Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Problemet är att många i östra Ukraina, där striderna pågår som mest, inte anser att det är deras egna styrkor. Likaledes så anser många, utöver Azov, inom Ukrainas styrkor att folket l öster är "smutsiga ryssar" som gott kan offras.
Ja, det är nog rätt rörigt i östra delarna då konflikten existerar där redan innan invasionen.
Jag har följt en bataljon baserad i Kharkiv sedan långt innan invasionen, och dom har i flera omgångar varit i Donbass och stridit mot separatister.
Det har varit väldigt noga med beteende, och dom har uppträtt mest defensivt.
Just denna bataljon är densamme som just nu hållit stridsgränsen utanför Kharkiv sedan dag 1 på invasionen, dvs det är en mycket väl beskaffad ukrainsk bataljon som också representerar Ukrainas väpnade styrkor i större mån.
Måhända ukrainska styrkor inte är lika känsliga med var dom tar skydd och i vilken omfattning dom gör motstånd i just dom delarna nu efter invasionen, men det är likförbannat inte representativt för Ukraina som helhet och sannerligen inte i ljuset av den totala invasionen och vilken sida det är som söndrar landet.
Att det finns grupperingar inom ukrainska styrkorna som strider smutsigare än andra, tar jag för givet.
Azov nämns här, och visst, det säger jag inte emot, men vi har samtidigt ingen aning.
Det kan även finnas fler.
Det får ju utvisa sig när röken skingrats och utredningar färdigställts.
Men det är inte så tungt som vissa försöker påskina. Det är till övervägande del ryska styrkor som manglar på i bostadsområden och mot civila mål här nu.