2022-03-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Varför just socker? För att kunna lägga in grönsaker i lag?

Göra mäsk. Alkoholistnation. Totalt värdelös folkgrupp på Jordens yta.
Citera
2022-03-19, 10:01
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Teater bombningen som skylls pa ryssar har inte kravt nagra offer, inte ens judemedian kan forklara var ar de tusentals lik. Fraga Azov nassar du?

Du verkar inte gilla Judar verkar det som, såjag gissar att du stöder Putin.
Citera
2022-03-19, 10:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Problemet är att många i östra Ukraina, där striderna pågår som mest, inte anser att det är deras egna styrkor. Likaledes så anser många, utöver Azov, inom Ukrainas styrkor att folket l öster är "smutsiga ryssar" som gott kan offras.

Ja, det är nog rätt rörigt i östra delarna då konflikten existerar där redan innan invasionen.
Jag har följt en bataljon baserad i Kharkiv sedan långt innan invasionen, och dom har i flera omgångar varit i Donbass och stridit mot separatister.
Det har varit väldigt noga med beteende, och dom har uppträtt mest defensivt.
Just denna bataljon är densamme som just nu hållit stridsgränsen utanför Kharkiv sedan dag 1 på invasionen, dvs det är en mycket väl beskaffad ukrainsk bataljon som också representerar Ukrainas väpnade styrkor i större mån.

Måhända ukrainska styrkor inte är lika känsliga med var dom tar skydd och i vilken omfattning dom gör motstånd i just dom delarna nu efter invasionen, men det är likförbannat inte representativt för Ukraina som helhet och sannerligen inte i ljuset av den totala invasionen och vilken sida det är som söndrar landet.

Att det finns grupperingar inom ukrainska styrkorna som strider smutsigare än andra, tar jag för givet.
Azov nämns här, och visst, det säger jag inte emot, men vi har samtidigt ingen aning.
Det kan även finnas fler.
Det får ju utvisa sig när röken skingrats och utredningar färdigställts.

Men det är inte så tungt som vissa försöker påskina. Det är till övervägande del ryska styrkor som manglar på i bostadsområden och mot civila mål här nu.
Citera
2022-03-19, 10:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag begriper inte dessa scener. För egen del var det minst fem år sedan jag köpte ett paket socker och det står fortfarande kvar mer än halvfullt i skafferiet.

Vad äter ryssarna som kräver så mycket socker?
Går väl åt en del socker när man bakar eget bröd?
Citera
2022-03-19, 10:03
Medlem
Termos99s avatar
Trots det numerära underläget har Ukrainas 22:a bataljon lyckats stå emot den ryska framryckningen vid Ukrainas näst största stad Charkiv, rapporterar BBC:s team på plats. Bilderna från fronten visar explosioner, förorter i ruiner och springande soldater.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bilderna-fran-fronten-har-ar-stadens-forsta-forsvarslinje
Citera
2022-03-19, 10:03
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Tänker att det är märkligt att prata om oss som fattiga när det är ganska långt från verkligheten. Klart det finns låginkomsttagare och fattiga i Sverige (vi behöver inte jämföra med Ryssland eller valfritt afrikanskt land).
Men att prata om oss som ett fattigt kollektiv, det köper jag fan inte.

Sen kan man så klart uppleva sig som fattig jämfört med de fem rikaste procenten i världen. Men man är fortfarande inte fattig.

Och jobbar du internationellt kan jag garantera att du är långt från de som på riktigt är fattiga.
Förutsatt att du med ”jobbar internationellt” inte menar att du är ett traffickingoffer… 😉
Svenska folket har mycket skulder. Personligen har jag det ok ställt men många av mina gamla klasskompisar har det tuffare. Det som är på väg att hända är att medelklassen kommer decimeras. Energipriserna, matpriserna kommer gå upp samtidigt som räntorna går upp. Många svenskar lever idag på marginalen och kommer inte tåla alla prisökningar vilket kommer leda till en sättning i bostadspriserna som är svenskans no 1 investering. Om bostadspriserna rasar kommer det bli en katastrof för medelklassen.

