2022-03-22, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Du skrev vakt, du kan liksom inte ändra förutsättningarna.

Detta var ju inget som skedde i stundens ingivelse, sådana här personer hittar säkerligen sätt att smuggla in det dom behöver i god tid innan ett dåd. Dessutom hade kan klarat sig bra utan en yxa.

Argumentet att något åtminstone inte läker chanserna för död, betyder ju inget, det mesta man sätter dit ökar åtminstone inte riskerna för död.

Personliga livvakter eller STÄNDIGT beväpnade lärare är det enda som hade hjälpt här, då kanske du förstår hur löjligt det blir.

Flera av skolorna i Malmö har tagg-sysyem men som du själv säkert förstår hade det inte hjälpt i detta fallet

En vakt kan tex trycka på överfallslarmet och på så sätt få dit hjälp snabbare än att ringa 112 så lite nytta gör dom även om dom inte sätter en kula i huvudet på GM.
Jo det tror jag också men om han hade behövt smuggla in en yxa på något vis så ökar chansen att det skulle kunna gå fel.
Vad menar du inte hjälpt i det här fallet? Hade GM lektion? Om hans tagg inte fungerar efter skoltid så hade lärarna kanske haft möjlighet att stänga in sig någonstans.
Skolorna kommer alltid ha problem med våld kommande år men tror att ett bra system för taggar, vakt och metallbåge skulle göra en viss skillnad. Behövs nog också betydligt hårdare straff om man tex blir påkommen med vapen på en skola, nu får man fika och ett samtal hem.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kille med lätt störd personlighet eller spirande mentalsjukdom, triggas att bli ännu sjukare av moderns självmord. Kanske kände han skuld, vrede som han delvis uttryckte genom mörk konst men inte kunde hantera?

Vilket förhållande hade han med dessa kvinnliga lärare?. Erotisk attraktion, att han sökte ett substitut för mamman eller både och? När de inte kunde ge honom det... När de enligt honom hade svikit honom, måste de dö.

Något triggade hans latenta vrede och frustration den dagen i kombination med hans sedan länge mörka och möjligen delvis sjuka sinnesstämning. Så han gick och hämtade yxa och annat och det gick som det gick? Kanske inget helt planerat dåd men delvis spontant? Han ville inte heller komma undan. Han vill straffas men kunde inte hindra sina inre drivkrafter med dödlig utgång.

Börjar det inte blir lite osannolika spekulationer nu? Jag menar, visst, det är förstås inte helt omöjligt att en 18-åring skulle bli intresserad av en 50-åring, men finns det inte si sådär hundra andra motiv som är mer sannolika innan vi börjar gräva upp Freud?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaSmugglare
Eventuellt medlem i Tr*lleborgs Karat*klubb, ser ut att bära en tröja därifrån.

Inte bara kanske... Han är medlem.
Citera
Medlem
Dragerad_dases avatar
Tragiskt är ordet.

Mellan troll-inlägg om hedersvåld och invandrarhat såg jag några tankar om gärningsmannaprofil och motiv. Fick en väldigt olustig känsla av hans instagram. Jag tror jag hade fått samma känsla utan bakgrunden av det hemska dubbelmordet, att den här utpekade MGM är en väldigt flyktig personlighet. Tänker mig att han förlitade sig mycket på en persona som han inte egentligen trivdes med att inta och att hans egentliga väsen är väldigt formlöst och utan stabil grund. Tittar man på teckningarna: den just påbörjade bilden av ett lejon. Han lägger enorm möda på små pointilistiska detaljer runt munnen och nosen, som han verkar göra med sitt utseende. Men ögonen är livlösa och trots att han jobbat så mycket med resten av ansiktet är ögonen inte där. Även när den är färdigställd är ögonen livlösa och tomma. Att han sedan klipper ut bara lejonet ur bilden känns som ett förebud om vad som komma skall, att stiga av planen för att spela efter egna regler. Kropparna utan ben på den andra teckningen stärker den bilden. Utseendefixeringen döljer något mer. Jag tänker mig att han varit utsatt för saker jag inte tänker spekulera i. Schizotyp som någon skrev, magkänslan säger mig samma sak. Motiv: hämd riktad mot en frånvarande moderfigur?

Ber på förhand om ursäkt för eventuell anstöt som detta inlägg kan väcka. Främst en jävla tragedi.
Citera
2022-03-22, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Börjar det inte blir lite osannolika spekulationer nu? Jag menar, visst, det är förstås inte helt omöjligt att en 18-åring skulle bli intresserad av en 50-åring, men finns det inte si sådär hundra andra motiv som är mer sannolika innan vi börjar gräva upp Freud?

Jag skrev därför också "Eller kanske inte". Men långt ifrån otroligt den teori jag och andra här har utarbetat stämmer ganska väl.

Märk väl att han mördade två kvinnor som enligt uppgift kan vara i hans moders ålder.
Senast redigerad av Snobird 2022-03-22 kl. 03:20.
Citera
2022-03-22, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Ärftlighet är överdrivet. Miljön är av enorm betydelse.
Rasbiologi var uppbyggd av trams. Det tog väldigt lång tid innan genomet kartlagts och vi vet ännu inte tillräckligt om gener, eller ens varför sjukdomar dyker upp

Nej det får inte hjälp. Tror inte barn gärna pratar om föräldrarnas självmord heller.
Helt on att ha en så socialt bekväm åsikt om ärftlighetens betydelse.

Det ryktas att hans mor aled när han var fem år i en tragisk olycka, och att modern hade psykiska problem. Både arv och en uppväxtmiljö med en sådan mor påverkar.

