2022-03-20, 17:51
Medlem
akvifers avatar
Azov är i farten igen med sin 30mm automatkanon
https://twitter.com/TheBaseLeg/statu...eYguG9kyqkx7tA
Citera
2022-03-20, 17:51
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Brittiska försvarsdepartementet bekräftar det jag sagt tidigare. De Ukrainska städerna är omringade och de förlorar.

"The Ministry of Defence’s Defence Intelligence says Russian forces are continuing to encircle a number of cities across eastern Ukraine.”

Over the past week Russian forces have made limited progress in capturing these cities; instead, Russia has increased its indiscriminate shelling of urban areas resulting in widespread destruction and large numbers of civilian casualties"
Ge mig en länk, så ska jag förklara för dig varför du har missförstått hela innebörden av artikeln...
Citera
2022-03-20, 17:59
Medlem
Citat:
Brittiska försvarsdepartementet bekräftar det jag sagt tidigare. De Ukrainska städerna är omringade och de förlorar.

"The Ministry of Defence’s Defence Intelligence says Russian forces are continuing to encircle a number of cities across eastern Ukraine.”

Over the past week Russian forces have made limited progress in capturing these cities; instead, Russia has increased its indiscriminate shelling of urban areas resulting in widespread destruction and large numbers of civilian casualties"
Du förstår alltså inte vad det brittiska försvarsdepartementet säger?
Citera
2022-03-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Jag sitter seriöst helt förstummad och följer Rysslands "invasion" av Ukraina. Är det här vad väst och världen varit rädda för? Det är ju ett jävla skämt.

Putin har skickat in tanks och fordon från kommunisttiden?? Sprids filmer och bilder på övergivna fordon där interiören ser ut att vara från 50-talet med metallstolar i hytten. Fordon står på vägarna pga brist på drivmedel. Man har tagit över en ö som hade 13 ukrainska soldater. Haha.

Alltså. Jag fattar verkligen inte. Ryska militären framstår som ett Nordkorea med större manskap? Allt man har att hota med är kärnvapen och en befolkning på 140 miljoner samt att man tar upp halva norra jordklotet.

Kan inte bara vara jag som sitter som ett frågetecken? Vad är folk rädda för?

Ja med den insikten vi fått kan Nato enkelt ta över Moskva och putta iväg Putin till det förgångna.
Fegt att inte göra det och låta Ukraina lida.
Citera
2022-03-20, 18:59
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Du förstår alltså inte vad det brittiska försvarsdepartementet säger?

Eller så är han tveksam till källan till informationen, för det är ett totalt Kremlin troll som ljuger konstant. Och med all rätt. Här är hela "artikeln", och ger nästintill en motsatt bild.

Citera
2022-03-20, 19:18
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Du skall kanske lära dig engelska innan du länkar.
Citera
2022-03-20, 19:36
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är såhär att fotsoldater som inte är i rörelse ska gräva ner sig, så själva grävandet är inte så konstigt.

Däremot om det är sant att de gräver ner sig i syfte att hålla området så kan man börja spekulera i varför de beter sig på det viset.

Min teori är att de inte får vända tillbaka (Putins order), men ej heller har kapacitet att gå framåt. Då väljer man att gräva ner sig. Vi får vänta och se hur länge de stannar där (eller försöker stanna där, risken är ju ganska stor att ukrainarna har kapacitet att tillintetgöra dem där de sittar på samma plats hela tiden).

Att gräva ner sig när man inte är i rörelse har ingått i grundutbildningen i mer än 100 år. Frågan är om det fortfarande är en effektiv metod då motståndaren har tillgång till effektiv övervakning ifrån satelliter och drönare som kan anfalla obemärkt ifrån hög höjd.
Kriget förs inte längre bara i 2D utan förs numera i 3D vilket borde sätta skräck i soldaterna som är medvetna om att när som helst så kan deras fordon sprängas i luften.

Vi går kanske mot en framtid där rörelse är nyckeln till framgång.
Citera
2022-03-20, 19:47
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Vad säger Danmark då? Det är ju den enda trovärdiga källan.
Citera
2022-03-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
-För att inte förstöra sitt lands försvarsförmåga för att man förlorar så mycket trupper och materiel annars, och för att 75 % av armén är upptagen och inte kan användas någon annanstans så länge man håller på.
-För att ens lands ekonomi inte skall krossas av sanktioner
-För att man inte skall bli avsatt i en statskupp
-För att man inte skall få missnöje, uppror och revolution hemma

Kan ju också lägga till Ukrainas storlek på den här listan. Varför göra det fort?

Ukraina är Europas största land. Att ockupera 50, 75 eller 100% av det landet kommer kräva enormt många soldater. Det kostar både pengar, energi och tid.

Det här kriget är på väg att gå åt h-vete för Ryssland.
Citera
2022-03-20, 20:58
Medlem
[quote=hannes.muller|79563467]
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Jag tror nog att det är dålig kvalitet.
Dålig kvalitet på underhållet av utrustningen de har.
En räddningsskärm måste packas om med jämna mellanrum. Detta har garanterat inte skett, av den tidigare videosnutten att döma. Visst, det skulle kunna handla om tvinnade linor, som gör att skärmen inte kan ta luft, men mest troligt är det så att den inte blivit ompackad. Förmodligen är det någon som tagit pengar för jobbet, men bara fyllt i en blankett och godkänt skärmen utan att ta ut den ur stolen och packa upp den.
Om skärmen legat orörd i några år, och blivit sutten på....ja,...då är det inte så märkligt att den inte öppnar.

Att sedan ukrainarna kapitaliserar på detta, genom att deklarera inför världen att ryssarnas räddningskärmar är helt kass (vilket de antagligen räknar med når de ryska flygförarna), är ju ganska smart. Om de ryska flygförarna börjar tvivla på sin materiel, blir det ju såklart svårare få dem att ge sig ut i strid. [QUOTE|

Tror nog piloter har all anledning att hålla reda på sådant även i fredstid så jag tror knappast piloter är okunniga om det. Det borde ju finnas svenska piloter som kan uttala sig?

Att trumpeta ut sådant hör väl till det som krävs i ett krig. Hur det nu verkligen står till kan man möjligen få reda på efteråt.

Allt tal om avsiktligt kan man nog avfärda - det är ju faktiskt inte självmordsbomare man har att göra med och sådana nuförtiden brukar ju dessutom oftast strida för Nato-allierade.

Av ren nyfikenhet nu,...vad är det du menar att piloterna håller reda på även i fredstid?

Det är alltså inte piloterna själva, som packar räddningsskärmarna.
Sådant sköts av personal med rätt kompetens (och jag har ingen anledning att tro något annat om ryska flygvapnet).
Citera
2022-03-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ja, bild och ljud tack. Alla fattar att texter går att läsa. Ge mig media som påverkar.
RT?

Som vanligt då, du godtar inget….
Citera
2022-03-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Att gräva ner sig när man inte är i rörelse har ingått i grundutbildningen i mer än 100 år. Frågan är om det fortfarande är en effektiv metod då motståndaren har tillgång till effektiv övervakning ifrån satelliter och drönare som kan anfalla obemärkt ifrån hög höjd.
Kriget förs inte längre bara i 2D utan förs numera i 3D vilket borde sätta skräck i soldaterna som är medvetna om att när som helst så kan deras fordon sprängas i luften.

Vi går kanske mot en framtid där rörelse är nyckeln till framgång.

Ja, dessutom åstadkommer de ju inte så mycket om de bara sitter där i sina skyttegravar.

Är det någon part som inte har tiden på sin sida så är det Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in