2022-03-21, 19:55
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Varför rapporterar INGEN om hur många Ukranska soldater som stupat? Är det något form av deal man gjort att inte gå ut med detta? Om antalet ryska soldater som dött ska vara intressant så vill man ju gärna veta hur många andra sidan förlorar.
Ja det är märkligt. Det måste ju finnas siffror på det någonstans.
Citera
2022-03-21, 19:55
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Varför rapporterar INGEN om hur många Ukranska soldater som stupat? Är det något form av deal man gjort att inte gå ut med detta? Om antalet ryska soldater som dött ska vara intressant så vill man ju gärna veta hur många andra sidan förlorar.

Ryssland påstår att de dödat 16000 Ukrainare. Ukrainare själva har bekräftat ca 3000 döda.
Citera
2022-03-21, 19:56
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Det är inte några låga siffror, du vet inte vad du pratar om.
Du tar WWII som exempel, kunde du inte tagit något krig som ligger lite närmare?
När dom krigade i Afghanistan i 10 år så dog det runt 9500 i strid.
Hoppas nu att det ryska folket fått nog och stormar Kreml spetsar alla landsförrädarna med sina högafflar!

Går ju inte jämföra. I U. så verkar alla förband vara i strid.
Europeer mot Europeer.

10% förluster är då ej högt.

Tex en pluton på 24 man, har då bara förlorat "2.4" personer efter 26 dagars strid.
Under en person / 10 dagar.

Det är inte högt.
Citera
Medlem
Citat:
Detta från den 19/3 är det enda jag sett men jag kan inte hitta en officiell källa på informationen men i övrigt stämmer den med rapporter från ryska försvarsministeriet.
https://i.ibb.co/TkK9P6Q/en.png
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Snälla du, USA/Nato hotade Putin och Ryssland att attackera om Ryssland försökte förhindra från att Ukraina att gå med i Nato, varpå Putin gick ut med sitt tal och förklarade ganska tydligt vad Ryssland tänker göra om något land försökte ingripa.
Så hitintills, ser jag Ryssland som den stora segraren. Men du håller såklart inte med, för du har ju såklart annan uppfattning om det...
Nato var inget militärt hot mot Ryssland före invasionen. Ryssland har ingen rätt att förhindra länder att gå med i Nato. Om du försöker förhindra mig att gå till affären slår jag dig på käften. Innebär det att jag är ett hot mot dig? Nej.
Citera
2022-03-21, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ryssland påstår att de dödad 16000 Ukrainare. Ukrainare själva har bekräftat ca 3000 döda.

Var har du läst det? Har inte sett någon svensk media som skrivit om antalet döda på ukraniska sidan.
Citera
2022-03-21, 19:57
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ryssarna ser till att vara bra underrättade innan de slår till mot såna lokaler. För mig är det nästan lite fascinerande att se hur noga Ryssland är med att motivera sina aktioner utifrån olika lagar och konventioner, när de ju precis som alla andra sett hur USA, Israel och andra skurkstater skitit i allt sånt hur länge som helst. Ryssland visar att man inte måste bli som den man bekämpar, vilket är imponerande, och lärorikt.

Dvs, de försökte träffa militära mål som ev. fanns bredvid köpcentret men istället träffade de själva köpcentret? De siktar lika bra som storm troopers i star wars i så fall, vilket ju kan förklara deras frånvaro av framgångar så här långt.
Citera
2022-03-21, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Detta från den 19/3 är det enda jag sett men jag kan inte hitta en officiell källa på informationen men i övrigt stämmer den med rapporter från ryska försvarsministeriet.
https://i.ibb.co/TkK9P6Q/en.png

Precis detta jag menar, både svenska och stora utländska källor går ju nästan dagligen inte med hur många ryssar som dödats. Varför är det inte lika enkelt att hitta motsatsen?
Citera
2022-03-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Det är inte några låga siffror, du vet inte vad du pratar om.
Du tar WWII som exempel, kunde du inte tagit något krig som ligger lite närmare?
När dom krigade i Afghanistan i 10 år så dog det runt 9500 i strid.
Hoppas nu att det ryska folket fått nog och stormar Kreml spetsar alla landsförrädarna med sina högafflar!

