Citat:
Saga har faktiskt skrivit egna sångtexter, bl.a. till sångerna On My Own, These Moments, Stay Alive, Sick and Tired samt Always Here for You. Sannolikt fler, men det är svårt att hitta komplett information. Ingen av dessa texter har något nazistiskt innehåll, utan är betydligt mer personliga i ganska klassisk singer/songwriter-stil, men teman som kärlek, sökande efter identitet samt kamp i väldigt generella ordalag.
Lyrik är väl inte Sagas starkaste sida - det är sången och musiken - men texterna är helt okey som sångtexter om än med några irriterande språkfel. Sagas talar helt flytande engelska med i princip perfekt amerikanskt uttal, men gör en del fel såsom "the things that matters".
Här är ett exempel på hur hon närmar sig politiska frågor i sina texter:
Know the need to stay alive,
No more wasted lives in vain
Make our people grow and thrive
Don't ever feel that it matters the same
Never feel less than strong
No more weakness up ahead
Know the need to stay alive
See the sun after the rain
That makes things bright again
No more tears and no more pain
Will be again cause
When we know that pure is understood
Fighting evil will be honoured
Inte direkt hets mot folkgrupp, eller hur?
Om man läser texten utifrån den kontext Saga befinner sig i kan man såklart tolka kampen mot ondska och för renhet på ett mindre behagligt sätt och rentav läsa in specifika referenser i ord som "pure" och "evil", men i grunden är det ju inget fel att kämpa mot ondska och för något rent. Jag väljer personligen att tro att Saga inte på ett förtäckt sätt hyllar bödlarna som mördade judar i koncentrationslägren. Jag tror henne inte om sådan ondska. Istället tror jag att hon helt enkelt är förtvivlad över vad massinvandringen och multikulturalismen medfört i vårt land och frustrerad över att det inte är tillåtet att ens diskutera problemen. I sången tror jag hon försöker intala sig att det en dag ska komma en bättre tid, när det återigen ses som något fint att kämpa för att vårt land, vårt folk och vår kultur ska överleva och blomstra. Den visionen delar jag i så fall med henne.
Senast redigerad av PytheasNavigator 2016-10-17 kl. 00:01.
Senast redigerad av PytheasNavigator 2016-10-17 kl. 00:01.