2022-03-22, 10:31
Medlem
OlleLisss avatar
Är det inte ganska uppseendeväckande att Aftonbladet sprider propagandabilder direkt från azovbataljonen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z71l05/mariupol-de-bombar-och-dodar-alla

Bilderna ser dessutom ut att vara i stil med de som visar när Eiffeltornen bombas, dvs tydligt datorgenererade.

kolla själva på: https://t.me/polkazov/

Filmerna är ju cgi hela bunten.
Citera
2022-03-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har inte skrivit att det är ett legitimt skäl för en invasion. Det jag försöker säga är att även Väst behöver rannsaka sig och se vad som kunde gjorts annorlunda. Personligen tycker jag inte det är rätt att tex Sverige försöker påverka politiska processer i andra länder, om det du säger stämmer.

Ryssland har ju flera gånger sagt att de inte accepterar att Nato utvidgas till deras gräns, så det kan ju inte vara någon nyhet för Väst. Så klart har både USA och Väst länge förstått att det skulle gå så här och det kan man ju tycka är cyniskt agerat.

Du tycker att det inte är rätt om Sverige försöker påverka politiska processer i andra länder? Men du menar samtidigt att Ryssland ska ha rätt att påverka politiska processer i andra länder, t ex Ukraina? För du hävdar ju helt uppenbart att det är Ryssland, och inte Ukraina, som ska bestämma om Ukraina ska få gå med i Nato.

Själv tycker jag att det rimliga hade varit att Ryssland hade pratat med Ukraina och t ex lovat Ukraina trygga och säkra gränser i utbyte mot att Ukraina avstår från att ansöka om medlemska i Nato.
Senast redigerad av Auric 2022-03-22 kl. 10:35.
Citera
2022-03-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Jo, man hade inget emot att retroaktivt straffa nazister. Nurnbergrättegången var egentligen bara en skenrättegång. Tror man något annat så lever man i en fantasivärld.

Nej men det var segrarnas rättvisa som var ganska snäll i det stora hela.
Citera
2022-03-22, 10:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har inte skrivit att det är ett legitimt skäl för en invasion. Det jag försöker säga är att även Väst behöver rannsaka sig och se vad som kunde gjorts annorlunda. Personligen tycker jag inte det är rätt att tex Sverige försöker påverka politiska processer i andra länder, om det du säger stämmer.

Ryssland har ju flera gånger sagt att de inte accepterar att Nato utvidgas till deras gräns, så det kan ju inte vara någon nyhet för Väst. Så klart har både USA och Väst länge förstått att det skulle gå så här och det kan man ju tycka är cyniskt agerat.

Ryssland skall inte invadera andra länder och mörda barn där. Det spelar ingen roll vad NATO gör eller Ukraina gör. De skall bara hålla sig inom sina gränser och helt strunta i vad andra länder gör. Nu skall vi krossa Ryssland så att de inte klarar av att göra om samma ondska i framtiden. Ryssland måste nu tryckas ned, förnedras, förlöjligas, avhumaniseras och försvagas så att de inte kan mörda barn igen. Vad de tycker och vill är helt oviktigt, det viktiga är att skydda människoliv genom att avmilitarisera och helst stycka upp Ryssland. Imperialistiska barnamördare skall krossas inte ges eftergifter till. Det enda fel den fria välden gjort är att inte ha stoppat Ryssland tidigare, utan man har samarbetat och förhandlat med en imperialistisk skurkstat. När ryssarna efter ett par generation i armod och maktlöshet har släppt sina imperialistiska ambitioner och åsikten att de har rätt att angripa andra länder, då kan vi släppa in dem i de civiliserade ländernas gemenskap. Liksom Tyskland och Japan efter andra världskriget måste Ryssland som samhälle och folk lämna denna självbild bakom sig.

Ni som försvarar Rysslands övergrepp verkar leva i tron att Ryssland är starkt och mäktigt. Det enda de har är Sovjetunionens gamla kärnvapen som de ärvt och försöker underhålla. Utan dem vore de som vilket diktatoriskt råvaruproducerande u-land som helst. Allt de har som rymdfart och vapen är ett arv från Sovjetunionen som de inte lyckats utveckla alls sedan dess (Betänk att mycket av Sovjets flyg- och rymdindustri var i just Ukraina). Men ni kan lämna er fantasivärld om Det Stora Ryssland nu för de håller på att förgöra sig själva militärt, moraliskt, samhälleligt och ekonomiskt.

Ps. NATO är redan vid Rysslands gräns. Om Ryssland erövrar Ukraina så får de fler NATO länder vid sin gräns! Köp en kartbok om google maps är för svårt för dig.
Citera
2022-03-22, 10:34
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Jo, man hade inget emot att retroaktivt straffa nazister. Nurnbergrättegången var egentligen bara en skenrättegång. Tror man något annat så lever man i en fantasivärld.

