Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Coolt att du kunde utveckla detta. Jag har förstått det som att kritiken riktats mot åtgärder ägnade att förstatliga och nationalisera media, för att kunna kontrollera innehållet, men då har man alltså inte kommit dit än. En polsk kollega har klagat på att det börjar likna diktatur i Polen... Tack — alltid kul att lära sig mer. Jag menar det verkligen.
Ja, jag stödjer själv inte regeringen helt heller, då Kaczyński har flippat ur lite på senare år. Sedan hans bror omkom i olyckan - eller vad det nu var - vid Smolensk så har han blivit mer och mer despotisk, och även inom PiS-partiet finns det nu flera falanger. Jag tror att han egentligen vill väl för Polen men har blivit lite knäpp.
Samtidigt så finns det ingen vettig opposition heller - de som finns gör verkligen allt för att försöka underminera och förstöra så mycket som möjligt. Oppositionspartierna röstar för sanktioner mot Polen i EU, försöker sabotera avtal, stänga och sälja allt statligt så billigt som möjligt, och så vidare, bara för att försöka göra det svårare för regeringen.
Jag skulle säga att det är ungefär som om SD hade majoritet och bildade regering och den enda oppositionen i riksdagen bestod av Miljöpartiet och AfS. Så det är inte en stabil situation, och inte ens hotet från öst är något som man jnte försöker göra till en intern "vi mot dem"-fråga.
Flyktingsituationen är betydligt värre än som rapporterats hittills i svenska medier. Det finns risk att det hela kommer kollapsa, och samtidigt som man i Sverige pratar om studenter från Nigeria och huruvida de utsätts för hemsk rasism på gränsen så ser jag en risk att man kommer stänga gränsen helt eller att det börjar bli ont om mat och flyktingarna kommer att svälta i Polen också. Eller att vi snart ser flyktingläger av afrikansk modell.