2022-03-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Det tycks ske brutala saker i Sverige var och varannan dag numera, igår kväll (söndag) blev en gängman skjuten till döds på ett gym i Lidköping (Västra Götaland) och så idag måndag detta dåd i Malmö. Dock tror jag att vi får se en avsevärd skillnad i rapportering om vissa "kriterier" uppfylls. Är gärningsmannen i Malmö en helsvensk yngling och de två dödade lärarinnorna av utländsk härkomst samt att man hos GM hittar den minsta antydan till något som anses "rasistiskt", även om det är väldigt långsökt, så kommer tidningarna fyllas av självgoda reportage där pk-journalistkåren förnöjt kan bekräfta sin egen världsbild där det är högerextremister bakom varje gathörn och där det egentligen är svenskar som står för det mesta av det grova våldet. I värsta fall nås denna "sanning" med hjälp av alla möjliga sorters påstådda "kopplingar" av typen "Han (GM) hade en gång ett husdjur som kallades för Jimmie" och liknande lågvattenmärken. Men vi får väl se. Händelsen är väl ganska "färsk" än.
Ja nu har ju MGM tydligare kopplingar än så till ytterhögern både i text och bild än vad du verkar vilja göra gällande.
Och det här är en exceptionell händelse av extremt stort nyhetsvärde; att en elev hugger ihjäl två lärare. Detta oavsett om MGM är kolsvart eller albino. Kriminella som blir klippta av kriminella i kriminell miljö är inget nytt.
Citera
2022-03-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tatenokai
Vad svamlar du om? Var min svenska inte tydlig nog?

Det finns 100 sidor om MGM och vad motiven kan vara. Menar du att det är någon annan?
Citera
2022-03-22, 01:50
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Jag tror rättspsykiatrisk undersökning kommer ge svar.

Mamman tog livet av sig. Sjukdomar med hög frekvens gällande självmord är bipolär och schizofreni. Bägge ärftliga. Innebär att man har sårbarheter i hjärnan. Att ta livet av sig när man har barn är väldigt främmande på grund av biologi. Schizofreni är dock något som trumfar det. Har mamman varit schizofren kan sonen ha ärvt det. Schizofreni är en sjukdom som ger psykos, svårt med verkligheten. Någon skrev att han hade mörka teckningar på Instagram.

Schizofreni debuterar från tonåren.
Många begår självmord av varierande orsaker. Killen hade kriminella släktingar? Det är mycket vanligt för särskilt utsatta för kriminella miljöer att dras in i dem..

Låter det troligt att en schizofren 18-åring delar lösenord med sin pappa?

Helt normala teckningar för killar i tonåren som tecknar och ofta är de grubblare som spenderar en viss tid själva med sina intressen. Klart de blir mörka när de är typiska motiv för tonårspojkar och yngre män. Inte som att han tecknat våldtagna barn och kvinnor och lemlästade kroppar

Förresten, hobbypsykolog du är så har du inte känt många självmördare? Den absolut vanligaste gemensamma nämnaren är missbruk. Inte psykosjukdomar.
Citera
2022-03-22, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
nej.

Jag tror det var den här jag såg en gång i tiden.
Bra att det nu går åt rätt håll.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skandalskolan-som-vaktas-av-taggtrad/
Citera
2022-03-22, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Är det över huvud taget belagt på något sätt? Alla med det efternamnet tillhör väl knappast samma familj?

Är nog olika släkter, det har väl konstaterats att tusen personer har detta efternamn.
Citera
2022-03-22, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Många begår självmord av varierande orsaker. Killen hade kriminella släktingar? Det är mycket vanligt för särskilt utsatta för kriminella miljöer att dras in i dem..

Låter det troligt att en schizofren 18-åring delar lösenord med sin pappa?

Helt normala teckningar för killar i tonåren som tecknar och ofta är de grubblare som spenderar en viss tid själva med sina intressen. Klart de blir mörka när de är typiska motiv för tonårspojkar och yngre män. Inte som att han tecknat våldtagna barn och kvinnor och lemlästade kroppar

Förresten, hobbypsykolog du är så har du inte känt många självmördare? Den absolut vanligaste gemensamma nämnaren är missbruk. Inte psykosjukdomar.
Jag förstår att psykisk sjukdom inte passar ditt narrativ.

