2022-03-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeySuite
+1, tack för att du orkar
Absolut. Tror många gör sig skyldiga till detta då vi har en överrepresentation av kriminella bland utomlandsfödda. Men med den statistik som vi har är det vanligare med att gärningsmannen är etnisk svensk när det kommer till skolattacker.

Det gör varken till eller från, 2 kvinnor har fortfarande mist livet.
Ser att han blir av med vänner på Facebook nu.
Citera
2022-03-22, 16:57
Medlem
Sp1dermans avatar
BO är V1KTOR1Á 3DSTRŌM
Båda Har Facebook profil samma namn
Och S4R4 BŌŌK
Vila ifrid ❤️😢
Senast redigerad av Sp1derman 2022-03-22 kl. 16:59.
Citera
2022-03-22, 16:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Är det högervåld för att gärningsmannen var vit eller hade han uttryckt att han röstade åt något håll?

Ja du vet hur det är. Det finns tydligen bara två dimensioner i livet enligt vissa. Den goda sidan och den högra sidan. För den som inte är fastlåst i sin egen maniska uppfattning om goda och onda så finns det normalt och extremt.

Högervåld är det Kristersson som varit ute och slagits?
Citera
2022-03-22, 16:58
Medlem
chaturres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfront
Men men blir lite patetiskt från er som skriker er hesa i tråden om MENA/Muslimer/invandrare som gärningsman för skolattacken så är det en pojke med hud vit som snö som är gärningsmannen.
Min första tanke var faktiskt att det var ett vitt psykfall, de brukar ägna sig åt just skolattacker.
MENA-folket härjar mestadels omkring med Kalashnikovs och bombbälten i diverse köpcentrum och uteserveringar.
Citera
2022-03-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Att folk kallar 15-20 åringar för barn är ett märkligt beteende och sker bara när de är inblandade i brott. Ska jag beskriva en person i den åldern för någon så säger jag inte "det var ett barn, ca 185 cm lång och hade glasögon och ett svärd som sedan tog sin bil och for därifrån"

Jag tycker den rådande tendensen att kalla en 18-åring för man är rätt märklig -- på min tid var vi högst ungdomar i den åldern!

(Fast märk väl att tjejer idag kan vara uppemot 35!)
Citera
2022-03-22, 16:59
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundaren85
Tror ingen försvarar honom... Försöker nog hitta en anledning som kanske råkar vara en sjukdom. Han kanske inte ens är sjuk. Han kanske är en vit man som hatar vita kvinnor bara. Men varför tar man sina lärare då och inte något mer politiskt mål?

Sen så hade nog extremhögern sagt något annat ifall GM var mörkhyad, precis som vänstern hade sagt något annat ifall BO var mörkhyad.

Men sitt inte här och säg att jag försvarar en mördare bara för jag är etnisk (vit?) svensk och smygrasist.

Vad är rasism? Vanligt förekommande uppfattningar är att det handlar om intolerans mot olika grupper på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion.

Jag har en intolerans för människoförakt i kultur och religion bara för att dem är något annat eller tycker och tänker banbrytande.
Du har helt rätt. Problemet är att människor letar efter skuld för att frikänna dem själva.

Om han varit en extrovert mobbare och förtryckare så är ansvaret även lagt på dem omkring som låtit det fortgå.
Om han varit en inbunden, obekräftat och mobbad galning så är även ansvaret lagt på dem som frusit ut och mobbat. Sedan så är det en stor skillnad mellan när någon är offer mot när de är förövare, oavsett om de har bägge rollerna. Det har människor sällan vid samma tillfälle (att någon dödar i direkt självförsvar gällande det egna livet) och är inte relevant när vi bedömer brottet.

Det människor fruktar är dels en plötslig motreaktion av vad de själva gör. De fruktar även en oförutsägbar gärning som sker helt ur det blå eftersom det tar ifrån dem deras egna sammanhang och det måste då vara ett främmande, okänt monster. Inte någon de själva kunnat haft i sin närhet. En önskan om att förstå kommer mer vanligt när det inte går att hålla distans till det som sker eller skett.

