2022-03-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Frågan är hur många som blir satta i icke stridbart skick.

Skadade, döda, fångar....

Bäst är om rySSarna får många svårt skadade då dessa är svårast att dölja.

Vi hoppas åxo på intervjuer med ryska desertörer.
Flera av dem bör ha nått Polen och låtsas väl vara papperslösa flyktingar. De kommer att snacka 🙂
Jag gissar att flera ryska soldater snott ukrainska fordon + mat och kört till Polen. Konstigare saker har hänt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-03-20 kl. 12:19.
Citera
2022-03-20, 12:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Så lät den tyska rapporteringen under WW2 också, och hur gick det, vem befriade världen från nazzarna?

Tyvärr fortsatte inte väst o gjorde slut på Stalin då vilket är huvudorsaken till att Vladolf Putler med sitt Z finns idag.

Atombomberna skulle fällts över Moskva där de gjort mer nytta.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Menar du självmord?

Gick Ryssarna självmord i klippet? Nej det tror jag inte, men många ryska värnpliktiga har lurats in i döden av Putin. Kan tänka att de nog hellre levt vidare.
Citera
Medlem
Jag undrar om inte dom ryska krigsinvaliderna blir ett ännu större problem än dom döda som hamnar i IKEA-likkistor.

Jag menar familjerna---släktingarna---folk i hyreshusen---dom måste ju undra om detta förbannade krig var värt någonting?

Bara för att Lavrov vill ha underskrifter på ett papper med ryska krav.

Det är USELT.
Citera
2022-03-20, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag skall räkna mer på det. Jag tror att Ryssland försöker skicka in reserver men man döljer det för det är ju inget "krig" man kan inte mobilisera.

Men var fan är elittrupperna? Det är ju elitofficerare som har dött och dom verkar helt värdelösa. Drar vi ned förlustsiffrorna till 200 per dygn är det nog mer realistiskt men ändå så höga siffror att Ryssland inte orkar med det.
Över 6000 döda per månad alltså och tänk på alla som inte dör utan blir krigsinvalider. Inget samhälle klarar detta. Till slut kommer även Putinisterna att sluta stödja vansinnet.

Sen gäller det ju två saker;

1. Materiell. Verkar knapert. Man har redan bett kina om hjälp, och får det säkert.
Man jobbar säkert på att plocka ihop fler stridsdugliga t-72 och t-62.

2. Personal. kan man få fram frivilliga? Från utlandet, och motiverade skidåkare och hockeyproffs som stödjer Putin. Annars mobilisering av allmänheten.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Demokratiarbetet fortskrider oförtrutet i Ukraina trots krig:

Ivan Katchanovski
@I_Katchanovski
Democracy: #Zelensky & his National Security and Defense Council of #Ukraine suspend activities of 11 opposition parties for "ties to Russia". They include Opposition Platform for Life, Party of Shariy & Opposition Bloc which condemned #Russian invasion.
https://twitter.com/I_Katchanovski/status/1505376606151397378?s=20&t=DzmSY-7AW014vbL6MDSoRw
Här från mitt trygga skrivbord, långt från kriget, tycker jag att detta är fel.
Partierna har tagit avstånd från invasionen vilket är en prestigeseger för Ukraina.
Låt dem hjälpa till med Ukraina försvar och förbjud dem om de går fiendens väger, anser jag.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag skall räkna mer på det. Jag tror att Ryssland försöker skicka in reserver men man döljer det för det är ju inget "krig" man kan inte mobilisera.

Men var fan är elittrupperna? Det är ju elitofficerare som har dött och dom verkar helt värdelösa. Drar vi ned förlustsiffrorna till 200 per dygn är det nog mer realistiskt men ändå så höga siffror att Ryssland inte orkar med det.
Över 6000 döda per månad alltså och tänk på alla som inte dör utan blir krigsinvalider. Inget samhälle klarar detta. Till slut kommer även Putinisterna att sluta stödja vansinnet.

Elittrupper är ett lite oklart begrepp, men det finns ingen tvekan om att ryssarna redan använt sig av de förband som i Ryssland betraktats som elitförband. 1. Gardespansararméns förband var väl utrustade tunga pansarförband. De bataljonstridsgrupperna verkar ha brutits helt i striderna kring Kharkiv och i försöken att kringgå Kharkiv. Ännu mera status som elitförband har luftlandsättningsförbanden, VDV. De är inte till för att användas som mekförband i strid och är inte tränade eller utrustade för det. Ändå verkar man kasta in dem i köttkvarnen på det sättet, med förutsebart resultat…
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Har någon läst vad som hänt med AZOV?
Citera
2022-03-20, 12:23
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Riktigt bra och tillförlitlig källa du hittat där, varför inte länka direkt till RT???

” Phillips works with a third pro-separatist video maker - American-born Patrick Lancaster. Lancaster also describes himself as an independent journalist, and says his work is entirely funded through crowdfunding. Despite this, he seems to have raised less than $6,500 in the past eight months.
Lancaster's videos have been featured by mainstream media outlets and he has contributed to The Telegraph and Sky News.
However, some of his reporting has been openly hostile towards Ukraine and the West. Speaking on RT in February 2015, Lancaster said that the Ukraine's current president, Petro Poroshenko, is an enemy of the people.”

https://www.bbc.com/news/blogs-trending-40647061
Hahaha. Ni och era "faktakollar". Ni är de mest patetiska, minst självständiga, minst nyfikna människor som någonsin har existerat. Jag vet inte om ni ens klarar av att torka er i arslet utan att nån sån här "expert" berättar för er att pappret inte är ryskt.

Patrick är där på plats, och han filmar och pratar med folk. Han kan vara precis vad eller vem fan som helst, men det är självklart intressant att se förstahandsbilder av vad som pågår. Det är helt ofattbart att du ser det som farligt att titta på filmer som inte är godkända av ditt sanningsministerium. Ni är fan inte kloka alltså. Ni är läskigt störda. Hur blev ni såna?
Citera
2022-03-20, 12:24
Medlem
NATO länder (utom USA och Turkiet kanske) verkar vara ett stort skämt...

Frankrike:
Ledamöter från det franska parlamentet sa att den ammunition som för närvarande finns i arméns depåer bara skulle räcka "för fyra dagar av intensiv konflikt." (Figaro.)
I ett brev till försvarsministern, Florence Parley, betonade parlamentsledamöterna Julien Aubert, Bernard Bouley, Claude de Gane och Lawrence Trastour-Isnar att Frankrike är uppenbart oförberedd på en storkonflikt.

Tyskland:
Tysklands försvarsminister Christine Lambrecht sa att Bundeswehr redan hade uttömt möjligheten att leverera vapen från sina lager.
Hon gjorde detta uttalande under en intervju med Deutschlandfunk radio, rapporterar defence24. Enligt henne analyseras fortfarande ytterligare alternativ för överföring av vapen, som fortfarande kan överföras från lagringsbaser.
Citera
2022-03-20, 12:26
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Intressant.

Det visar ju på att det verkligen inte är en högintensiv konflikt.
Det har gått in i en annan fas nu. Jag tror inte ryssarna bombar lika mycket längre. Nu är det gatustrider, krypskyttar i utbrända höghus, gömslen, gigantiska industrikomplex med oändliga gångar, steg för steg, gata för gata.
Citera
2022-03-20, 12:26
Medlem
Citat:
Så lät den tyska rapporteringen under WW2 också, och hur gick det, vem befriade världen från nazzarna?

De allierade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in