Citat:
Ursprungligen postat av
HaveFun
Hej
I och med att det är busenkelt att boka passtider med bottar undrar jag vilka lagar man bryter mot om man skriver ett system som ligger latent och bokar upp alla tider som någonsin kommer ut på Polisens hemsida? Och sen säljer dessa mot högstbjudande via en auktionssida som man skapar paralellt och självklart skattar för.
Endast teoretiskt såklart, frågar åt en vän.
Citat:
Ursprungligen postat av
HaveFun
Jag ifrågasätter det där, det pågår just nu försäljning av passtider på facebook och det finns bottar som bokar upp tider. Det för mig är inte bara att skylla på att folk kom på det, uppenbart missbruk pågår.
Jag är helt med om att de kan ändra på lagen och något som nu var en gråzon kan bli olagligt i framtiden.
Från och med idag är passbokningar personliga och kopplade till ett namn.
En simpel ändring i systemet helt enkelt, krävs inga lagändringar utan bara lite skillnad i administrationen.
Därmed faller din affärsidé. Som för övrigt var helt laglig.
Det faktum att man ändrat nu beror på att man märkt att bokningssystemet har missbrukats.
Hur stor skalan varit på missbruket är omöjligt att säga.
Det har varit extra stor efterfrågan på pass, dels har fler än vanligt låtit sina pass gå ut, sedan är fler än vanligt sugna på att resa utomlands efter i princip 2års förbud och ovanpå detta har nu även folk missbrukat systemet och bokat extra och sålt tider.
För att få bukt med missbruket är bokningarna från och med idag personliga.
För att klara av den ökade efterfrågan skall polisen omplacera anställda för att skapa mer bokningsbara tider.