2022-03-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Nej jag menar det jag säger.

Jag bryr mig inte om dina tolkningar eller vad dina känslor tycker.
Jag bryr mig inte om din tro.
Jag vill veta skälen du har att tro.

Av vilka skäl tror du att jag har fel?
För att Ryssland och Putin själva väljer att jaga meningsmotståndare och stänga ner fria medier.

Varför är de så rädda för andra åsikter?

Tar vi Nato så har ingen av de baltiska staterna några kärnvapen i sina länder.
Om nu Ukraina skulle gå med i EU och rent av Nato.
Vilket hot utgör man egentligen?

Kommer väst attackera Ryssland som har 6000 vätebomber?
Nej det handlar om något annat.

Den ryska eliten är rädda för att demokrati och ideer från väst ska sipra in i det ryska samhället.
Man är rädda för att nuvarande ordningen ska hotas eller rubbas.
Man har med andra ord inte heller någon tro på att man ska klara av att stå emot västs influenser.

Hade man varit medvetna om att man själva varit starkare så hade man ju inte använt sig aktivt av några motåtgärder, då den starkare kraften vinner.
Citera
2022-03-21, 11:42
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
En miljon döda civila irakier sedan invasionen som byggdes på extremt fabricerade grunder.

Ryssland har sedan Reagan blivit lovade "inte ens en millimeter öst för nato". Det finns tillochmed inspelat. Ryssland har sagt i många många många år att man inte kan acceptera Nato i Ukraina, man betraktar Ukraina som svenskar betraktar Åland kanske. Man kan acceptera Ukraina som en del av Europas ekonomi, men aldrig missilbaser som på 6-7 minuter kan nå Moskva.

Detta har man sagt och varnat om och om igen om.

Och nu står man vid sitt ord. Och jag ser varför man gör det.

Om man kan acceptera att USA gör vad de gjort senaste 50 åren så måste man kunna se Rysslands sida.

Ok bara en kontrollfråga: Försvarar du invasionen av Ukraina eller inte? Tycker du Putin gör fel som invaderar Ukraina? Jag ser inte att argumenten du levererar kan användas för att rättfärdiga invasionen. Och det tror jag inte Putin anser heller. Det är därför han åberopar andra argument, som folkmord i Donbass och avnazifiering. Men dina argument kanske du levererar för någon annan poäng?
Citera
2022-03-21, 11:48
Medlem
Själva det ryska narrativet till invasionen har ju bland annat varit Ukrainas nazister.
Här finns en film som berättar just om Ukraina och dess nutidshistoria, då menar jag, 1900-talet.
Nu "glömde" filmen ta upp vad Sovjetunionen gjorde i Ukraina.
Men man kom ihåg nazisterna.
https://brandnewtube.com/watch/ukraine-on-fire-directed-by-oliver-stone_QPJ9oJREYaNoTFU.html
Citera
2022-03-21, 11:58
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Det har de velat bli sedan Sovjetunionen föll. De har velat bli våra vänner hela tiden. Ryssland tycker för fan bra om Sverige, eller tyckte tills vi skickade pansarbrytande krigsmedel till den främmande makt som Ryssland försvarar befolkningen emot i en aktiv konflikt.

Antingen låtsas du inte om det eller så får du kategorisera in detta tillsammans med det jättetydliga försvaret av USAs agerande under Kubakrisen, där Ryssland backade.
Vi lovade att inte ställa oss vid gränsen och sikta på grannen. Vi gjorde det ändå.

Ryssland knuffar inte ens tillbaka utan bara sätter stopp precis vid deras ytterdörr.

Ukraina, NATO och USA är inte Sveriges intresse. Inte EU heller för den delen.

Ryssland har gjort mer än tillräckligt för att bli vår vän. Ni däremot som redan skulle vara mina vänner har kommit vilse. Ni får flytta till Ukraina om ni inte kan skärpa till er.

Mamma pappa staten och faktan media. Eftersom vetenskap. Annars...

