2022-03-20, 22:51
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Varje gång jag ser på ukrainsk TV så blir jag överraskad över deras militära talespersoner. Dom är så enkelt klädda, inget skryt med kostymer eller slipsar utan tagna direkt från gatan. Och en väldigt saklig jargong utan skryt.

Man skönmålar inte läget men menar ändå på att Ukraina vinner. Den senaste talesmannen jag såg stod i svart T-shirt och hade tatueringar på vänstra bicepsen.

Jag gillar denna stilen, jämför med dom ryska nazist-bögarna som ser hemska ut.

Förfärligt så onödigt krig, två länder som behöver utvecklas och så begår Ryssland ett brott mot mänskligheten.
Jag håller med dig, jag gillar också den stilen.

Det är också ett smart drag. Vi människor är vana med att se högt uppsatta med skjorta och kavaj. När vi helt plötsligt får se dessa personer i en vanlig t-shirt framför TV-rutan så skickar det ett budskap, att dom nu befinner sig i en riktigt allvarlig situation.

Det blir inte lika politiskt då, snarare en verklighet.
Jag tror att det också är anledningen till att dom som representerar Ukraina under förhandlingarna med Ryssland sitter med en t-shirt och keps.

Förstår du hur jag tänker? Jag kan ha fel, men det är så jag uppfattar det.
Citera
2022-03-20, 22:51
Medlem
Om 5-10 miljoner britter - män, kvinnor och barn- hade gett sig iväg på vild flykt sommaren och hösten 1940, så hade landet naturligtvis inte haft en chans att överleva och vinna i kriget.

(Storbritannien blev inte ockuperat, men hotet om invasion var överhängande)
Citera
2022-03-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Lite historisk jämförelse.

Polen 1939 hade en befolkning på 35 miljoner personer. Inte jättelångt från Ukraina idag.

Det tog 35 dagar för tyskarna att ta hela Polen. Dag 27 föll Warszawa, huvudstaden.

Hur mycket trupp hade då tyskarna för att ta detta land, faktiskt en situation jämförbart med dagens Ukraina fast något mindre:

Svar: 2 miljoner man

Du missade att javelin-robotarna frontmonterade på hästkärror samt att alla jetplan var ångturbinddrivna. Kolskyfflarna gjorde ett jävla jobb där. Inte lätt
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Ja helvete, de kommer få det jobbigt om de ska försöka ockupera Ukraina, kommer säkert vara dagliga ursinniga protester i alla städer med mycket rysshat i sådana skaror att de inte lönar sig att gripa och arrestera folk. Allt medans sanktionerna rullar på, blir förödande för kreml-despoten i längden.

Putler har väl inte tänkt annektera Ukraina. Vem f-n vill ha Ukraina.

Han vill göra stenhög av de större städerna och skicka iväg fattiglapparna till Sverige och Tyskland.

4k till Sverige varje dag nu.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Du har ingen aning om hur "demokratiskt" Ukraina är. Valfusk och politiska motståndare som fängslas. Hur demokratiskt låter det tycker du?

Återigen, man måste kunna hålla två bollar i luften. Ukraina blir inte ett demokratiskt land bara för att Ryssland begår krigsbrott i landet.

Ukraina är lite mer demokratiskt än Ryssland, ungefär så. Men inte mer demokratiskt än nog.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag verkar i alla fall vara en av få i denna tråd som begriper att Ukraina inte har någonting att vinna på att bli bombade till 300 f.Kr.

Putin verkar nämligen strunta i huruvida Ukraina blir en neutral buffertzon eller en parkeringsplats.

"Trovärdiga" amerikanska källor var säkra på att Putin skulle få slut på resurser efter två veckor, vilket visade sig vara helt felaktigt. Ni idioter har endast lyssnat på västerländska globalistmedier sedan kriget började. När har våra kulturmarxistiska globohomo-experter och media någonsin sagt någonting vettigt? Ändå så köper ni deras propaganda rakt av gällande detta krig.

Kom med tydliga besked kring vilka källor du väljer att följa istället. Vilka är dessa? Ge några konkreta källor.
Citera
2022-03-20, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Lite historisk jämförelse.

Polen 1939 hade en befolkning på 35 miljoner personer. Inte jättelångt från Ukraina idag.

Det tog 35 dagar för tyskarna att ta hela Polen. Dag 27 föll Warszawa, huvudstaden.