Genom att berätta om offren och hur det gick till, kan vi förstå förövaren. Det är direkt trams att hans kroppsbyggnad måste vara anabola eller att teckningarna visat en galen mördares mörkare psyke. Däremot har han skrivit om självmord på ett vis som är vanligare att uttrycka i missbrukskretsar metaforiskt. I hans värld mer en fiktion av militär (jag saknar helt kunnighet gällande pojkar/unga mäns litteraturvärld men det är väl oftare science fiction, krig men främst kanske fantasy.

Nära släkt med en lärare och en polis. Auktoriteter inom de yrken de har.
Citera
2022-03-22, 16:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Media, politiker och folk generellt måste bättra sin retorik.
De driver folk till vansinne med sin retorik. Och om du då inte är mentalt stabil, blir det så här.
Även en normalt funtad drivs till vansinne.

Jo, om man är deprimerad och ensam, och utan livserfarenhet, kan nyhetsflödet påverka negativt. Säkert i än större hastighet nu, med intryck från Internet.

Med en uppmärksam omgivning och en fungerande psykiatrisk vård hade denne unge man kunnat hitta en annan, för alla bättre, väg. Fast vården har väl politikerna skurit ner på?
Citera
2022-03-22, 17:01
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbagron
Han delade ju en bild om hur den muslimska populationen ser ut i EU 2050 enligt en forskning. Det betyder att han kanske uppskattar att islam växer fort i EU? Tror du kanske han konverterat?

Killen som gick berserk i Norge med yxa och pilbåge hade ju konverterat? Kanske såg han lärarna som kufar?

Jag har skrivit tre gånger att jag hört rykten om att han var höger/konservativ men mina inlägg tas fort bort från Flashback.

Men det är som det är, höger/vänster samma jävla drägg
Citera
2022-03-22, 17:02
Medlem
dunkledens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaturre
Nej.
Jag avskyr whitetrash-drägg men godhetsknarkande muppar som du avskyr jag ännu mer. Inte minst när mongoloiderna försöker klämma in att de har en högskoleutbildning i sin text.

Haha förstår inte varför du blir triggered för att det förekommer lite ord i en fb-tråd, chilla gunilla
Citera
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Kan någon kort sammanfatta vad som framkommit i denna 212 sidor långa tråd?

MGM: F*bian C*derholm (a,e), Trelleborg, Elev på Malmö Latin
BO1: V*ctoria Edstr*m (i, ö), Hjärup, Lärare på Malmö Latin
BO2: S*ra B*ök (a, ö), Lärare på Malmö Latin

I övrigt är det bara tjafs om svennefittor och blattejävlar, som vanligt i AoK.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Var kommer uppgiften på att dörrarna på postbilen var låsta ifrån? Eller att bilen havererade exakt på spåret?

Min uppfattning är att det finns en klar risk för den här sortens olyckor vid järnvägsövergångar och då finns ingen anledning att utan skäl förmoda att det är ett självmord.
Dörrarna låser sig väl själv på alla bilar?
Citera
2022-03-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han hade fortfarande kunna begå dådet eftersom han inte hade kunnat bli inlåst förrän efteråt.

Nej, ytterst få av de med diagnos lever med slutenvård - i allmänhet är det endast dömda som gör det.

På vilken grund skulle han ha låsts in menar du? För att han var introvert och hade haft ilskeutbrott?
Hur många skulle i så fall leva fria?

Inte genom de metoder du föreslår i alla fall.

Jag säger ju rent ut att det kan upplevas som lite kontroversiellt, men förslagen jag ger hade löst problemet.
Flera barn hade haft kvar sina mammor idag. Var dom mammorna inte värda mer för dig än GM?

Det humanistiska tänket du bidrar med är en av grundorsakerna till att detta inte går att lösa så lätt, så länge premissen är ’alla ska med’ eller hur?

Sjuk över viss nivå - internerad
Kriminell/dömd - inlåst utan bekvämligheter

Låter hårt, men så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in