Ärftlighetens betydelse för psykisk hälsa omnämns på folkhälsomyndighetens websida men även andra ställen:

"Svaret är ja, depression har en relativt stark ärftlig komponent. Det är väldigt få sjukdomar som är ärftliga till hundra procent, och precis som med andra genetiska sjukdomar ärver man en ökad sårbarhet för depression och inte sjukdomen i sig.'
https://vadardepression.se/ar-depression-arftligt/
Citera
2022-03-22, 03:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Jag skrev därför också "Eller kanske inte". Men långt ifrån otroligt den teori jag och andra här har utarbetat stämmer 100%.

Ja, okej, man ska aldrig säga aldrig men jag skulle nog inte lägga mina slantar på något motiv med sexuella undertoner i det här fallet. Det lär väl hur som helst visa sig vad som föranledde detta. GM är ju i alla fall vid liv och kan förhoppningsvis komma med någon slags förklaring.
Citera
2022-03-22, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ja, okej, man ska aldrig säga aldrig men jag skulle nog inte lägga mina slantar på något motiv med sexuella undertoner i det här fallet. Det lär väl hur som helst visa sig vad som föranledde detta. GM är ju i alla fall vid liv och kan förhoppningsvis komma med någon slags förklaring.

Visst men vore intressant om någon kan ta reda på mammans ålder. Att mörda kvinnor i samma ålder som hans för egen hand avlidna mamma ger vibbar av både Freud och annat...

Senast redigerad av Snobird 2022-03-22 kl. 03:26.
Citera
2022-03-22, 03:25
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Detta är ju rakt av Psycho, att han mördar pga sin mamma. Då kan man lika gärna köra rakt av från filmen... Att han pga mamman kände skuld pga kvinnor han attraherades av och därför riktade hat mot dem. Fast troligen nonsens...

Men inte alls dum idé gällande motivet om kvinnorna var i hans moders ålder. Hur länge sen var det mamman dog? Kanske sökte han substitut i form av kvinnor i samma ålder men de kunde inte ge honom det?
Jag har inte sagt att han attraherats av dem. Bara att åldern och positionen kan påminna om modern som valde att avsluta sitt liv eller vad det nu var som hände.

Jag har inte en aning. Jag har inte tänkt så långt som vilken ålder han sökte kvinnor i. Kan inte se att det inte likaväl kan ha varit jämngamla som han varit attraherad och kär i och de äldre kvinnorna sådana som fått bära moderns skugga. Jag vill inte släppa det med om de undervisat i exempelvis religion och "retat upp honom".

Att döda kvinnorna kan bli likvärdigt att ta kontroll över modern genom att utplåna hennes möjligheter till att skada honom från jordens yta. Man kan föreställa sig att man som barn skulle upplevt skulden hos sig själv om man inte kunde lägga den på någon annan. Såklart kan det funnits konflikt innan modern dog också genom klagomål från lärare och klander från mamman. Om pappan och mamman fortfarande var ihop och pappan var lärare kan det kanske varit en affär eller svartsjukedrama också mellan kvinnorna. Kanske var de mobbare mot pappan som kollegor osv.

Möjliga olika perspektiv finns det många. Men jag tror att svaren ligger i vilka kvinnorna var. Att de var utvalda av att de antagligen haft beteenden som han inte klarat av att hantera ovanpå det med att ha förlorat sin mamma. Jag väljer som sagt, psykopat-teorin sist.
Citera
2022-03-22, 03:28
Medlem
Eventuellt MGM
h**ps://gramhir.com/profile/f*bi*nvid*r/6780870144
** =TT
* * * = a a a
Citera
2022-03-22, 03:28
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
En vakt kan tex trycka på överfallslarmet och på så sätt få dit hjälp snabbare än att ringa 112 så lite nytta gör dom även om dom inte sätter en kula i huvudet på GM.
Jo det tror jag också men om han hade behövt smuggla in en yxa på något vis så ökar chansen att det skulle kunna gå fel.
Vad menar du inte hjälpt i det här fallet? Hade GM lektion? Om hans tagg inte fungerar efter skoltid så hade lärarna kanske haft möjlighet att stänga in sig någonstans.
Skolorna kommer alltid ha problem med våld kommande år men tror att ett bra system för taggar, vakt och metallbåge skulle göra en viss skillnad. Behövs nog också betydligt hårdare straff om man tex blir påkommen med vapen på en skola, nu får man fika och ett samtal hem.

Du var dummare än jag trodde.

Måste ju vara enklare att lärarna har överfalls larm på sig i sådant fall. Vakten riskerar ju definitivt att inte höra överfallet. Larmet i sig går väl dessutom till nån väktarfirma som sedan i sin tur ska dit och sen ringa polisen. Måste ju gå snabbast att gm ringer själv som i detta fall.

Skolan var ju öppen och han verkar ju varit kopplad till det här spexet som tränade. Är han känd på skolan hade han dessutom kunnat fråga en annan student eller lärare.

Har du vapen på en skola och blir påkommen så blir det skit för dig, det kan jag lova, om inte annat så ser lärarfack och andra elevers föräldrar till att det blir så.
Citera
2022-03-22, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Skulle tro att han hade problem med en av lärarna och att den andra försökte prata med honom.
Tyvärr så fungerar inte rymdkramar jämnt.
Ja. Kanske försökte de två lärarna det nya trendiga passiva lågaffektivt bemötande istället för att försöka försvara sig eller ingripa när någon springer omring med kniv och yxa inne på en skola.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5gaffektivt_bem%C3%B6tande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in