Jag tror tyvärr att våra sötebrödsdagar är slut inom en snar framtid. Jag hoppas givetvis att jag har fel. De som har lättast att höja sina löner är politikerna då skattekistan är stor här i vår lilla demokratur.
Citera
2022-03-19, 10:05
Medlem
Mer från svenska frivilliga:

Citat:
The Swede who survived after the destruction of the mercenary base near Lviv returned to his homeland. 31-year-old Markus Fredriksson said that early in the morning on March 13, the alarm system that had been working properly before did not work, and everyone at the facility woke up already from the sounds of the explosion. He is sure that one of the mercenaries passed information about their whereabouts to the Russian military.

As a result, Markus returned to Poland, and from there home to Sweden. After his experience, he doubts that the Swedish government can track how the money and weapons sent to Ukraine are used: "You need to better understand where and who gets information and equipment. Where does the money go? In this case, it seemed like it was just crap."

https://t.me/intelslava/22800
Citera
2022-03-19, 10:06
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Jag begriper inte dessa scener. För egen del var det minst fem år sedan jag köpte ett paket socker och det står fortfarande kvar mer än halvfullt i skafferiet.

De saftar syltar och gör inläggningar i en stor utsträckning.

Fukt och grönsaker och rotfrukter finns i överflöd då de har sina datjor inom släkten eller vänner som har odlingsmark och alla hjälper varandra på något sätt.
Citera
2022-03-19, 10:06
Medlem
Brödkö som sagt,...människorna slåss redan om några paket socker... vilket elände som väntar den stackars ryska befolkningen...
Citera
2022-03-19, 10:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det är nog rätt rörigt i östra delarna då konflikten existerar där redan innan invasionen.
Jag har följt en bataljon baserad i Kharkiv sedan långt innan invasionen, och dom har i flera omgångar varit i Donbass och stridit mot separatister.
Det har varit väldigt noga med beteende, och dom har uppträtt mest defensivt.
Just denna bataljon är densamme som just nu hållit stridsgränsen utanför Kharkiv sedan dag 1 på invasionen, dvs det är en mycket väl beskaffad ukrainsk bataljon som också representerar Ukrainas väpnade styrkor i större mån.

Måhända ukrainska styrkor inte är lika känsliga med var dom tar skydd och i vilken omfattning dom gör motstånd i just dom delarna nu efter invasionen, men det är likförbannat inte representativt för Ukraina som helhet och sannerligen inte i ljuset av den totala invasionen och vilken sida det är som söndrar landet.

Att det finns grupperingar inom ukrainska styrkorna som strider smutsigare än andra, tar jag för givet.
Azov nämns här, och visst, det säger jag inte emot, men vi har samtidigt ingen aning.
Det kan även finnas fler.
Det får ju utvisa sig när röken skingrats och utredningar färdigställts.

Men det är inte så tungt som vissa försöker påskina. Det är till övervägande del ryska styrkor som manglar på i bostadsområden och mot civila mål här nu.
Bra formulerat.

Det går fortfarande att hitta välskrivna, läsvärda och balanserade inlägg i denna tråd (även om de ofta drunknar i all skit).

Att Ukraina, generellt sett, skulle strida "smutsigare" än ryssarna känns mycket osannolikt.
Citera
2022-03-19, 10:08
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Ska man "preppa" inför livsmedelsbrist är salt och socker det som behövs för att konservera egenodlad livsmedel i olika form.
Citera
2022-03-19, 10:08
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Känns ju utomordentligt löjligt att klaga på brist på verklig erfarenhet, i en Flashbacktråd. Det är fan ingen i denna tråd som är "på fältet".

Jag tycker dina synpunkter var intressanta.
Mitt i allt elände, blir man ju fascinerad av ryssarnas inkompetens. Jag är intresserad av alla analyser.

Stridsvagnarnas sårbarhet har jag funderat mycket över.
De verkar lämnas vind för våg. Ryssarna gör det lätt för motståndaren. Varför täcker ingen stridsvagnarna?

De ska väl ha soldater runt sig, spaning, flygunderstöd osv?

Ryssarna har haft någon typ av optiskt-elektroniskt störsändare (Shtora) på sina T-90 stridsvagnar som skydd mot pansarvärnsrobotar. Fast det skyddet verkar inte fungera så bra längre. Eller så har utvecklingen av pansarvärnsrobotar sprungit ifrån dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in