Nu börjar du plocka fram någonting där den ryska statsmakten påstår att man vill bli Nato-medlemmar.
Vad som helst som styrker din uppfattning.
Och Ryssland försvarar befolkningen Vad det än är du röker så är det nog dags att sluta.
Ta din skeva förvridna världsbild och jämför den med verkligheten.
Ryssland, bli vår vän,

Däremot är jag böjd hålla med om att vi inte borde beblanda oss med Nato och att det kan varit lite överilat att skicka vapen till Ukraina.
Å andra sidan vill väl svensken äta kakan ha den kvar och kunna bjuda andra på den. Vi litar blint på att Nato kommer till vår räddning om det värsta händer. Lite väl fegt.
Citera
2022-03-21, 12:00
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
För att Ryssland och Putin själva väljer att jaga meningsmotståndare och stänga ner fria medier.

Varför är de så rädda för andra åsikter?

Tar vi Nato så har ingen av de baltiska staterna några kärnvapen i sina länder.
Om nu Ukraina skulle gå med i EU och rent av Nato.
Vilket hot utgör man egentligen?

Kommer väst attackera Ryssland som har 6000 vätebomber?
Nej det handlar om något annat.

Den ryska eliten är rädda för att demokrati och ideer från väst ska sipra in i det ryska samhället.
Man är rädda för att nuvarande ordningen ska hotas eller rubbas.
Man har med andra ord inte heller någon tro på att man ska klara av att stå emot västs influenser.

Hade man varit medvetna om att man själva varit starkare så hade man ju inte använt sig aktivt av några motåtgärder, då den starkare kraften vinner.

Så därför hotar Ryssland oss med kärnvapen? Är du dum i huvudet?

Ja, de censurerar. Vi med.
Är de rädda för andras åsikter? Är det vår anledning också?

NATO och väst håller ju för fan på att starta kärnvapenvärldskrig med Ryssland nu så det är ju hotet.

Jasså det är den ryska eliten rädd för tror du... Som sett av Rysslands försök att närma sig väst?

Mitt hjärta känner att det är lite mycket tro där för att ta beslut om våld. Jag övertygas av skäl.
Citera
2022-03-21, 12:02
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nu börjar du plocka fram någonting där den ryska statsmakten påstår att man vill bli Nato-medlemmar.
Och Ryssland försvarar befolkningen Vad det än är du röker så är det nog dags att sluta.
Ryssland, bli vår vän,

Däremot är jag böjd hålla med om att vi inte borde beblanda oss med Nato och att det kan varit lite överilat att skicka vapen till Ukraina.
Å andra sidan vill väl svensken äta kakan ha den kvar och kunna bjuda andra på den. Vi litar blint på att Nato kommer till vår räddning om det värsta händer. Lite väl fegt.

Jag agerar inte på min tro så bevisbördan är inte min. Det är ni som vill agera så bevisbördan att presentera skäl är eran. Jag hör inga skäl och det hjälper inte att ni skriker er tro högre.
Citera
2022-03-21, 12:07
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Invasionen av Ukraina har återigen visat hur lättpåverkade och korkade många Svenskar är. Helt plötsligt ska vi enligt dessa attackera Ryssland, gå med i Nato över en natt, återigen vara USA:s knähundar och precis som alltid följa regimmedia precis som under pandemin.

Kommer dessa människor försvara Sverige ens? Knappast då många som köper propagandan rakt av är i princip Sverigefientliga i alla frågor och hatar all form av patriotism och försvar.

Man blir kallad rysstroll och allt där emellan av dessa fanatiker bara för att man ifrågasätter massmedias rapportering.

Till exempel så pågår fredsförhandlingar där man kan komma överrens om att Ukraina inte går med i Nato samt att Luhansk och Donetsk ska vara självständiga. Det är därför ganska logiskt att Ryssland inte tar hela Ukraina utan håller dessa städer under förhandlingarna? Varför kan inte detta diskuteras neutralt innan folk skriker rysstroll och liknande?

Det var förövrigt bara konspirationer att det skulle krävas fler än en vaccinspruta enligt samma användare som nu skriker rysstroll.
Det finns inget att diskutera egentligen. Den enda part som begått brott mot lagar, avtal och dessutom gör sig skyldig till brott mot mänskligheten är Ryssland. Det finns ingen anledning för Ukraina att gå med på några eftergifter.