Hur mycket trupp hade då tyskarna för att ta detta land, faktiskt en situation jämförbart med dagens Ukraina fast något mindre:

Svar: 2 miljoner man

Detta tror jag blir svårt att jämföra. Även om man hade pansar så var det väl inte mekaniserat infanteri i stor utsträckning? Många av de 2 miljonerna fick alltså gå genom Polen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Hmm jo men rapporteringen är tydligt ensidig. Hade varit bra om man fått en synvinkel från båda sidorna.
Väst sidan hävdade att ryssarna skulle invadera, ryssarna hävdade att de var på övning. Båda fick komma till tals och jag tillhörde dem som trodde att ryssarna väl inte kunde vara så genomkorkade att de skulle invadera och speciellt inte efter att Nato och alla andra spelare i väst gång efter annan basunerat ut att Ryssland förbereder en invasion. Men där hade jag fel, Puttler var så urbota korkad att han invaderade ett grannland trots att hela världen i god tid innan fått veta att han planerade det. Och Puttler är på god väg att bita i gräset över den monumentala felbedömningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Vilka har haft framgångar?
Var har du läst om framgångar?

Vad är egna åsikter i västmedia och vad är fakta enligt din åsikt?

De har tagit territorium i östra och södra Ukraina. Mindre orter inom samma område. De kartorna man kan se det på har stått still ett tag. dvs ukrainarna har inte lyckats ta tillbaka dem. Mariupol har fallit eller lär väl göra det när som helst.

Även om man håller med som lekman så är det tveksamt om man som "expert" kallar Putin för feg eller att han är psykiskt störd De har ju inte kompetensen att avgöra det.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag verkar i alla fall vara en av få i denna tråd som begriper att Ukraina inte har någonting att vinna på att bli bombade till 300 f.Kr.

Putin verkar nämligen strunta i huruvida Ukraina blir en neutral buffertzon eller en parkeringsplats.

"Trovärdiga" amerikanska källor var säkra på att Putin skulle få slut på resurser efter två veckor, vilket visade sig vara helt felaktigt. Ni idioter har endast lyssnat på västerländska globalistmedier sedan kriget började. När har våra kulturmarxistiska globohomo-experter och media någonsin sagt någonting vettigt? Ändå så köper ni deras propaganda rakt av gällande detta krig.

Årtalet 300 fkr är ju redan där en grav felbedömning. Så om den ligger till grund för dina ’realistiska’ analyser så har du kört i diket redan där.

Men din analys att Ukraina bör lägga ner vapnen verkar inte delas av stor del av de som faktiskt bor i landet. De som dör för sin frihet, sina familjer och sitt land.

Du sitter (troligtvis) i din varma bostad i Sverige och skriver lite på ett diskussionsforum på nätet - och så har du mage att påstå att de som väljer att dö för sitt land är idioter med en orealistisk syn på läget.

Tjena, det är att sätta sig på höga hästar.
Citera
2022-03-20, 22:55
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja just den delen är väldigt intressant, de ryska nazisterna har så oerhört mycket fulare uniformer än vad de tyska dito hade på 40-talet, en skabbig grön färg med konstigt sittande form som snarare påminner om någon form av mekanikerdräkt:

https://metro.co.uk/wp-content/uploads/2022/03/SEI_92819505.jpg?quality=90&strip=all&zoom=1&resiz e=480%2C265

Ser verkligen inte bra ut, och är kanske ett tecken på vilken standard den ryska hären har.

Tycker ändå att vi, när vi snackar stil, borde credda dom där TikTok-tjetjenerna en smula. Mad Max möter Village People. Extra respect för att anföraren i ett av klippen såg ut som om Gimli från Sagan om Ringen gick först i Pride-paraden mot Mordor.
Citera
2022-03-20, 22:56
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Alla dina 258 inlägg på mindre än 1 månad handlar om kriget, då är man en rysk propagandaspridare!

Varför stannar du kvar i Sverige när du hyllar Putin hela tiden?
Har du släktingar som kommer tvingas ut i krig och därför hoppas på att Ukrainafolket ska ge sig innan dina släktingar kommer dö, eller är du rädd för att dina släktingar ska svälta ihjäl?

Eller har du varit så korkad att du satsat allt du har i ryska fonder och hoppas få tillbaka dina pengar om kriget tar slut omg.

När får folket lönen utbetalad i Ryssland?
Det lär vara många ryssar som inte får några pengar den här månaden.

Zzzz, mer trams. Jag skapade ett konto för att skriva om det största kriget i Europa sedan WW2. Är det så jävla märkvärdigt tycker du?

Jag hyllar inte Putin. Varför tror du det? Jag hejar inte på någon. I början höll jag på Ryssland men det var innan jag insåg att Putin hade tappat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in