2022-03-20, 12:10
Medlem
Citat:
Reports now suggest (including from Russian side) that 331st Guards Airborne Regiment from Kostroma is no longer exis

Ahh fan va bra.
Om jag inte minns fel så var 331a ansvariga för massakern av ukrainska soldater vid Ilovaisk 2014.
Då i form av "frivilliga" på utbrytarrepublikens sida.
Antar att man inte tog några fångar denna gången..
Citera
2022-03-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag har räknat, och på¨ett år blir det 109500 om det dör 300 om dagen. Ingen oöverkomligt problem för Putin? Han har 200 000 därinne i Ukraina nu, och 1 miljon i reserver.

Bara han vet om hur stor förlusterna är, tex han får veta att det är 300 om dagen. Så kan han anpassa efter det och skicka in nya förband.

Problemet nu är att han får nog inte veta hur många som dör.

Jag skall räkna mer på det. Jag tror att Ryssland försöker skicka in reserver men man döljer det för det är ju inget "krig" man kan inte mobilisera.

Men var fan är elittrupperna? Det är ju elitofficerare som har dött och dom verkar helt värdelösa. Drar vi ned förlustsiffrorna till 200 per dygn är det nog mer realistiskt men ändå så höga siffror att Ryssland inte orkar med det.
Över 6000 döda per månad alltså och tänk på alla som inte dör utan blir krigsinvalider. Inget samhälle klarar detta. Till slut kommer även Putinisterna att sluta stödja vansinnet.
Citera
2022-03-20, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Korrekt.

Att Putin skulle bli snäll om Ukraina kapitulerar, är en skrattretande teori.

Om Ukraina viker ner sig, kommer Putins rysktillverkade fascism att infektera Ukraina och hans utrensningar kommer att pågå i flera år.

Han håller redan på och äcklar sig i Ryssland, bekämpar knott, som han uttrycker det. Dessutom förekommer deporteringar av ukrainare. Mycket otäckt.

Om Ukraina viker ner sig, kommer städerna att fyllas av ryska tortyrkammare och angivare.

Vi vet vad som väntar vid en kapitulation.
Ukraina är som SS var för ryssen under reträtten, och Ukraina vet vad dom gjort så dom fortsätter att slåss och våldta tills dom blir dödade
Citera
2022-03-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
UK Ministry of Defence har nu kommit ut med sin senaste karta, 20/3. Inga förändringar sedan igår. Ryssarna har kört fast helt i söder, och pressas tillbaka nordväst om Kiev:

https://pbs.twimg.com/media/FOSbUK_WQAAHEuq?format=jpg&name=large

Tack för att du visar oss goda nyheter. Ryssland är kört.
Citera
2022-03-20, 12:12
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Så du ljög i ditt föregående inlägg?

Jag skrev bara vad Lavrov sa.

Googla lite, och så kan du se om jag ljög eller inte.
Det är f ö ett generellt tips att göra innan man citerar någon. I synnerhet när det gäller "något partiska" personer som Lavrov.
Citera
2022-03-20, 12:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ryssarna var ’bara’ ute efter militära mål. Annars hade dom bombat mycket hårdare mot städerna.

Tro inte att konflikten är så enkel som att det endast är Ukraina mot Ryssland. USA har investerat mycket pengar som dom inte vill se gå förlorade.

Det är väl självklart att man vill skydda sina investeringar? Glöm inte att även Sverige har pumpat in hundratals miljoner i Ukraina de senaste åren. Det ligger också i vårt intresse att Ryssland inte raserar det vi byggt upp i Ukraina.
Citera
2022-03-20, 12:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Mariupol är miltärt sett besegrat. Det är ju egentligen bara att kapitulera - eller låta sig dödas. Helt galet.

Man såg vilka som lät sig dödas i det klippet, och inte var de ukrainare i alla fall.
Citera
2022-03-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Ukraina är som SS var för ryssen under reträtten, och Ukraina vet vad dom gjort så dom fortsätter att slåss och våldta tills dom blir dödade

Ett nästan obegripligt svar, med 0 anknytning till mitt resonemang. Jag diskuterade Ukrainas kapitulation och Rysslands reaktion på den. Vad diskuterar du?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
UK Ministry of Defence har nu kommit ut med sin senaste karta, 20/3. Inga förändringar sedan igår. Ryssarna har kört fast helt i söder, och pressas tillbaka nordväst om Kiev:

https://pbs.twimg.com/media/FOSbUK_WQAAHEuq?format=jpg&name=large

Så lät den tyska rapporteringen under WW2 också, och hur gick det, vem befriade världen från nazzarna?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag har räknat, och på¨ett år blir det 109500 om det dör 300 om dagen. Ingen oöverkomligt problem för Putin? Han har 200 000 därinne i Ukraina nu, och 1 miljon i reserver.

Bara han vet om hur stor förlusterna är, tex han får veta att det är 300 om dagen. Så kan han anpassa efter det och skicka in nya förband.

Problemet nu är att han får nog inte veta hur många som dör.

Frågan är hur många som blir satta i icke stridbart skick.

Skadade, döda, fångar....

Bäst är om rySSarna får många svårt skadade då dessa är svårast att dölja.
Citera
2022-03-20, 12:16
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Patrick Lancaster har nu tagit sig till Mariupol och ger en engelsk rapport från de ryskkontrollerade delarna:

https://www.youtube.com/watch?v=L6UzUMrEEXM

Intressant.

Det visar ju på att det verkligen inte är en högintensiv konflikt.
Citera
2022-03-20, 12:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Då blir det när man låter länder som inte bryr sig om Europa styra Europa, det kommer att bli dyrt detta för Europa. Bäst är att lämna EU och sköta sig själv i fortsättningen.

Jag sade inte att Ryssland bryr sig om Europa. Men befolkningen har till största delen en europeisk identitet. Nu har Putin skurit banden till Europa och vänder sig, enligt den jag citerade mot Kina och Indien. Människorna i Ryssland står inför stora förändringar över tid, om det blir så.

Det är 100% Putins förtjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in