Krim och Donbasområdet är ukrainskt. Ryssland kommer sparkas tillbaka till sovjeterans glansdagar (det vill säga total misär) om de fortsätter kriget. De har redan förlorat fler döda än under hela kriget i Afghanistan (som pågick i tio år). Varför tycker du Ukraina ska låta sig bli överkörda av en diktatur?
Citera
2022-03-21, 12:10
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ok bara en kontrollfråga: Försvarar du invasionen av Ukraina eller inte? Tycker du Putin gör fel som invaderar Ukraina? Jag ser inte att argumenten du levererar kan användas för att rättfärdiga invasionen. Och det tror jag inte Putin anser heller. Det är därför han åberopar andra argument, som folkmord i Donbass och avnazifiering. Men dina argument kanske du levererar för någon annan poäng?

Du känner uppenbarligen inte igen goda skäl när du ser dem. Förhindra folkmord är ett gott skäl.
Det räcker så men att förhindra uppenbart ovänliga intentioner med att placera bomber utanför sin dörr dög också vid Kubakrisen. Att "vi får om vi vill" är lite... Ja...
Citera
2022-03-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja, jag tycker det är fel. Krig är aldrig bra. Jag tycker Ukraina skulle ha gett fan I nato-samarbeten och istället fokuserat på handel och såna saker som är uppbyggande för människorna. Gjort sig av med de korrupta oligarkerna. Det är ju knappast en demokrati liksom, han kokain-komikern är knappast på sin plats utan att det finns en agenda som satt han där.

Gällande brotten och utrensningarna mot ryssliknande, ryssar och rysktalande i östra Ukraina så är de faktiskt helt reella. Azov var nazister, absolut kan de ha mjuknat, men bara se på deras riksdagspartier och vad de anser om ryssar: Svoboda och deras ungdomsförbund C14 (14 ord liksom) är inte så svårt att kalla för nazister liksom.

Så retoriken är inte lögner. Samma sak med att man snackar om "knarkare vid makten i kiev"; komikern har en rejäl coke-habit så det är inte heller helt lögn.

Kan man acceptera USAs utrikespolitik så ska man inte ta ton mot att Ryssland inte kan acceptera missiler 6-7minuter från Moskva.

Gör man det ändå så är man intellektuellt ohederlig eller bara hycklare. Eller så är man en av de enorma mängder hjärndöda och hjärntvättade svenskar som bara dras med och går helt automatiskt rätt in i känslorna och bara ser en sida. Man vill omedvetet så gärna tillhöra gruppen, tillhöra konsensus, stå på den sidan som är "god", för det är så jävla dum man är; man tror på sagor om gott och ont.
Citera
2022-03-21, 12:12
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Jag agerar inte på min tro så bevisbördan är inte min. Det är ni som vill agera så bevisbördan att presentera skäl är eran. Jag hör inga skäl och det hjälper inte att ni skriker er tro högre.

Du tror att du kan påstå vad som helst utan att behöva lägga fram minsta lilla underlag?
Tror det säger det mesta.

Lycka till i livet med dina gråsosse och kommuvänner som du helt klart sympatiserar med.
När åker du till det fina Ryssland då?
Citera
2022-03-21, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Ryssland, bli vår vän,

Hahah killen kan ju förfan köpa nästa flygbiljett till Pruttins Prutlerland Potin, vad vill de ens nej stick från Ukraina. Tror han sitter fastklistrad i mammas incelkällare.
Citera
2022-03-21, 12:15
Medlem
Citat:
Så därför hotar Ryssland oss med kärnvapen? Är du dum i huvudet?

Ja, de censurerar. Vi med.
Är de rädda för andras åsikter? Är det vår anledning också?

NATO och väst håller ju för fan på att starta kärnvapenvärldskrig med Ryssland nu så det är ju hotet.

Jasså det är den ryska eliten rädd för tror du... Som sett av Rysslands försök att närma sig väst?

Mitt hjärta känner att det är lite mycket tro där för att ta beslut om våld. Jag övertygas av skäl.
Ja varför hotar dom Sverige med kärnvapen?
Dom säljer och ger bort vapen till stridande parter själva.

Inte ens sovjet hotade USA när USA stödde afganistan eller att USA hotade sovjet när de stödde Vietnameserna.
Det vore ju hyckleri.

Ja men vi låser inte i folk eller stänger ner medier.
En jävla skillnad, de måste du väl ändå kunna göra skillnad?

Ryssland ville närma sig väst innan man självmant valde en annan väg.
Du kan väl knappast ge väst skulden att Ryssland befinner sig där de är nu.
Har de inget eget ansvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in