Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Känns ju utomordentligt löjligt att klaga på brist på verklig erfarenhet, i en Flashbacktråd. Det är fan ingen i denna tråd som är "på fältet".
Jag tycker dina synpunkter var intressanta.
Mitt i allt elände, blir man ju fascinerad av ryssarnas inkompetens. Jag är intresserad av alla analyser.
Stridsvagnarnas sårbarhet har jag funderat mycket över.
De verkar lämnas vind för våg. Ryssarna gör det lätt för motståndaren. Varför täcker ingen stridsvagnarna?
De ska väl ha soldater runt sig, spaning, flygunderstöd osv?
Först verkar det som och all fakta talar om att ryssarna till en början försökte sig på en regime change strategi. Åk in och hämta President Zelensky och byt ut ledningen. Då hade alla varit glada. Putin (min gissning) var kvar i 2014 Krim, där allt gick lysande. Dessutom fick han fel information om Ukrainsk stridsvilja (Svårt att mäta)
Det innebar att de flesta ryska förband hade lite tid att planera och att Ukrainarna skulle ge sig. Det ryska flygvapnet var också inte bra. Är det uselt eller berodde de på något annat?
Ryssarna klarar bara försörja sina förband 90 miles (Cirka 14 mil) från järnvägen
https://warontherocks.com/2021/11/feeding-the-bear-a-closer-look-at-russian-army-logistics/
Deras järnvägslogistik är mycket bra och har varit så sedan WWII. I södra Ukraina har ryssarna lyckats tagit lite järnväg intakt. Där gick det först bättre.
Den ryska enheten de använder är Battalion tactical group. Den har flera problem. Den har mycket artilleri och stridsfordon. Så den behöver mycket bränsle och ammunition. Den har få infanterister. Endast 200st. Så den har på pappret mycket eldkraft, men den kan inte hålla territorium och den blir lätt utsatt för eldöverfall. Den behöver stöd från helikoptrar som skydd men de är rädda för Ukrainska stingers.
Ryssarna lär sig men denna gång så är frågan är om de har tid. Enligt am, svenska, Engelska militärer når ryssarna sin kulmineringspunkt i slutet av mars. Efter det, om det är sant så får Ukrainarna initiativet.