Citat:
Information har en form och ett innehåll och man kan bedöma båda. De fyra evangelierna bedömer jag beskriva en person Jesus som levde för 2000 år sedan och hans ord och handlingar. De äldsta bevarade fragmenten emotsäger inte detta.
Innehållet måste man ta del av för att det ska kunna diskuteras, men jag anser att det finns många check-points som visar att det inte är ett påhitt och att det inte är det minsta flummigt. Det är visserligen gammalt, men mycket konsekvent.
Att världen är ond betraktar jag som belagt och likaså att vår värld tycks närma sig sitt slut. Jesus förklarar världens utstuderade ondska med att den tillhör Satan, som är en mäktig våldsbenägen och förljugen person, som inte själv bor på jorden utan i en andevärld.
Jesus berättade budskapet för en grupp israeler och sa att det skulle spridas till all världens folk innan slutet.
Jag råder alla att ta del av budskapet och göra en egen bedömning.
Innehållet måste man ta del av för att det ska kunna diskuteras, men jag anser att det finns många check-points som visar att det inte är ett påhitt och att det inte är det minsta flummigt. Det är visserligen gammalt, men mycket konsekvent.
Att världen är ond betraktar jag som belagt och likaså att vår värld tycks närma sig sitt slut. Jesus förklarar världens utstuderade ondska med att den tillhör Satan, som är en mäktig våldsbenägen och förljugen person, som inte själv bor på jorden utan i en andevärld.
Jesus berättade budskapet för en grupp israeler och sa att det skulle spridas till all världens folk innan slutet.
Jag råder alla att ta del av budskapet och göra en egen bedömning.
"De fyra evangelierna bedömer jag beskriva en person Jesus som levde för 2000 år sedan och hans ord och handlingar. "
Det är inte en bedömning. Det framgår ju klart och tydligt av skrifterna. Frågan vi diskuterar är ju inte VAD det står i skrifterna utan hurvida det är sant. Nu smiter du från frågan igen.
Det är en otrolig massa motsägelser i bibeln. OM en skrift på två olika ställer lanserar påståenden som står i motsatsförhållande till varandra så kan den inte vara sann. Dess utom är det inte en motsägelse, utan som sagt massor.
Lista med exempel: http://media.isnet.org/kmi/off/XXtian/101ContradictionsInTheBible.pdf
"Innehållet måste man ta del av för att det ska kunna diskuteras"
Har någon sagt att man inte måste ta del av innehållet för att det ska diskuteras? LÖåter som en självklarhet. Om ingen har sagt det, varför motsäger du det då?
"Att världen är ond betraktar jag som belagt och likaså att vår värld tycks närma sig sitt slut."
Nej det är inte belagt. DU bara säger att det är så. Precis som du gör i övrigt.
"Jesus berättade budskapet för en grupp israeler och sa att det skulle spridas till all världens folk innan slutet."
Återigen så maler du om och om saker som alla redan vet och som är självklara. Återkom till frågan om hur du kan veta att bibeln är sann. Finns ingen mening att som du gör utgå från att den är sann och basera en mass beslut på det. Gör lektion 1 först och presentera belägg.