Citat:
Ursprungligen postat av
Kedoslav
Nu vill Ryssen att Mariupol ska ge upp 😂 jag lägger Stensäkra pengar på att Azov förmodligen kapitulerar
https://liveuamap.com/en/2022/20-march-russias-defense-ministry-ukraine-has-until-early
De kommer köra en "This is Sparta!"
De kommer för evigt ha min respekt för sin starka vilja att försvara sin sak.
Senaste bildunderrättelserna visar på att fronten är flyttad närmre de centrala delarna och det innebär även att boxen att lägga indirekt eld över minskar.
Hur mycket jag än vill att de lyckas försvara staden till krigsslutet så börjar det ju bli tungt. Men att de hållit ut så många veckor sätter ju en ny standard för andra städer att ta efter.
Zaporizhzhia (staden..inte kärnkrafverket) borde vara next up då ryssen friat upp manöverförband (och det sker nog tyvärr snart) men det är en ännu större stad med ungefär samma mix av rysktalande och ukrainsktalande och de har haft längre tid på sig att förbereda sig och har antagligen laddat upp med mer luftförsvar och NLAWS än vad Mariupol han med innan de blev helt omringade.
Jag vet inte när Mariupol faller men om ingenting radikalt sker med brytande av blockad eller annat stöd så är det nog snart över.
Rysstrollen sa att det snart var över redan för 2 veckor sedan. Då var det helt substanslöst.