Jag har haft väldigt mycket att göra med folk som mår psykiskt dåligt (på riktigt) och med det självmord. Och schizofreni och bipolär är sjukdomar som är behäftade med hög frekvens av självmord.
Citera
2022-03-22, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerpesSupervisor
Jobbar inom skola i Malmö. Vissa skolor har ID men inte alla. ibland i samband av incidenter har väktare tagits in för ökad säkerhet/ upplevd säkerhet efter. Taggtråd är inget jag hört låter inte praktiskt alls , fast när jag tänker efter har jag aldrig sett taggtråd i Malmö… får en ha det i stan ens?

Tog studenten 2010, då hade vi skol id på min skola.

Jag såg den här artikeln i Kvällsposten för några år sedan. Det är bra att det har blivit bättre igen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skandalskolan-som-vaktas-av-taggtrad/
Citera
2022-03-22, 01:58
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Jag förstår att psykisk sjukdom inte passar ditt narrativ.

Jag har haft väldigt mycket att göra med folk som mår psykiskt dåligt (på riktigt) och med det självmord. Och schizofreni och bipolär är sjukdomar som är behäftade med hög frekvens av självmord.
Jag också. Killen passar faktiskt mina inlägg på Flashback. Slumpmässigt dvs och utan personlig koppling. Men just med att jag berört självmord rätt mycket och jag har svårt att tro att han inte suttit på forumet. Fast jag vill tänka att det är någon oskyldig. Antagligen pga åldern och att man kan känna sympati för en psykiskt sjuk ung människa som behöver vård och behandling efter att drabbats av en sådan kris som självmord av förälder innebär.

Men det passar inte ditt narrativ av att spela psykiatriker istället för att se att en sjuk isolerad person kommer att försöka hitta sammanhang. Eller att andra dömer för att de känner igen personlighetstyperna.

Problemet är att vi lever i ett samhälle som inte vill fatta att det är jättefarligt för unga människor att leva så isolerade som de gör med bara nätets olika hatkulturer som svar på livet. Fattade ni, kanske ni själva skulle arbeta på att bli bättre medmänniskor istället för att tala om saker hela tiden om vad ni anser. Ni har sällan ens klarat enklaste gymnasiekursee med smickrande betyg
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-22 kl. 02:04.
Citera
2022-03-22, 02:00
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Är nog olika släkter, det har väl konstaterats att tusen personer har detta efternamn.

Ja och även om det nu skulle finans något släktskap så har det väl inte framkommit något om MGM som tyder på att han levt "vind för våg", så att säga.

Personligen ser jag nog moderns självmord som mer intressant, kanske inte ur det perspektivet att hennes död skulle vara en konsekvens av någon ärftlig åkomma, utan snarare för att det förmodligen tar en hel del på psyket för en ung person, och äldre med för den delen, om en förälder tar livet av sig.

Om det faktiskt har någon relevans för vad som skett nu får väl visa sig.
Citera
2022-03-22, 02:01
Medlem
Då står det klart att kvinnorna dödades med kniv. Då kan vi koppla bort yxa och hammare som det dödliga vapnet.

https://www-dw-com.translate.goog/en/two-killed-in-knife-attack-at-swedish-school-police/a-61207203?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=sc
Citera
2022-03-22, 02:01
Medlem
Att skolor fortfarande låtsas som ingenting är lite skrämmande! När tar första skolan initiativet och börjar jobba med säkerheten? Sverige som vi har nu är inte samma Sverige som för 10 år sedan, det är dags att vakna.
Citera
2022-03-22, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Kanske därför

https://www.gp.se/debatt/sd-%C3%A4r-ett-hot-mot-demokratin-inte-islam-1.59889660
Du gör en lång rad lösa och spekulativa kopplingar långt bort från min fråga och långt bort från det påstående jag frågade om.

En okänd students åsikt om Rikards kunskaper i religion har inte ett skit att göra med varför någons demokratiska röst skulle ha något att göra med detta dubbelmord.

Med det där förvirrade resonemanget ska alla som någon gång röstat i ett demokratiskt val skämmas.

Försök få utlopp för dina känslor på något mer konstruktivt sätt än att svepande försöka klandra andra människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in