2022-03-19, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Dom kanske skulle ha blivit utsatt för en förkylning men kom inte i kontakt med en för att det var lockdown… eller annat som gjorde att dom inte kom i närheten av ett virus.. ett tips är att vara lite mera cynisk och kritisk till saker du läser.. mycket propaganda och cencur i media..
Det har inte varit någon lockdown i Hong Kong. Det har varit restriktioner under vissa perioder, men på det stora hela har jag uppfattningen att inskränkningarna på folks liv varit större i Sverige än i Hong Kong under större delen av pandemin.
Citera
2022-03-19, 08:07
Medlem
Citat:
Det kanske är den låga vaccinationsgraden som gör att det inte är värre än vad det är.. vaccinet skyddar inte mot smitta och död.. naturlig immunitet är bättre!
att dessutom skriva att du naturligtvis är trippel är väl bara fjantigt.. visar bara att du inte är den smartaste i lådan..
Så när du tittar på Hong Kongs dödsstatistik de senaste veckorna och konstaterar att nästan alla dödsfall är i ovaccinerade, din analys är då "tur att vaccinationsgraden är så låg, det här hade kunnat vara mycket värre".

Jag tror inte det är någon här i tråden som förstår din logik.
Citera
2022-03-19, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Hong Kongs fel är att man inte såg till att folk vaccinerade sig. Dom skulle ha givit ekonomiska incitament till äldre personer för att få dem att ta sprutorna.

Själv är jag naturligtvis trippelvaccinerad, och det är samma med alla mina kollegor. Rent empiriskt ser vi att trippelvaccinerade (Comirnaty) tycks ha drygt 50% skydd från att ens bli infekterade. I alla om man mäter det som att få positivt resultat i Rapid Antigen Tests.

Intressant artikel om situationen:

https://www.nytimes.com/2022/03/18/opinion/omicron-created-a-perfect-storm-in-hong-kong.html
Det är ju uppenbart varför smittan sprids. De slarvar med munskydd. Felet är att de har en inkompetent statsepidemiolog som inte infört hårdare restriktioner. Man borde stängt allt.
Citera
2022-03-19, 09:43
Medlem
Citat:
Nope.. inga halmstrån.. är bara realistiskt.. min lilla teori att immunförsvaret sänks de första 14 dagar är fakta och det är då majoriteten får sina biverkningar.. du med dina länkar kanske borde läsa på lite… du läser ju bara hjärntvättspropaganda.. till skillnad från dig sparar jag inte länkar och kan inte skicka en massa till dig men rekommenderar verkligen att du läser på lite..

Men lycka till med dina framtida sprutor.. jag väljer att vara ovaccinerad resten av livet och vet att jag kommer att klara mig bättre än dig..

Jag inser att det måste gå mer tid innan det går att ens diskutera med dig.. du är alldeles för instängd i din bubbla.. vi hörs om några månader och förhoppningsvis har mer fakta kommit ut till sånna som dig 😀 så du vågar tänka om innan du fortsätter ta vaccinet…

Ok - så vetenskapliga studier och undersökningar är hjärntvättspropaganda - jag antar du tar din "sanning" från obskyra bloggar och twitter-konton som plockar lite här och där och sätter ihop till något påhitt?

Citera
2022-03-19, 09:45
Medlem
Citat:
Eller inte… delar inte din teori..jag har läst källorna… även i England är det en fördel att vara ovaccinerad.. och jag vet att det är så i fler länder..

Som sagt - enda "fördelen" du kan hitta är om du kollar för hela befolkningen - dvs jämför unga ovaccinerade med äldre vaccinerade.

Unga ovaccinerade hamnar inte på sjukhus - även om de är ovaccinerade.

Så fort man börjar jämföra liknande personer så blir ovaccinerade kraftigt överrepresenterade.
Citera
2022-03-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nya Zeeland har nu runt 950 coronapatienter på sjukhus på halva vår befolkning. Intressant att ett land som lyckats hålla nere smittspridningen så länge och vaccinera så mycket innan viruset spreds på allvar, och då bara den mildare omicron, ändå får så många som behöver sjukhusvård. Zero covid funkade inte, trots att många försökt.
Mycket imponerande hur pass bra Nya Zeeland har klarat detta. 166 dödsfall totalt under pandemin och väldigt hög vaccinationstäckning. Mycket imponerande!
Citera
2022-03-19, 12:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Mycket imponerande hur pass bra Nya Zeeland har klarat detta. 166 dödsfall totalt under pandemin och väldigt hög vaccinationstäckning. Mycket imponerande!
Intressant ändå hur många som behöver sjukhusvård. Sveriges högsta topp, kring årsskiftet 20/21, var runt 2500 i slutenvården utom IVA. Vi har dubbelt så stor befolkning och då hade inte folk hunnit vaccineras. Under första vågen låg toppen på ca 1700-1800, vilket är något mindre än vad NZ har just nu, trots vaccin, skarpare restriktioner än vad vi hade, bättre behandling än i början av pandemin, och den mildare varianten omicron. (Som är mildare eftersom den inte går lika långt ner i lungorna.)