Sen är det här kriget intressant att stupade soldater verkar vara mångdubbelt fler än ”fiende” civila. Alla andra krig är som praxis att civila står för största delen av offren kontra invasions armén.
Citera
2022-03-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror du gör rätt bedömning här. Det "äldre gardet" inser inte sprängkraften av sitt handlande.

Man tror att det är som att släcka ner en kritisk tidning, fängslar redaktören och en vecka senare har 90% av ryssarna glömt att det har hänt.
Det här kommer att bita de i arslet hårt.
Citera
2022-03-21, 20:00
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Här har du en Ukrainsk Donna som slår ut stridsvagnar. Ser man på styr utrustningen så verkar det vara arabiska bokstäver på skärmen hmm 🤔

https://youtu.be/KvRnbIeTDAo

Har för mig att det var en tänkt export som aldrig blev av, därför arabiska instruktioner på skärmen.
Citera
2022-03-21, 20:01
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Du väljer att inte förstå självmant..

Ryssland Invaderar Ukraina för sin säkerhet?

Ryssland har inget att frukta ifrån Nato, Nato hade kunnat ingripa i Ukraina vid detta laget även om Ukraina inte är medlem men de vägrar för att de inte vill eskalera situationen och till största del för Rysslands galna ledare hotat hela världen med kärnvapen.

Vad finns det då för hot ifrån nato om de inte ens agerar när Ryssland ger farliga Nato en anledning? Att ens tro att Nato skulle vara ett hot emot Ryssland är befängt. Nato är en försvarsallians och hade inte attackerat Ryssland även om de haft alla FNmandat i världen.

Denna invasion handlar om en galen man som själv är ansvarig för att synen på Nato har stärkts och opinionen har vänt i flera länder sedan han annekterade Krim 2014 och intog donbass/luhansk.

Nato placerar inte kärnvapen i varje medlemsland utan endast ett fåtal har kärmvapen. Balterna har inga och det skulle ändå gå lika fort att skicka en robot ifrån Lettland till Moskva som ifrån Ukraina till Moskva.

Nato var inne i sin svagaste period någonsin. USA var trött på länder som åkte snålskjuts utan att läggs 2% av bnp. Flera länder funderade på att gå ur för att behovet av en försvarsallians i Europa var obefintlig. Men Putin ändrade allt det själv 2014 med annekteringen av krim och intagandet av donbass/luhansk.

Efter denna korkade invasion har han gjort nato ännu starkare och varenda land i Europa har påbörjat sin upprustning. EU har blivit mer enat än någonsin och det är även diskussioner om en EUarme . Även Sverige och Finland som alltid har varit tveksamma till Nato har opinionen vänts och nu är majoriteten för.

Detta handlar lika lite om Nato som befängda påståenden om folkmord i donbass/luhansk eller att Ukraina skulle ha kärnvapen. Det handlar om en galen ledares ideologier.

Tjusig sammanfattning. 👍

Det är just det senaste som förbryllat mig. Om man vill minska "hotet från Nato" - främst i form av dess eventuella utbredning - hur i helvete kan man agera på ett sätt som blir direkt reklam? Vartenda jävla neutralt land börjar ju fundera på att gå med.
Putin har i princip skänkt Nato en gratis slogan: "Är du också rädd för vad Ryssland kan hitta på? Gå med i Nato!"

Och oavsett Nato så kommer det att rustas så ini helvete runt om i Europa. Lycka till att hänga på, Putin, när du masskrotar din egen utrustning och straffar din ekonomi till Eritrea-nivå.
Dessutom: om tanken var att sätta sig i respect! vad gäller militär förmåga kan vi konstatera ytterligare ett episkt självmål. Jävlar, så mycket mindre rädd man är för den Ryska Krigsmaskinen efter att ha betraktat deras lallande i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in