2022-03-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Jo jag håller med, MEN Bisson har ju droppat nyligen så då får vi in enhärjarna,, steelcapped strength, Forbidden rage, Battle scared

Hade jag helt glömt, men det har du förstås rätt i. Var aldrig ett större fan av hans projekt, så var väl därför det inte kom upp i skallen direkt.
Citera
2022-03-20, 19:22
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Hade jag helt glömt, men det har du förstås rätt i. Var aldrig ett större fan av hans projekt, så var väl därför det inte kom upp i skallen direkt.
Jag håller med, sedan blev det ju inget ramaskri när det hände heller, inte som Nitton eller Jocke droppade.
men kändes han inte mer punk än WP?

Internationellt finns det ju fler, Little Willy från Evil Skins är ju ett känt namn
Citera
2022-03-20, 19:24
Medlem
Citat:
Jag håller med, sedan blev det ju inget ramaskri när det hände heller, inte som Nitton eller Jocke droppade.
men kändes han inte mer punk än WP?

Internationellt finns det ju fler, Little Willy från Evil Skins är ju ett känt namn

Vetefan om Evil Skins räknas eftersom de, enligt vissa intervjuer, aldrig var helt seriösa. Ett bra band var det i vilket fall som helst.
Citera
2022-03-20, 19:39
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Vetefan om Evil Skins räknas eftersom de, enligt vissa intervjuer, aldrig var helt seriösa. Ett bra band var det i vilket fall som helst.
80talets franska scen var ju minst sagt speciell, samtidigt verkar Evil skins historier ändras nu och då. Tror att på den nya samlingsskivan så står det att de spelade in första singeln i Franska Kommunist Partiets studio.

Discogs har dem som French antisocial skinhead Oi! band from Paris.
Citera
2022-03-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iAmTheEnema
Finns det medlemmar från gamla klassiska svenska vit makt-band som har sagt hejdå till ideologin och hoppat av rörelsen? För jag har uppfattat det som att särskilt banden från 90-talet hade väldigt stark gemenskap sinsemellan och att kopplingarna till rörelsen sällan brutits.

Nu syftar jag på band som Storm, Odium, Pluton Svea, Triskelon, Germania, Brigad Wotan/Somalia Kickers, Division S, Vit Aggression, Svastika, Dirlewanger osv. Ni fattar. Är alla deras medlemmar fortfarande trogna ideologin på ett eller annat sätt?

Soloartister som Saga också förstås.

Lite knepigt ämne att disktera, först och främst vad är en avhoppare? Dom flesta hoppade aldrig av något utan de började göra annat bara, t ex jobba. Sen är det svårt att prata om medlemmar för dom banden du räknade upp hade väldigt många medlemmar eller väldigt få beroende på vad man räknar som en medlem.
Men jag skulle säga att i princip ingen av dom du räknar upp har något intresse av det du kallar för rörelsen eller ideologin.Du måste tänka på att på den tiden handlade det till 95% inte om ideologi utan om en subkultur. Det handlade om musik och fester och kultur, inte om ideologi.
Citera
2022-03-20, 20:05
Medlem
Citat:
Jo jag håller med, MEN Bisson har ju droppat nyligen så då får vi in enhärjarna,, steelcapped strength, Forbidden rage, Battle scared

Rätt säker på att TE kommer vara lika stolt över sina band som förr om vi väntar ett par år och han kommer ur jesuskulturen. TE är lättledd och en sucker för bekräftelse. Just nu antar jag att han får gott om kickar från kyrkfolket, men han kommer tröttna på det också.
Citera
2022-03-20, 20:11
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Rätt säker på att TE kommer vara lika stolt över sina band som förr om vi väntar ett par år och han kommer ur jesuskulturen. TE är lättledd och en sucker för bekräftelse. Just nu antar jag att han får gott om kickar från kyrkfolket, men han kommer tröttna på det också.
Jesus sekt? Trodde han var Asatroende? Tyckte mig se det när jag googlade hans avhopp. Verkade mycket New Age flum med det. Sedan körde svegot det gamla vanliga vid alla avhopp, droger, aldrig varit true etc.....
Citera
2022-03-20, 20:21
Medlem
Citat:
Jesus sekt? Trodde han var Asatroende? Tyckte mig se det när jag googlade hans avhopp. Verkade mycket New Age flum med det. Sedan körde svegot det gamla vanliga vid alla avhopp, droger, aldrig varit true etc.....

