2022-03-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad ska vi göra nu? De jävla tyskarna fortsätter att köpa gas av ryssarna. Förstår de inte att ryssarna just nu förintar Ukraina och dess befolkning?

GoldmanSachs

Robin Brooks
@RobinBrooksIIF
Russia's financial conditions are easing and the bite of our sanctions is fading, because Russia's energy exports are constantly generating hard currency inflows, so - even though we blocked FX reserves - Russia is generating new ones. A Russian energy boycott would stop this...
https://twitter.com/RobinBrooksIIF/status/1505169457198604290?s=20&t=RSSQ25MtMMza1FrBcD77Rg
Bild: https://pbs.twimg.com/media/FONujIxWYAkWhrf?format=png&name=small

Korrekt analys!:

Jomini of the West
@JominiW
11/ The fall of Mariupol is an unfortunate inevitability, that is if the Ukrainian military does not mount a serious counteroffensive to relieve the city. The closest Ukrainian forces are 100km away and would require a serious effort with a considerable number of forces.
https://twitter.com/JominiW/status/1505386617737027586?s=20&t=RSSQ25MtMMza1FrBcD77Rg
Mariupol kommer självklart falla . Folk antar att Ryssland ska kunna ockupera stora delar av Ukraina. Ryssland brukade ses som världens andra stormakt. Men du varför tror du offensiven har stannat ? Taktiska skäl ?
Citera
2022-03-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag håller med dig till viss del. Det är osmakligt med glädjen över döda ryska ungdomar. De har inget val, det är inte deras fel att det är krig. Även de är ungdomar som borde haft livet framför sig.

Däremot är jag glad åt att det ryska kriget går dåligt. Vad gäller Ukrainas regerings korruption anser jag det vara irrelevant. Just denna sak är ju inget som Ryssland är särdeles dåliga på heller. Och varken korruption, några promille nazister i ett land eller en önskan om att gå med i Nato/EU rättfärdigar ett krig.

Korruptionen i Ukrainas regering har ingenting med invasionen att göra. Ska alla korrupta länder invaderas, ska i princip alla länder invaderas. Inte minst Ryssland.

Putins uttalade skäl för invasionen, kan vi glömma. Allt är skitsnack. Putin behöver ett krig för att rättfärdiga sin existens. Han kompenserar sina brister med krig.
Citera
2022-03-20, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det var mest de här jag reagerade på. Den allmänna uppfattning i väst tydligen:

David Frum
@davidfrum
Ukraine may be the first example in human history of a country that under the pressure of war is becoming *more* tolerant and *more* liberal
https://twitter.com/davidfrum/status/1505291447158853633?s=20&t=RSSQ25MtMMza1FrBcD77Rg

Är det inte så man tänker?

Vad enskilda personer tycker är inte viktigt. Det vanliga i krig är att demokrati får stå tillbaka. Se bara på ditt kära Ryssland där minskar den lilla demokrati de hade på grund av kriget.

I Sverige skulle vi också minska demokratin om det blev krig. Skillnaden mellan diktaturer och Demokratier är att efter kriget så blir demokratier mer demokratiska igen. Om vi ska döma Ukraina eller inte får vänta tills de har segrat.
Citera
Medlem
Varför försöker inte ukraina att dra iväg någon robot in i Ryssland, har de inga såna ?
Ryssland har väl försvar mot sådant men för att sätta lite mer skräck i putin.
Sedan funderar jag på de skyttegravar som grävs, är det så smart, borde väl vara ett lätt mål med drönare eller är det massgravar som grävs så de inte behöver transportera hem de döda via belarus ?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Sverige har ju avvecklat försvaret till stora delar. Det enda som är lite intakt är att vi har flygplanet gripen.

Försvarslednkngens uppgift i sverige har varit främst att gå med i bögparader. Prata om allas öika värde osv.

Då passar det ju alldeles utmärkt. Enligt RT som jag kan se på VPN så är Putin väldigt förtjust i bögparader och Pride-flaggor. Igår pratade han om olika kön också
Citera
2022-03-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Dvs Ryssland verkar sakna luftherravälde.

Hahahahah exakt vad jag sa i mitt huvud efter jag läste den där
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitRus
Jag ville bara glädja dig. Det är ett svenskt forum. Inte ryska. Vad bryr du dig om ryssar? Men nyheterna om de eventuellt förstörda svenska nazisterna borde vara trevligare för dig. Har jag fel?

Haha, så du upplyser mig om att detta är en svenskt forum samtidigt som du postar länkar till ryska kanaler.... pajas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Håller med. Polen och Estland.

Men som tur är så håller Turkiet och Tyskland en mer rationell linje där det finns tydliga röda linjer.

Sålänge dessa finns blir det inga flygförbudzoner och annat skit. Vill Polen kriga med Ukraina mot diktaturen Ryssland så får dom väl göra det i egen regi.
Det e farligt att Polen och Estland verkar köra sitt egna race i syfte att utvidga kriget.
Citera
2022-03-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Men snälla vissa ukrainare gör samma sak. Det har pågått konflikter under lång tid, ingen är helt oskyldig i detta som jag förstått. Jag är inte på någons sida då jag anser att krig är ingen lösning på någonting

Men ni som glädjer er åt andras(bägge Ukrainas eller Rysslands) missöden så här, är fan onda och blinda. Se på er själva i spegeln först innan ni dömmer andra.

Hoppas som sagt att skiten upphör och de är smarta nog att samarbeta istället för att kriga. Åtminstone lär sig att leva i samklang.

Ryssland som anfaller är helt skyldigt så klart.

Eftersom Putin och många ryssar ogillar väst så mycket kan de hålla sig kvar inom sina egna gränser och inte kliva över den. Men det har Ryssland inte gjort.

Det är Ryssland som ska gå tillbaka i sitt egna skal. Ryssland är redan ett stort geografiskt land. De får plats där och behöver inte bomba till sig någon mer mark.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-03-20 kl. 09:02.
Citera
2022-03-20, 09:03
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Ordet "legosoldat" är felaktigt. Jag vet verkligen inte hur man korrekt ska namnge de svenskar som lämnar sina barn hemma och åker till Ukraina för att tillfredsställa sitt behov av att döda ryssar. Rensa inte. Det finns trots allt ryssar i Sverige. Varför inte döda i Sverige? Är det möjligt att vara rädd för straffansvar? Vet inte.
Finns nog sådana som du beskriver, men min uppfattning är att de flesta har en koppling till Ukraina och vill försvara landet från den Rysska invasionen.
Sen förstår jag mindre de som åker för att strida på den Rysska sidan eller försvarar den här invasionen.
Citera
2022-03-20, 09:05
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Vad kan jag göra? Svensk media har ingen brådska att behaga dig. Och jag ville göra dig lycklig. Vad är mitt fel?

Och vad jag göra? Rysk media har ingen brådska av att behaga dig. Så jag försöker bara göra dig lycklig med.
Citera
2022-03-20, 09:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Men snälla vissa ukrainare gör samma sak. Det har pågått konflikter under lång tid, ingen är helt oskyldig i detta som jag förstått. Jag är inte på någons sida då jag anser att krig är ingen lösning på någonting

Men ni som glädjer er åt andras(bägge Ukrainas eller Rysslands) missöden så här, är fan onda och blinda. Se på er själva i spegeln först innan ni dömmer andra.

Hoppas som sagt att skiten upphör och de är smarta nog att samarbeta istället för att kriga. Åtminstone lär sig att leva i samklang.
Begår Ukrainska förband övergrepp i ditt eget land? Är du väck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in