2022-03-19, 12:28
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Information har en form och ett innehåll och man kan bedöma båda. De fyra evangelierna bedömer jag beskriva en person Jesus som levde för 2000 år sedan och hans ord och handlingar. De äldsta bevarade fragmenten emotsäger inte detta.

Innehållet måste man ta del av för att det ska kunna diskuteras, men jag anser att det finns många check-points som visar att det inte är ett påhitt och att det inte är det minsta flummigt. Det är visserligen gammalt, men mycket konsekvent.

Att världen är ond betraktar jag som belagt och likaså att vår värld tycks närma sig sitt slut. Jesus förklarar världens utstuderade ondska med att den tillhör Satan, som är en mäktig våldsbenägen och förljugen person, som inte själv bor på jorden utan i en andevärld.

Jesus berättade budskapet för en grupp israeler och sa att det skulle spridas till all världens folk innan slutet.

Jag råder alla att ta del av budskapet och göra en egen bedömning.

"De fyra evangelierna bedömer jag beskriva en person Jesus som levde för 2000 år sedan och hans ord och handlingar. "
Det är inte en bedömning. Det framgår ju klart och tydligt av skrifterna. Frågan vi diskuterar är ju inte VAD det står i skrifterna utan hurvida det är sant. Nu smiter du från frågan igen.
Det är en otrolig massa motsägelser i bibeln. OM en skrift på två olika ställer lanserar påståenden som står i motsatsförhållande till varandra så kan den inte vara sann. Dess utom är det inte en motsägelse, utan som sagt massor.
Lista med exempel: http://media.isnet.org/kmi/off/XXtian/101ContradictionsInTheBible.pdf

"Innehållet måste man ta del av för att det ska kunna diskuteras"
Har någon sagt att man inte måste ta del av innehållet för att det ska diskuteras? LÖåter som en självklarhet. Om ingen har sagt det, varför motsäger du det då?

"Att världen är ond betraktar jag som belagt och likaså att vår värld tycks närma sig sitt slut."
Nej det är inte belagt. DU bara säger att det är så. Precis som du gör i övrigt.

"Jesus berättade budskapet för en grupp israeler och sa att det skulle spridas till all världens folk innan slutet."
Återigen så maler du om och om saker som alla redan vet och som är självklara. Återkom till frågan om hur du kan veta att bibeln är sann. Finns ingen mening att som du gör utgå från att den är sann och basera en mass beslut på det. Gör lektion 1 först och presentera belägg.
Citera
2022-03-19, 12:29
Medlem
Schopenhauer tyckte världen var ett helvete.
Citera
2022-03-19, 12:29
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Satan tillhandahåller narkotika, men Jesus uppmanar oss att hålla oss rediga och sprida budskapet och hålla ut till slutet, för att inte bli än mer indragna i Satans verksamhet.

Hur kan du veta att satan tillhandahåller narkotika? Börja med att förklara hur du ens vet att satan finns!
Citera
2022-03-19, 13:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
"De fyra evangelierna bedömer jag beskriva en person Jesus som levde för 2000 år sedan och hans ord och handlingar. "
Det är inte en bedömning. Det framgår ju klart och tydligt av skrifterna. Frågan vi diskuterar är ju inte VAD det står i skrifterna utan hurvida det är sant. Nu smiter du från frågan igen.
Det är en otrolig massa motsägelser i bibeln. OM en skrift på två olika ställer lanserar påståenden som står i motsatsförhållande till varandra så kan den inte vara sann. Dess utom är det inte en motsägelse, utan som sagt massor.
Lista med exempel: http://media.isnet.org/kmi/off/XXtian/101ContradictionsInTheBible.pdf

"Innehållet måste man ta del av för att det ska kunna diskuteras"
Har någon sagt att man inte måste ta del av innehållet för att det ska diskuteras? LÖåter som en självklarhet. Om ingen har sagt det, varför motsäger du det då?

"Att världen är ond betraktar jag som belagt och likaså att vår värld tycks närma sig sitt slut."
Nej det är inte belagt. DU bara säger att det är så. Precis som du gör i övrigt.

"Jesus berättade budskapet för en grupp israeler och sa att det skulle spridas till all världens folk innan slutet."
Återigen så maler du om och om saker som alla redan vet och som är självklara. Återkom till frågan om hur du kan veta att bibeln är sann. Finns ingen mening att som du gör utgå från att den är sann och basera en mass beslut på det. Gör lektion 1 först och presentera belägg.
Alla håller inte med om att Jesus är en historisk person och jag vet inte var du står eller vad det är som jag ska "belägga".
Citera
2022-03-19, 13:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur kan du veta att satan tillhandahåller narkotika? Börja med att förklara hur du ens vet att satan finns!
Jag är mycket medveten om Satan.
Citera
2022-03-19, 13:14
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Alla håller inte med om att Jesus är en historisk person och jag vet inte var du står eller vad det är som jag ska "belägga".

Du ska hitta belägg i klassisk vetenskaplig stil som bevisar eller åtminstone styrker att det som står i bibeln är sant. Met tanke på hur omfattande den är är det således en enorm arbetsinsats att visa att allt detta är sant eller åtminstone sannolikt.
Citera
2022-03-19, 13:15
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Jag är mycket medveten om Satan.

Jag fråhade HUR du kan veta det. Presentera hur du utifrån objektivt observerbara observationer kan säga att narkotika kommer från satan.
Citera
2022-03-19, 13:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag fråhade HUR du kan veta det. Presentera hur du utifrån objektivt observerbara observationer kan säga att narkotika kommer från satan.
Den kommer ifrån människor som gör Satans vilja.
Citera
2022-03-19, 13:21
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Den kommer ifrån människor som gör Satans vilja.

Jag skrev "Presentera hur du utifrån objektivt observerbara observationer". Nu kommer du återigen med ett påstående i stället för att förklara hur du kommit fram till påståendet vilket var vad som efterfrågades.
Citera
2022-03-19, 13:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det har aldrig annat än undantagsvis funnits kristna som levt som om de trodde på Jesus budskap men det har funnits många som önskat känna sig utvalda och önskat förhäva sig över "syndarna". Därför har det i 2000 år varit dåligt med evangeliestudier i den kristna allmänheten. Dom som vill känna sig frälsta oroas över att läsa i evangelierna att dom inte alls gör som Jesus sa att man skulle göra eller visar några tecken på att vara frälsta från Gehenna.

Jesus sa att pengarnas makt inte är Guds makt, att man ska värna om andra så som man värnar om sig själv och att man ska älska sina fiender, att man inte ska leva för den materiella standarden, att Gud vet vad man behöver och ser till att man får det, att om man hade den allra minsta tro på Gud så skulle man kunna beordra berg att flytta sig. Detta är inte Paulus kristendom.

Det kommer att bli svårt för människor utan ödmjukhet att få evigt liv för dom kan inte ens läsa manualen p.g.a. högmod. Därför väljer dom att förklara evangelierna så heliga att dess läror inte ens får diskuteras av vanliga människor. Och så kan dom fortsätta med sina fördömande attityder och sina fåfänga förhoppningar.
Citera
2022-03-20, 01:32
Avslutad
Citat:
Det skulle inte kännas rätt för mig att en ännu ofödd generation får ta smällen.

vet du inte??
Citera
2022-03-20, 01:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Schopenhauer tyckte världen var ett helvete.

Det som händer nu är en MYCKET gammal sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in