Står så här i en intervju med honom i Dagen.

”Mina döttrar är chockade att jag är kristen och nykterist nu”
Ex-nazisten Tomas Ek om hur han blivit fri från både missbruket och hatet efter att ha lämnat Vit makt-rörelsen för Jesus.

Svegot har väl säkert rätt i det också, men alltså, det var väl ingen som tyckte det var ett problem tidigare. TE har aldrig varit någon politiker eller ens politiskt intresserad. Jag kan tycka att allt är lite löjligt, både att TE gör sån grej över att han "hoppar av" och nationalisters reaktioner på det. Hela grejen med att "hoppa av" visar att folk tar sig själva och andra på alldeles förstort allvar. Men när det gäller Tomas så är det väl inget unikt för honom, det är en stor grej för alla gamla värstingar att börja ett nytt liv oavsett politik. Men sanningen är i dom flesta fallen blir det nya livet bara en kortare semester.
Citera
2022-03-20, 20:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Står så här i en intervju med honom i Dagen.

”Mina döttrar är chockade att jag är kristen och nykterist nu”
Ex-nazisten Tomas Ek om hur han blivit fri från både missbruket och hatet efter att ha lämnat Vit makt-rörelsen för Jesus.

Svegot har väl säkert rätt i det också, men alltså, det var väl ingen som tyckte det var ett problem tidigare. TE har aldrig varit någon politiker eller ens politiskt intresserad. Jag kan tycka att allt är lite löjligt, både att TE gör sån grej över att han "hoppar av" och nationalisters reaktioner på det. Hela grejen med att "hoppa av" visar att folk tar sig själva och andra på alldeles förstort allvar. Men när det gäller Tomas så är det väl inget unikt för honom, det är en stor grej för alla gamla värstingar att börja ett nytt liv oavsett politik. Men sanningen är i dom flesta fallen blir det nya livet bara en kortare semester.
Skrev det längre upp, han kändes väldigt punk och lite NS.
Alla vet att det förekommer droger inom Scenen, alla vänder bort huvet och förnekar det tills någon droppar, då skall allt ut, rasligt suspekt, ingen man litar på, bög, droger alkis etc....
Citera
2022-03-20, 20:43
Medlem
Citat:
Skrev det längre upp, han kändes väldigt punk och lite NS.
Alla vet att det förekommer droger inom Scenen, alla vänder bort huvet och förnekar det tills någon droppar, då skall allt ut, rasligt suspekt, ingen man litar på, bög, droger alkis etc....

Helt klart mer punk än NS, och det är nog fallet med i princip alla dessa gamla musiker som tråden handlar om. Musiken och kulturen var nummer 1. Joakim Karlsson är ett ännu bättre exempel på detta.
Citera
2022-03-20, 21:00
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Helt klart mer punk än NS, och det är nog fallet med i princip alla dessa gamla musiker som tråden handlar om. Musiken och kulturen var nummer 1. Joakim Karlsson är ett ännu bättre exempel på detta.
Om vi vänder på frågan, är det någon förutom hand Norrbaggen i Nordisk styrka som varit verksam i något band och har en framstående position?
Verkar finnas en Scen möt Naziskinns, inte organiserad, super och kör på. Har inget intresse av resen av skinnskalle scenen, sedan heila lite grand
Citera
2022-03-20, 21:09
Medlem
Citat:
Om vi vänder på frågan, är det någon förutom hand Norrbaggen i Nordisk styrka som varit verksam i något band och har en framstående position?
Verkar finnas en Scen möt Naziskinns, inte organiserad, super och kör på. Har inget intresse av resen av skinnskalle scenen, sedan heila lite grand

Tror jag inte, jag kan inte komma på någon. Möjligtvis på NSF-tiden som t ex Joakim men då får man tänka på att i princip var lokala partygäng som gjordes till lokala NSF-grupper. På 90-talet var det rätt vanligt att sångaren i ett band var ledare för stadens lokala skinheadgrupp.
Men det beror också lite på var man drar gränsen. Många av dom här gamla banden hade extremt många medlemmar som bara var medlem i nǻgon helg för en spelning, så det är svårt att veta vad som blev av alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in