Citat:
Ursprungligen postat av
pundaren85
Tror ingen försvarar honom... Försöker nog hitta en anledning som kanske råkar vara en sjukdom. Han kanske inte ens är sjuk. Han kanske är en vit man som hatar vita kvinnor bara. Men varför tar man sina lärare då och inte något mer politiskt mål?
Sen så hade nog extremhögern sagt något annat ifall GM var mörkhyad, precis som vänstern hade sagt något annat ifall BO var mörkhyad.
Men sitt inte här och säg att jag försvarar en mördare bara för jag är etnisk (vit?) svensk och smygrasist.
Vad är rasism? Vanligt förekommande uppfattningar är att det handlar om intolerans mot olika grupper på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion.
Jag har en intolerans för människoförakt i kultur och religion bara för att dem är något annat eller tycker och tänker banbrytande.
Du har helt rätt. Problemet är att människor letar efter skuld för att frikänna dem själva.
Om han varit en extrovert mobbare och förtryckare så är ansvaret även lagt på dem omkring som låtit det fortgå.
Om han varit en inbunden, obekräftat och mobbad galning så är även ansvaret lagt på dem som frusit ut och mobbat. Sedan så är det en stor skillnad mellan när någon är offer mot när de är förövare, oavsett om de har bägge rollerna. Det har människor sällan vid samma tillfälle (att någon dödar i direkt självförsvar gällande det egna livet) och är inte relevant när vi bedömer brottet.
Det människor fruktar är dels en plötslig motreaktion av vad de själva gör. De fruktar även en oförutsägbar gärning som sker helt ur det blå eftersom det tar ifrån dem deras egna sammanhang och det måste då vara ett främmande, okänt monster. Inte någon de själva kunnat haft i sin närhet. En önskan om att förstå kommer mer vanligt när det inte går att hålla distans till det som sker eller skett.
Genom att berätta om offren och hur det gick till, kan vi förstå förövaren. Det är direkt trams att hans kroppsbyggnad måste vara anabola eller att teckningarna visat en galen mördares mörkare psyke. Däremot har han skrivit om självmord på ett vis som är vanligare att uttrycka i missbrukskretsar metaforiskt. I hans värld mer en fiktion av militär (jag saknar helt kunnighet gällande pojkar/unga mäns litteraturvärld men det är väl oftare science fiction, krig men främst kanske fantasy.
Nära släkt med en lärare och en polis. Auktoriteter inom de yrken de har.