2022-03-21, 16:23
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Du missar något viktigt. Något jag tror att man helt missade (politikerna),
innan man satte in sanktionerna.

Ryssland är en real-ekonomi, väst är en godwill ekonomi.
Börsen är en fantasi. Stänger du alla västs börser i morgon så förändrar det inte verkligheten.

Man kan inte äta Teslaaktier.
Nu delar jag din syn på börsen som en slags låtsasekonomi, men du verkar glömma bort att man nästan tagit bort förmågan för ryssar att ens hantera transaktioner i någon form.
Citera
2022-03-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ukraina är stort.

Precis, så jag tvivlar starkt på att Ryssen kommer klara av att kontrollera det till slut, om de inte växlar upp med massförstörelsevapen.
Citera
2022-03-21, 16:25
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Nej,men man kan använda teslaaktier till att skapa skolor och odlingar i till exempel Sudan.Källa - mig själv

De pratade massvält på radion idag. Sverige kommer att påverkas.
Tex. Ungern har redan infört exportförbud för mat.
Citera
2022-03-21, 16:25
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vad som är skrattretande är att du inte tycks veta att Münchenöverenskommelsen slöts 1938 och att Polen invaderades 11 månader senare.

Du har rätt, och jag hade fel. Bra!
Citera
2022-03-21, 16:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Stänger galningen Putin ner Ryssland helt och hållet nu. Inte bara han själv utan även ryssarna skall nu isolera från omvärlden.
Sociala medier verkar ju faktiskt blockeras nu så inte ryssarna skall få veta vad som pågår i Ukraina eller läsa om omvärldens reaktioner på putins krig.
Men samtidigt, går det verkligen att stänga ner informationsflödet ens i diktaturens Ryssland i dagens digitaliserade värld. Verkar vara mer en desperat åtgärd av en allt mer isolerad och allt mer misstänksam liten rysk president.

Den enda ljuspunkten är att vill man få njuta lite komik för att lätta upp tillvaron så finns massor av lyteskomik där man driver med den lille mannen i Kreml och hans fåfänga och lekamen så det står härliga till.

Undrar om även Twitter stängs?

Det lär iofs inte öht påverka ”faktan” vi från vissa håll matas med här, eftersom det är just ”fakta” det handlar om.

Mot förmodan, men hur skall man tolka det OM den ”fakta”-länkningen vi hittills sett här kommer reduceras ner till…0?

Samt hur skall viss typ av ”fakta” isf kunna spridas på ett adekvat vis?
Undrar om SVT Play skall börja sända rysk stats-tv, så man inte missar all den viktiga ”faktan”?
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Nu delar jag din syn på börsen som en slags låtsasekonomi, men du verkar glömma bort att man nästan tagit bort förmågan för ryssar att ens hantera transaktioner i någon form.

Ryssland har redan gått över till kinesiska systemet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ukrainarna medvetna om att det är ett folkets krig så är de beredda på ta mycket större förluster än Ryssland.

Det finns säkert en gräns för dem också. Men jag tror inte vi ska våga oss gissa vad den ligger. Nästan alla hade fel om deras höga stridsvilja i början av konflikten.

Stridsviljan kan nog också kopplas till det enorma stödet de har fått, de står inte ensamma i detta med gamla sovjetvapen samtidigt som Ryssland blivit det mest hatade landet någonsin.

Det höjer moralen väldigt många steg, än om övriga världen lämnat de till sitt öde. De ser att det finns hopp, så länge det finns hopp finns också vilja!
Citera
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Vist fanns det en kjesare i Rom som sa : Att vinna blev dyrare än förlust ?
Rätta mig gärna !!!!
Hm, inte hört, du tänker inte på Pyrrhusseger?

Wikipedia:
Pyrrhus svarade en som gratulerade honom till segern att "en till sådan seger skulle totalt förgöra honom".
Citera
2022-03-21, 16:27
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Börsen är inte i sig själv en ekonomi och har inte det syftet eller skapades för det syftet.Börsen är en spegelbild utav vad vad "ekonomin" vänder sig för stunden.Både för felaktiga och rättfärdiga handlingar.Endast en spegelbild,men den spegelbilden är samtidigt också oftast en spegling av verkligheten.Oavsett om man själv brukar den,tycker om den eller avskyr den
Citera
2022-03-21, 16:28
Medlem
Citat:
Du missar något viktigt. Något jag tror att man helt missade (politikerna),
innan man satte in sanktionerna.

Ryssland är en real-ekonomi, väst är en godwill ekonomi.
Börsen är en fantasi. Stänger du alla västs börser i morgon så förändrar det inte verkligheten.

Man kan inte äta Teslaaktier.

Jobbigt att missat senaste årens börsuppgång??
Själv skulle jag kunna äta mig mätt i 10 år
Minst
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
JA,du har helt rätt.Den påverkan är helt oundviklig.Men den är ganska kortvarig som det ser ut nu
Citera
Medlem
Citat:
Nej det har redan avhandlas i tråden.

Ren desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in