2022-03-20, 14:54
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tror Ukraina skulle förlora så oerhört mycket genom att olagligt systematiskt avrätta krigsfångar, att de avstår.

Ja det är en big no no for ukriana. Inte ens de mest hårdföra förbanden i Ukriana gör något dyl. All support från väst skulle upphöra om det börjades på att systematiskt avrätta krigsfångar och sådana som ger upp. Sker inte ens hos Dnipro 1-2 eller Azov trots trådens jämmer om fascister och nazister och de förbandens förflutna som inte är direkt rumsrena.
Citera
2022-03-20, 14:56
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tror Ukraina skulle förlora så oerhört mycket genom att olagligt systematiskt avrätta krigsfångar, att de avstår.
Jo. Menade att det är vad ryssarna kommer hävda på hemmaplan. De lär inte skeppa hem tusentals ungar i kistor. Det är ju samma sak som att krossa sin egen propaganda
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Azov dom Ukrainska spartanerna fortsätter att leverera mer död till rySSen.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1505543222680035328?s=20&t=ow4wvYJJzmixdc2OB_P9oA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ja men då kan man ju mörda dom i Ukraina? Varför tar man dom först till Ryssland?
Man behöver någon att intervjua i TV om hur "glada man är att äntligen vara befriade från den nazistiska terrorn", med en bakgrund som ser ut som en ukrainsk stad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Nu har även påven uttalat sig och kallar kriget en "meningslös massaker."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Som en normal kyrkoledare bör göra i motsats till den onde patriarken av rysk-ortodoxa kyrkan Kirill som välsignat angreppet, bara en liten inblick i hur sjuka element det finns i det ryska samhället.
Citera
2022-03-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man ser tydligt Zwastikan på ett av fordonen i filmen. Ser ut som det är filmat inifrån en BTR-4 ?

Lite Battlefield känsla över filmen. Sägs vara Azov som strider mot rySSka naZister i Mariupol.

https://youtu.be/FPdgEboaOQc
Den där BTR-4 besättningen visar att CV-90 nog kan komma klara sig rätt bra i ett krig även mot rena stridsvagnar. Mobilitet och väl riktad eld på svaga delar av stridsvagnar verkar väldigt effektivt.

Ryssland gör nog bäst i att utplåna Azov snart. De där soldaterna börjar bli lite för duktiga på sitt jobb så det är nog bäst att avsluta det här innan någon lyckas få in mer AT/AA vapen till Mariupol.
Citera
2022-03-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Ryssar attackerade Izyum. De blev ordentligt neutraliserade.
https://mobile.twitter.com/sentdefender/status/1505507010237898752?cxt=HHwWgIC5gcep0eQpAAAA

Izyum har rapporterars vara intaget lite fram och tillbaka. En strategiskt viktig plats.
Fågan är vad statusen är nu?
Citera
2022-03-20, 14:58
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Någon mer än jag som börjar tro Putin kommer nuka sin egna befolkning för att iscensätta en attack från väst/ukraina och legitimera kärnvapenkrig mot väst?
Skulle inte förvåna mig. Han är tillräckligt galen. Dessutom ett bra tillfälle att undersöka om grejerna funkar. Med tanke på hur statusen på resten av vapnen och utrustningen verkar vara så...
Citera
2022-03-20, 14:59
Medlem
baggebo1s avatar
Det verkar vara många äldre kvar i Mariupol. Här några tacksamma tanter som får mat av ryska volontärer:

https://twitter.com/SDyorin/status/1505543561030291456
Citera
2022-03-20, 14:59
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Vad grunderna skulle vara kan väl även en tämligen klenbegåvad räkna ut med arslet? Att starta angreppskrig är och har varit ett grovt folkrättsbrott rätt länge. Och nej, det kommer inte fungera att hänvisa till att ingen åtalat Bush. Brott mot krigets lagar med avseende på hur kriget förts är väl heller ingen högoddsare att han skulle åka på.

Om det är sannolikt att vi får se en sådan process eller ej är en annan fråga. Det skulle väl vara om han blir avsatt och den nya ryska regimen känner att en utlämning till ICC vore det bästa sättet att ha en chans att normalisera relationer med väst och Ukraina. Du verkar överlag okunnig så du känner kanske inte till att det var det som hände bl.a. de serbiska ledarna och krigsförbrytarna Milosevic och Karadzic (tillsammans med en hoper serbiska och kroatiska militära ledare)?

Själv tror jag det är mer sannolikt att en avsättning för Putte innebär att han får en Ceauşescubehandling eller, på ett mer klassiskt ryskt manér, bara ett nackskott inne på närmsta toalett.

Under sovjettiden talade man om en "Kremlologi". Läran om Kreml. Eftersom informationen som kom ut om vad som pågick i det politiska livet i sovjet fick man tolka det lilla som kom ut och rysslands beteende i stort för att försöka tyda vad som verkligen pågick bakom kulisserna. Kremlologin har väl aldrig riktigt försvunnit då landet aldrig fullt ut demokratiserades. Men man är ju fan nyfiken på vad som pågår bakom kulisserna just nu. Önskar man kunde lite kremlologi minsann...jag tänker mig att det nästan MÅSTE vara jävligt mycket missnöjda militärledare och oligarker som vill ha bort Putin vid det här laget?
Jag är sannerligen ingen rysslandskännare, men det känns inte som att Putin är en man som man håller vid liv vid en avsättning. Lojalister lär han ju ha iallafall i viss mån...skulle låta som en farlig historia. Hade jag varit generalen som ordnade avsättandet hade jag fan inte lämnat honom i livet iallafall. Eftersom ryssland är som ryssland är tänker jag att en förgiftning och sedan en liten lögn om hjärtattack eller stroke blir det simplaste och minst riskabla sättet. Så det skulle vara mitt tips om jag var en betting man....lite gift i morgonkaffet.....snabb rapport om att Putin drabbats av hjärtattack och landssorg utlyses....general Groknovski tar över rodret tills dess (o)demokratiskt nyval kan hållas. Tack o hej.
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2022-03-20 kl. 15:03.
Citera
2022-03-20, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det verkar vara många äldre kvar i Mariupol. Här några tacksamma tanter som får mat av ryska volontärer:

https://twitter.com/SDyorin/status/1505543561030291456

Så trevligt, hur är det kryddat? Arsenik?
Citera
2022-03-20, 15:01
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Ja men då kan man ju mörda dom i Ukraina? Varför tar man dom först till Ryssland?

För det gör mer ont att hålla dom i fångenskap och plåga dom i ett gäng år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in