Så vaccinet tycks göra skillnad för dödsfall, men inte nämnvärt vad gäller behov av sjukhusvård. Den slutsats man kan dra av detta och det du berättar om Hong Kong tycks vara att vaccin är viktigt för äldre men verkar inte göra särskilt stor skillnad i övrigt.
Citera
2022-03-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Intressant ändå hur många som behöver sjukhusvård. Sveriges högsta topp, kring årsskiftet 20/21, var runt 2500 i slutenvården utom IVA. Vi har dubbelt så stor befolkning och då hade inte folk hunnit vaccineras. Under första vågen låg toppen på ca 1700-1800, vilket är något mindre än vad NZ har just nu, trots vaccin, skarpare restriktioner än vad vi hade, bättre behandling än i början av pandemin, och den mildare varianten omicron. (Som är mildare eftersom den inte går lika långt ner i lungorna.)

Så vaccinet tycks göra skillnad för dödsfall, men inte nämnvärt vad gäller behov av sjukhusvård. Den slutsats man kan dra av detta och det du berättar om Hong Kong tycks vara att vaccin är viktigt för äldre men verkar inte göra särskilt stor skillnad i övrigt.
Jag tror du måste vara försiktig när du jämför antal inlagda på sjukhus (utanför ICU) mellan olika länder.

I Hong Kong hade dom fram tills nyligen policyn att ALLA som har ett positivt PCR-test blir inlagda på sjukhus fram till att dom blev PCR-negativa. Inklusive asymptomatiska patienter. I praktiken innebar det att det var runt 10 personer dagligen som satt i karrantän efter inresa till HK, som sedan testades positivt och blev inlagda på sjukhus.

Naturligtvis helt ohållbart under omicronvågen.

Har ingen aning om hur det fungerade i Nya Zeeland.
Citera
2022-03-19, 14:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag tror du måste vara försiktig när du jämför antal inlagda på sjukhus (utanför ICU) mellan olika länder.

I Hong Kong hade dom fram tills nyligen policyn att ALLA som har ett positivt PCR-test blir inlagda på sjukhus fram till att dom blev PCR-negativa. Inklusive asymptomatiska patienter. I praktiken innebar det att det var runt 10 personer dagligen som satt i karrantän efter inresa till HK, som sedan testades positivt och blev inlagda på sjukhus.

Naturligtvis helt ohållbart under omicronvågen.

Har ingen aning om hur det fungerade i Nya Zeeland.
På NZ lägger de nog bara in de som är i behov av vård. Tror inte de har resurser till annat. Har man ett positivt test där isolerar man sig i hemmet.
Citera
2022-03-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Som sagt - enda "fördelen" du kan hitta är om du kollar för hela befolkningen - dvs jämför unga ovaccinerade med äldre vaccinerade.

Unga ovaccinerade hamnar inte på sjukhus - även om de är ovaccinerade.

Så fort man börjar jämföra liknande personer så blir ovaccinerade kraftigt överrepresenterade.

Grattis, framsteg.
Alla behöver inte vaccin.
Citera
2022-03-20, 19:00
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Var det i dag den nya hypotetiska varianten skulle komma?

Syftar du på Omicron BA.2?
Den har redan kommit. Österrike inför munskyddstvång inomhus igen.
https://www.thelocal.at/20220318/austria-brings-back-mandatory-ffp2-face-masks-indoors-as-covid-cases-soar/

Antalet Covidfall har börjat öka igen i Europa. Mysig ny våg på gång:

https://www.theguardian.com/australia-news/2022/mar/19/covid-case-numbers-across-australia-rise-37-in-a-week-as-omicron-subvariant-takes-hold
https://www.nytimes.com/live/2022/03/19/world/covid-19-mandates-cases-vaccine#omicrons-ba2-version-is-rising-complicating-hopes-of-living-with-the -virus-the-week-in-covid-news
https://laist.com/news/health/u-k-covid-cases-are-rising-health-officials-are-watching-to-see-if-the-u-s-is-next

Ser fram emot 100% hemarbete under vinterhalvåret igen. Covid är det bästa som hänt.
Citera
2022-03-20, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Syftar du på Omicron BA.2?
Den har redan kommit. Österrike inför munskyddstvång inomhus igen.
https://www.thelocal.at/20220318/austria-brings-back-mandatory-ffp2-face-masks-indoors-as-covid-cases-soar/

Antalet Covidfall har börjat öka igen i Europa. Mysig ny våg på gång:

https://www.theguardian.com/australia-news/2022/mar/19/covid-case-numbers-across-australia-rise-37-in-a-week-as-omicron-subvariant-takes-hold
https://www.nytimes.com/live/2022/03/19/world/covid-19-mandates-cases-vaccine#omicrons-ba2-version-is-rising-complicating-hopes-of-living-with-the -virus-the-week-in-covid-news
https://laist.com/news/health/u-k-covid-cases-are-rising-health-officials-are-watching-to-see-if-the-u-s-is-next

Ser fram emot 100% hemarbete under vinterhalvåret igen. Covid är det bästa som hänt.

Men oj hur ska man orka detta?

Finns det någon info om vilka som blir smittade, är det vaccinerade eller ovaccinerde, är det de som nyligen har haft omikron första varianten, eller är det personer som hittills har undgått omikron? Många frågor blir det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in