många seriemördare).
Svensk psykvård: nedmonterad
Svensk skola: nedmonterad. Hör ofta föräldrar som säger att skolan knäckt deras barns självförtroende.
Gissar på att dessa två nedmonteringar tillsammans med det upplevda "utanförskapet" är pusselbitarna.
Om jag förstått saken rätt framgår det av MGM:s sidor på Facebook och Instagram att han under ganska kort tid tränat mycket intensivt och gått från att vara normalbyggd till att se ut som en kroppsbyggare. I tråden har det spekulerats en del kring om han använde anabola steroider el. likn.
För mig ligger det nära till hands att koppla ett plötsligt uppblossande, överdrivet intresse för träning till upplevt utanförskap. Jag tänker mig att MGM kan ha utsatts för någon form av (verkligt eller upplevt) hot eller kränkning, vilket fått honom att bestämma sig för att bli stor och "biffig", för att på så sätt skrämma upplevda "fiender". En annan tänkbar förklaring är att MGM haft (eller åtminstone tyckt sig ha haft) svårt att etablera relationer med tjejer, och att han trott att han genom intensivt tränande skulle bli mera attraktiv för det motsatta könet.