Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Vad grunderna skulle vara kan väl även en tämligen klenbegåvad räkna ut med arslet? Att starta angreppskrig är och har varit ett grovt folkrättsbrott rätt länge. Och nej, det kommer inte fungera att hänvisa till att ingen åtalat Bush. Brott mot krigets lagar med avseende på hur kriget förts är väl heller ingen högoddsare att han skulle åka på.
Om det är sannolikt att vi får se en sådan process eller ej är en annan fråga. Det skulle väl vara om han blir avsatt och den nya ryska regimen känner att en utlämning till ICC vore det bästa sättet att ha en chans att normalisera relationer med väst och Ukraina. Du verkar överlag okunnig så du känner kanske inte till att det var det som hände bl.a. de serbiska ledarna och krigsförbrytarna Milosevic och Karadzic (tillsammans med en hoper serbiska och kroatiska militära ledare)?
Själv tror jag det är mer sannolikt att en avsättning för Putte innebär att han får en Ceauşescubehandling eller, på ett mer klassiskt ryskt manér, bara ett nackskott inne på närmsta toalett.
Under sovjettiden talade man om en "Kremlologi". Läran om Kreml. Eftersom informationen som kom ut om vad som pågick i det politiska livet i sovjet fick man tolka det lilla som kom ut och rysslands beteende i stort för att försöka tyda vad som verkligen pågick bakom kulisserna. Kremlologin har väl aldrig riktigt försvunnit då landet aldrig fullt ut demokratiserades. Men man är ju fan nyfiken på vad som pågår bakom kulisserna just nu. Önskar man kunde lite kremlologi minsann...jag tänker mig att det nästan MÅSTE vara jävligt mycket missnöjda militärledare och oligarker som vill ha bort Putin vid det här laget?
Jag är sannerligen ingen rysslandskännare, men det känns inte som att Putin är en man som man håller vid liv vid en avsättning. Lojalister lär han ju ha iallafall i viss mån...skulle låta som en farlig historia. Hade jag varit generalen som ordnade avsättandet hade jag fan inte lämnat honom i livet iallafall. Eftersom ryssland är som ryssland är tänker jag att en förgiftning och sedan en liten lögn om hjärtattack eller stroke blir det simplaste och minst riskabla sättet. Så det skulle vara mitt tips om jag var en betting man....lite gift i morgonkaffet.....snabb rapport om att Putin drabbats av hjärtattack och landssorg utlyses....general Groknovski tar över rodret tills dess (o)demokratiskt nyval kan hållas. Tack o hej.