2022-03-21, 16:09
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hur tror du Ukrainas folk kommer reagera när sanningen om de verkliga förlusterna kommer ut? Zelensky kommer att få kulorna krossade i ett skruvstäd på majdan och därefter hängas i den där pekaren om den forfarande står kvar. Krig är vansinne. Människor skickas i döden för ära och nationalistiska floskler. Som om dödandet av andra människor skulle vara ärofullt. När livet är slut så är det. Bara när alla inser det kommer livet verkligen att bli heligt. Religionen är en tröst och ett svepskäl. Det finns inga ateister i skyttegravarna.

Majoriteten av den Ukrainska ilskan kommer att riktas emot den ryska aggressorn som har dödat tusentals i ett onödigt krig. Zelensky skulle få desto mer inhemsk kritik om han skulle kapitulera med dåliga förhandlingar.
Citera
2022-03-21, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så att Storbritannien erövrade Australien på 1700-talet betyder att Ryssland har fritt fram att invadera och mörda runt i Ukraina? Så om Finland invaderade Ryssland och mördade runt i Karelen så är det helt OK från Puttlers sida?

Jag är imponerad av denna insiktsfulla kommentar !
Grattis !!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hur tror du Ukrainas folk kommer reagera när sanningen om de verkliga förlusterna kommer ut? Zelensky kommer att få kulorna krossade i ett skruvstäd på majdan och därefter hängas i den där pekaren om den forfarande står kvar. Krig är vansinne. Människor skickas i döden för ära och nationalistiska floskler. Som om dödandet av andra människor skulle vara ärofullt. När livet är slut så är det. Bara när alla inser det kommer livet verkligen att bli heligt. Religionen är en tröst och ett svepskäl. Det finns inga ateister i skyttegravarna.

Ukrainarna medvetna om att det är ett folkets krig så är de beredda på ta mycket större förluster än Ryssland.

Det finns säkert en gräns för dem också. Men jag tror inte vi ska våga oss gissa vad den ligger. Nästan alla hade fel om deras höga stridsvilja i början av konflikten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Om nedan karta/video stämmer så är Ukrainas situation prekär.
Video visar Ryska framryckningar/dag.

Russian invasion of Ukraine | Map Update | Day 25 | 20 March 2022
https://www.youtube.com/watch?v=T6-De5Agpek

Det ser verkligen illa ut för Ukraina. Det är över inom en vecka nu.
Citera
2022-03-21, 16:11
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Skulle nog inte tro att varken syrier eller afrikaner är i Ukraina. Men att dem väljer stödja Ryssland på avstånd, kan jag definitivt tänka mig att de göra, och många andra länder också.

Att tjetjenerna fightas tillsammans med ryssarna, är kanske inte så konstigt då de ser sig och identifierar sig själva med Ryssland. De vill inte annat än att få bort Azov från UA, som till viss del består av nazister.

Putin är inte sjuk i huvudet, och han ska inte jämföras med Hitler.
Svårt att diskutera med dig, men jag är iaf glad att jag bor i ett demokratiskt land.
Du kanske skulle vilja bo i Ryssland?
Citera
2022-03-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Vist fanns det en kjesare i Rom som sa : Att vinna blev dyrare än förlust ?
Rätta mig gärna !!!!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyrrhusseger
Citera
2022-03-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Gillar mest din sista mening.

Vi får nog be till något att det inte blir något krig mellan NATO och Ryssland då är risken för ett kärnvapenkrig mycket stort. Och möjligen slutet för mänskligheten.
Citera
2022-03-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ukrainarna medvetna om att det är ett folkets krig så är de beredda på ta mycket större förluster än Ryssland.

Det finns säkert en gräns för dem också. Men jag tror inte vi ska våga oss gissa vad den ligger. Nästan alla hade fel om deras höga stridsvilja i början av konflikten.

Min "gissning" är att ingen vill dö.
Citera
2022-03-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Min "gissning" är att ingen vill dö.

Ja men uppenbart är att Ukrainarna är villiga att ta risken för att försvara sig.
Citera
Medlem
Stänger galningen Putin ner Ryssland helt och hållet nu. Inte bara han själv utan även ryssarna skall nu isolera från omvärlden.
Sociala medier verkar ju faktiskt blockeras nu så inte ryssarna skall få veta vad som pågår i Ukraina eller läsa om omvärldens reaktioner på putins krig.
Men samtidigt, går det verkligen att stänga ner informationsflödet ens i diktaturens Ryssland i dagens digitaliserade värld. Verkar vara mer en desperat åtgärd av en allt mer isolerad och allt mer misstänksam liten rysk president.

Den enda ljuspunkten är att vill man få njuta lite komik för att lätta upp tillvaron så finns massor av lyteskomik där man driver med den lille mannen i Kreml och hans fåfänga och lekamen så det står härliga till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så länge fordonen kan rulla på Röda Torget i parad inför kameror, så är Putin helt på det klara med vad han har.

Att samma fordon sedan spontant kränger av sig däcken och på andra banala sätt havererar ute på ukrainska grusvägar, är helt enkelt inte relevant på ryskt vis.

Så länge man säger att allt funkar som det skall, då är det så.

Haha det är fan sant
Putins invasion av Ukraina är klassiskt rysk och vi har sett tusentals varianter på samma tema
Den ryska kejsaren har alltid varit naken och den som sagt det, har skjutits på fläcken.
Vad som faktiskt sker i Ukraina är irrelevant.
Putin dyrkar kognitiv dissonans, som hans föregångare gjorde. Vad som betyder något är vad som sägs.
Systemet är så stört så kaklet lossnar.
Citera
2022-03-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Om kartan är rätt,,, varför tror vi att dom har "kört fast" ?
Kan det inte vara strategiskt,, precis som i Syrien när dom jagade IS framför sig ?
Tänker bara att det kan finnas fler än en förklaring.
De har marscherat på stället i 10 dagar nu, så kört fast är kanske ingen dålig gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in