Du verkar vurma för tysknazisterna, samtidigt som du tycker att hela Ukraina borde bombas till stenåldern för att få bort ukrainanazisterna?
Citera
2022-03-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns inget missilförsvarssystem som någorlunda framgångsrikt kan skjuta ner ryssarnas Hypersoniska missiler. Då spelar det ingen roll hur mycket skrot som amerikanarna placerar ut i Polen. Ryssland har ett helt avgörande övertag här.

Det är skälet till ryssarnas höga svansföring mot Nato.

Hur många hypersoniska missiler har ryssarna? Lär ju inte vara några billiga grejer att skjuta med till ingen större nytta mer än att de är svåra att plocka ned. I övrigt har det ju typ samma sprängverkan som "vanliga" missiler.
Citera
2022-03-22, 10:35
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Du verkar vurma för tysknazisterna, samtidigt som du tycker att hela Ukraina borde bombas till stenåldern för att få bort ukrainanazisterna?

Bara för att jag beskriver något, innebär inte att jag stödjer det. Detta verkar vara magi för er sinnessvaga.

Ingenstans har jag sagt att jag stödjer Putins invasion. Jag förklarar mer hur de resonerar och hur saker är.

Hade helst inte sett en invasion alls.
Citera
2022-03-22, 10:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du tycker att det inte är rätt om Sverige försöker påverka politiska processer i andra länder? Men du menar samtidigt att Ryssland ska ha rätt att påverka politiska processer i andra länder, t ex Ukraina? För du hävdar ju helt uppenbart att det är Ryssland, och inte Ukraina, som ska bestämma om Ukraina ska få gå med i Nato.

Själv tycker jag att det rimliga hade varit att Ryssland hade pratat med Ukraina och t ex lovat Ukraina trygga och säkra gränser i utbyte mot att Ukraina avstår från att gå med i Nato.

Det sjuka är ju att om Ryssland hade satsat på marknadsreformer, demokrati och teknisk utveckling, så hade de kunnat dominera i området på fredlig grund. Då hade de kunnat vara en attraktiv partner för samarbete för Ukraina och andra länder i området.

Det är Ryssland som skickar sina grannländer in i Nato.
Citera
2022-03-22, 10:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ny uppdatering från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/280728677572925
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
15300 Personal / Personer
509 Pansarvagnar
1556 Bepansrade stridsfordon / APV
252 Artillerisystem
80 MLRS raketartillerifordon
45 Luftvärns system
99 Flygplan
123 Helikoptrar
1000 Motorfordon / fordon
3 Fartyg / båtar / kutter
70 Bränsletankar
35 UAV operativ-taktisk nivå
15 Specialutrustning
Data uppdateras. Beräkningen kompliceras av den höga intensiteten i fientligheterna.

De sex senaste av tidigare listor
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU

Antalet tankbilar ökade med 10 vilket tyder på att Ukraina slår mot försörjningslinjer.
Citera
2022-03-22, 10:37
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, rySSen försöker gräva ner sig i leran. När Ukraina slår mot deras försörjningslinjer blir det extra besvärligt för dem. Nudlarna från kina når nog inte fram då ;-)
Såg en uppgift, att Ukraina räknar med att större delen av fiendearmen, har förnödenheter för två tre dagar till.
Hoppas att det stämmer, då stannar skiten, bara att isolera dem och vänta på att de självdör.
Citera
2022-03-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Heja Ukraina! De har fler offensiver utanför Kiev, de har också tagit tillbaka en by som heter Moschun. https://liveuamap.com/en/2022/22-march-moschun-village-near-kyiv-was-fully-cleared-of-russian

Vad är Rysslands plan för Kiev? Nu verkar de bara försöka försvara sig där mot Ukrainas motoffensiver.

Det verkar helt klart som att kriget har gått in i en ny fas. Ryssarna rycker inte fram längre utan gräver ner sig. Försöker konsolidera det man har tagit.
Ukraina verkar vinna terräng väster om Kiev. Det finns nog flera orsaker till det. För det första är det rent Ukrainska områden. Inte många ryssar bor där. Dels så tror jag Ryssarna håller på att släppa Kiev. De kommer inte att lägga mer krut där. De fokuserar nu helt på de södra delarna, Mariupol och Cherson. De vill troligen ha kusten, mellan Ryssland och Krim, kanske även bort mot Rumänien.
Eller så nöjer de sig med att rensa de så kallade utbrytarrepublikerna.
Citera
2022-03-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Varför flyr du inte till ett bättre land?
Varför flyttar du inte till "The Great Retard" Ryssland?
Där är allt jättebra för incels som dig

Jag ligger nog bra mycket mer än dig 😂

Problemet är som sagt att Sverige spottar på den svenska manliga befolkningen. Jag är inte könsklippt fjant som står tyst och tar emot. Men jag skulle aldrig strida för det här landet tills man börjar respektera oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in