Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Detta är ju rakt av Psycho, att han mördar pga sin mamma. Då kan man lika gärna köra rakt av från filmen... Att han pga mamman kände skuld pga kvinnor han attraherades av och därför riktade hat mot dem. Fast troligen nonsens...
Men inte alls dum idé gällande motivet om kvinnorna var i hans moders ålder. Hur länge sen var det mamman dog? Kanske sökte han substitut i form av kvinnor i samma ålder men de kunde inte ge honom det?
Jag har inte sagt att han attraherats av dem. Bara att åldern och positionen kan påminna om modern som valde att avsluta sitt liv eller vad det nu var som hände.
Jag har inte en aning. Jag har inte tänkt så långt som vilken ålder han sökte kvinnor i. Kan inte se att det inte likaväl kan ha varit jämngamla som han varit attraherad och kär i och de äldre kvinnorna sådana som fått bära moderns skugga. Jag vill inte släppa det med om de undervisat i exempelvis religion och "retat upp honom".
Att döda kvinnorna kan bli likvärdigt att ta kontroll över modern genom att utplåna hennes möjligheter till att skada honom från jordens yta. Man kan föreställa sig att man som barn skulle upplevt skulden hos sig själv om man inte kunde lägga den på någon annan. Såklart kan det funnits konflikt innan modern dog också genom klagomål från lärare och klander från mamman. Om pappan och mamman fortfarande var ihop och pappan var lärare kan det kanske varit en affär eller svartsjukedrama också mellan kvinnorna. Kanske var de mobbare mot pappan som kollegor osv.
Möjliga olika perspektiv finns det många. Men jag tror att svaren ligger i vilka kvinnorna var. Att de var utvalda av att de antagligen haft beteenden som han inte klarat av att hantera ovanpå det med att ha förlorat sin mamma. Jag väljer som sagt, psykopat-teorin sist.