2022-03-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Gärningsmannen kanske hade personligt agg mot dem? Det kan även vara så att de har invandrarbakgrund, gm verkar vara nationalist, det är ett motif. Sen kan det vara ett incel utlöst hat mot alla kvinnor oavsett ålder.

Tragisk vilket som. Vi har stora problem med nationalister som mördar på skolor speciellt i Skåne där SD är relativt stora, det kan inte vara en tillfällighet.

Är det inte bekräftat att båda brottsoffer var svenskar? Varför försöker flera blanda in rasism i det hela? GM är svensk och BO är svenska. Så länge inte någon ny info kommer fram så är det helt hjärndött att tro att han hade några rasistiskt motiv. Finns absolut ingenting som pekar på det. Det är ungefär lika troligt som att han har konverterat till isalm.
Citera
2022-03-22, 15:23
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Återigen, vad har dina betyg och vilka kurser du gått för påverkan gällande forskningsresultat som säger att schizofreni är ärftligt?
Du är rolig du som återigen tar från luften att gärningsmannens mamma var schizofren och att han ärvt ner det via lösa indicier kring honom du menar är ett släktskap av schizofreni och jag som mottar Olle i grind, eftersom du är en pajas men sådana som du förstör vården när människor söker hjälp eftersom ni är snabba på att söka jobb där ni kan utöva era okunskapen under ignorans.

Vad har du läst för kurser för att så envist hävda att nedärvd schizofreni ligger bakom. Jag kan berätta det:
Netflix and chill. På den nivån befinner du dig. Du ser på populärkulturens tv-program och tror att du är expert för att du i minnet har någon bild av hur ögon eller hårfärg skickas ner medan du knappt behärskar sjukdomar med de olika anlag för recessiva och dominanta genetiska utslag.

Faktum är att det inte finns tillräckligt mycket kunskap kring schizofreni för att tala om varför den uppstår, hur den botas etc och den rör sig inte alls genetiskt som du vill påstå, genom dominant nedärvning. Det finns inga gener som kan pekas ut som schizofrent muterade etc.

Sluta citera mig nu, clown.
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-22 kl. 15:27.
Citera
2022-03-22, 15:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrozlave
"Enligt uppgifter har lärare på skolan flera gånger varnat om situationen kring 18 åringen. Bara timmar innan dådet slog personal larm igen."

Någon som vet mer om detta?
Han hade tydligen börjat tala om våld, samtidigt som han frågade ifall det fanns övervakningskameror & ifall dessa övervakades.
Citera
Medlem
Är det offentligt vilka BO är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Igen, försök få en blåval att bli en örn, eller ännu enklare försök få en blåval att agera som en örn.
Det borde ju fungera om inte gener spelar någon roll, eller hur?
Jag väntar ivrigt på att få höra hur dina experiment utfallit.
Vänligen länka till abstract eller working paper.
Än en gång, ett stort tack för att du delar med dig av dina avgrundsdjupa kunskaper!

Citat:
Ursprungligen postat av Rob70
Varför skulle det citatet säga dig att de två offren inte skulle ha "rent mjöl i påsen"?
Behöver inte innebära att kvinnorna har gjort något som helst fel förutom att kanske ställa normala krav på eleven. En del klarar inte av det men det är sällan det går så här illa som väl är.

Håller helt med, vi vet inte. Anledningen till att jag anar oråd är det faktum att det hela skedde så sent på dagen. Som om att de “höll kvar” honom.

Han var uppenbarligen planerat beväpnad, så jag antar att han visste “vad” som väntade. Vad detta “vad” var ska bli intressant att läsa.

Man hatar ingen utan anledning. Utnyttjade de honom på något sätt efter skoltid?

Även om så vore fallet är det ingen ursäkt, såklart.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
tyvärr tror jag inte på det ty straffrabatt försvinner nog vid 20 och han får nog absolut inte livstid - gråtvalsen börjar snart. När jag var ung hängdes alla mördare (utan falluckan) från 15 år

Finns ingen straffrabatt sen 2/2-22

"Från och med 2 januari 2022 slopades straffrabatten för unga mellan 18-20 år vid brott där straffminimum uppgår till minst ett års fängelse, eller där straffvärdet uppgår till minst ett års fängelse. Från och med samma datum skall dessutom samma straff kunna utdömas för unga som för vuxna, exempelvis livstid."
Citera
2022-03-22, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xolium
Postnord vid Spillepengen i Malmö? Jag jobbade där en period. Finns en minnesplats framför terminalen med blommor, bilder på kvinnan och annat pynt som gamla kollegor till henne än idag sköter om. Denna Fabian är alltså hennes grabb? Fyfan …

Ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Helt jävla vidrigt att etnisk vita svenskar till smygrasister försvarar F*bian p.g.a. hans sjukdom...

Många lider av psykisk ohälsa i Sverige, men inte fan ger det någon rätt att yxmörda två oskyldiga människor. Jag är helt säker på att tongångarna skulle vara annorlunda om en "neger" hade begått samma brott. Skämmes på er alla som går till försvar för denna vidriga människan.

Tror ingen försvarar honom... Försöker nog hitta en anledning som kanske råkar vara en sjukdom. Han kanske inte ens är sjuk. Han kanske är en vit man som hatar vita kvinnor bara. Men varför tar man sina lärare då och inte något mer politiskt mål?

Sen så hade nog extremhögern sagt något annat ifall GM var mörkhyad, precis som vänstern hade sagt något annat ifall BO var mörkhyad.

Men sitt inte här och säg att jag försvarar en mördare bara för jag är etnisk (vit?) svensk och smygrasist.

Vad är rasism? Vanligt förekommande uppfattningar är att det handlar om intolerans mot olika grupper på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion.

Jag har en intolerans för människoförakt i kultur och religion bara för att dem är något annat eller tycker och tänker banbrytande.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Det handlar inte om att ge någon rätt att döda eller försvara någons handlingar. Men om han har utfört dådet under en psykos så kan han ha varit så pass sjuk att han inte förstått att han har gjort något fel. Dvs han var inte tillräknelig under brottets utförande.

"Tillräknelighet är i straffrätt ett tillstånd hos en person som av rätten anses ha straffansvar. Den som beläggs ha en allvarlig psykisk störning kan räknas som otillräknelig."

Skulle det inte vara bäst för honom själv om han avrättades? Han har 60 år av misär framför sig. En kvinnomördare är ingen högstatusbrottsling på kåken. Han är hatad av anhöriga. Han får inget jobb, han får förmodligen ingen normal kvinna. Han har inte råd att flytta utomlands. Även om han byter identitet måste han leva med vetskapen om att när som helst bli avslöjad.
Citera
2022-03-22, 15:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Gärningsmannen kanske hade personligt agg mot dem? Det kan även vara så att de har invandrarbakgrund, gm verkar vara nationalist, det är ett motif. Sen kan det vara ett incel utlöst hat mot alla kvinnor oavsett ålder.

Tragisk vilket som. Vi har stora problem med nationalister som mördar på skolor speciellt i Skåne där SD är relativt stora, det kan inte vara en tillfällighet.
Gärningsmannen var svensk, offren var svenska.

Stalltips. I Sverige stavar vi "motiv" inte "motif", annars klarar du dig rätt bra.
Citera
2022-03-22, 15:27
Medlem
Sp1dermans avatar
Enligt en anhörig till mig är det 2 svenska lärare
Citera
2022-03-22, 15:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sp1derman
Enligt en anhörig till mig är det 2 svenska lärare