2022-03-21, 21:39
Medlem
Vad är de senaste nyheterna från mariupol idag egentligen? Fortsatt köttkvarn?? Måste väl dö massa folk på bägge sidor där nu.
Citera
2022-03-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Det handlar väll snarare om att man försöker få det till ett praxis att invasions krig mot demokratier ska vara ett no no. Allt detta hade ju inte behövt hända om Putin inte hade valt att invadera eller hur gubben? Det är ingen" vinkel" . Btw hur har du fått "rätt " information ? Och hur vet du att just det du har fått är "rätt" Fan jag önskar jag var lika självsäker på min egna överlägsna intelligens som alla ni " öl byggde denna kropp" Mona Muslim" jobbar på ett lager och fick minus på hp ". I krig händer det hemska saker och ja du har rätt hemskheterna kommer öka mellan dom två sidorna när hatet stiger, men det är naturligt i krig och kommer alltid ske.. Själva grejen är att Putin aldrig borde startat det är kriget.

Min poäng är att krig är redan tillräckligt hemsk att man inte behöver ljuga ännu mera om det. Att ljuga blir bara kontraproduktivt och får folk att tappa intresset och sluta bry sig, medan att tala sanningen ger att folk fortsätter bry sig.

Istället för att ljuga och vinkla allting. Låt oss se bilderna på vad som händer och även de döda människorna. Då inser nog de flesta hur hemskt kriget är.

Men det är ett gammalt talesätt att det första som dör i ett krig är sanningen.
Citera
2022-03-21, 21:40
Medlem
Ryska tanks slaktas även av unga kvinnor.
https://www.youtube.com/watch?v=KvRnbIeTDAo

Denna kvinna är dessutom politiker från Ukrainas parlament. Har lite svårt tänka mig Nyamko Sabuni eller Maria Wetterstrand göra detsamma för Sverige.
Citera
2022-03-21, 21:41
Medlem
Polsk media:

Citat:
Ett förslag om ett fredsuppdrag i Ukraina
Vid det extraordinära Nato-toppmötet som är planerat till nästa torsdag ska Polen officiellt presentera ett förslag om att upprätta ett fredsuppdrag i Ukraina. Förslag presenterades förra veckan av vice premiärminister Jarosław Kaczyński, som deltog i besöket av Polens, Tjeckiens och Sloveniens premiärministrar i Kiev.

Citat:
Ett fredsuppdrag skulle förberedas av Nato och eventuellt andra internationella organisationer. Uppdraget skulle vara "beväpnat" och äga rum på Ukrainas territorium.

Ett "beväpnat" "fredsuppdrag"? (Jag är lite trött) men vad innebär det?
Citera
2022-03-21, 21:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Siffran 9 861 döda ryska soldater som vissa diskuterar är en presenterad siffra. Kommer från Rysslands försvarsdepartement:
Tidningen som rapporterade de för siffrorna gick precis ut med att de blivit hackade. Tyvärr..
https://www.kp.ru/online/news/4674220/
Citera
2022-03-21, 21:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
2. Hur tolkar man att Ryssland rapporterat 1:1,5? Har man underskattat antalet skadade eller beror den avvikande faktorn på brist av bra vård eller dåligt med skyddsmaterial?

Om det stämmer så skulle jag tippa på att det beror på dåliga fältvårdsfunktioner och eventuellt på att förband befinner sig avskurna utan förmåga att transportera sårade till etappsjukhus och andra mer kvalificerade vårdinrättningar.
Citera
2022-03-21, 21:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror inte att Vitryssland kan bli fria riktigt ännu. Kanske till hösten? Men det är mest som jag drar tiden ur röven för ingen vet ju exakt.

Ryssland håller sakta på att förlora greppet och rötan kommer inifrån.

Men när Ryssland blir svagt kommer väl andra marionett regimer kunna falla?

Kan Georgien ta tillbaka Abkhazia och South Ossetia?
Citera
2022-03-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Vad är de senaste nyheterna från mariupol idag egentligen? Fortsatt köttkvarn?? Måste väl dö massa folk på bägge sidor där nu.

Det kan man nog säga. Hårda strider ännu. Staden har inte fallit. Gatustrider är bland de blodigaste grymma strider man kan ge sig in i, så förlustsiffror kan rusa i höjden.

Informationen halkar efter lite nu tror jag. Svårt att få ut information. Det senaste långa artikeln jag läste om Mariupol var två sista (?) journalisterna som lyckades ta sig ut och då hade med sig en hel del material. Men det är redan en vecka gammal information de har att erbjuda.

https://apnews.com/article/russia-ukraine-europe-edf7240a9d990e7e3e32f82ca351dede
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Tidningen som rapporterade de för siffrorna gick precis ut med att de blivit hackade. Tyvärr..
https://www.kp.ru/online/news/4674220/

Ja de var väl tvingade att göra det annars väntar några hårda år i Gulag för redaktionen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Export industrin bygger på ungefär samma plattform oförädlade råvaror…
Helt rätt, av Rysslands 20 största exportvaror är 18 råvaror (timmer, malm, gas, kol, olja etc) eller lätt förädlade varor (järn, guldtackor, bensin, virke) och en (på 19:e plats) är en avancerad produkt nämligen gasturbiner. "Övrigt" hamnar också på topp 20.
Citera
2022-03-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Polsk media:

Ett "beväpnat" "fredsuppdrag"? (Jag är lite trött) men vad innebär det?
Det innebär att Jonas Bidet med bihang kommer fucka upp hela Europa för ett shithole country some Ukraina....
Citera
2022-03-21, 21:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Att uppskatta dödssiffror i krig, hur gör ni det? Vad behöver man för parametrar för att värdera det när jag antar att presenterade siffror inte är en av dem?

Man gissar, men tittar också på vem som säger vad.

När nu en rysk källa verkar ha bekräftat mer eller mindre det som Ukraina säger, får man förmoda att det är närmare sanningen.

Tanken är att ryssarna inte har något av att lyfta fram negativa saker, så deras dåliga uppgifter kan man lita mer på.

Det är en väldigt vanlig metod att jämföra olika källors allmänna tendens med vad de säger, och att tro mer på sådant som går emot vad som vanligen sägs.

Om gissandet är det förstås också så att det finns information som kan ge indikationer på var sanningen kan tänkas hamna.

Ett exempel är rapporter från Mariupol, där försvararna pratar om att de har slagit ut två fordon och kanske tjugo man eller så.

Sådan ger oss information om att ryssarna inte sysslar med någon sorts desperat attack i ett sista försök. Förlusterna är för små. En mer korrekt bild är troligen att man inte stormar och att de ryssar som dör mest är spaning och annat inne i staden. Annars består nog mycket av stridandet av att ryskt artilleri firar triumfer genom att skjuta sönder hus. Samtidigt betyder det också som ryssarna själva säger, att striderna kan komma att vara en vecka till. Och vi får väl se vad de säger om en vecka.

Det mest trista i det där är - förutom Putins kriminella invasion - att civila fastnar i ett utdraget krig och lider mer och mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in