2022-03-19, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vaknar till det glädjande beskedet att ytterligare en rysk general har fått sätta livet till i Ukraina.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1504938852909293570

Undrar hur många ryska generaler som har fått sätta till livet i Ryssland?
Putin hittar säkert många syndabockar i sin omgivning.

Tack för den glädjande nyheten,, skön läsning.

Offras generalerna för sin inkompetens genom att skickas till fronten eller kan det till och med vara så att de skjuts av egna ?
Citera
2022-03-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle

Offras generalerna för sin inkompetens genom att skickas till fronten eller kan det till och med vara så att de skjuts av egna ?

Ja, det är en bra fråga. Kanske det börjar bli så många höga ryska ledare som sätter livet till att flera av svarsalternativen är möjliga.

1. Ukrainarna går medvetet in för att ta ledarna för de vill egentligen inte slakta ryssar. Ukrainare får veta var ledarna är eftersom ryssarna kommunicerar okrypterat (signalspaning).

2. Ryssarna själva överger sina ledare och ledarna dör på något sätt. När ledaren är framför en grupp på 100 man finns där säkert 1-2 som tar chansen stoppa ledaren från att ge order att utföra självmordsattacker.

3. Putin själv har börjat att rensa bland ledarskiktet. Allt fler hamnar i fängelse.
Citera
2022-03-19, 08:48
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Fragging är ett stort problem för den ryska krigsmakten och drabbar ofta plutonbefäl. Svårt att se att någon plockar en egen general då de ofta har ett stort entourage.
Citera
2022-03-19, 08:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Dåliga militära kommunikationer, många generaler, stora förluster på det hela taget, drönare samt effektiv underrättelseinhämtning.

Där har du förklaringen.
Citera
2022-03-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, det är en bra fråga. Kanske det börjar bli så många höga ryska ledare som sätter livet till att flera av svarsalternativen är möjliga.

1. Ukrainarna går medvetet in för att ta ledarna för de vill egentligen inte slakta ryssar. Ukrainare får veta var ledarna är eftersom ryssarna kommunicerar okrypterat (signalspaning).

2. Ryssarna själva överger sina ledare och ledarna dör på något sätt. När ledaren är framför en grupp på 100 man finns där säkert 1-2 som tar chansen stoppa ledaren från att ge order att utföra självmordsattacker.

3. Putin själv har börjat att rensa bland ledarskiktet. Allt fler hamnar i fängelse.

Citat:
Fragging är ett stort problem för den ryska krigsmakten och drabbar ofta plutonbefäl. Svårt att se att någon plockar en egen general då de ofta har ett stort entourage.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Dåliga militära kommunikationer, många generaler, stora förluster på det hela taget, drönare samt effektiv underrättelseinhämtning.

Där har du förklaringen.

Ja det är ju flera rimliga teorier.

Jag är chockad över att det verkar kommuniceras på helt öppna linjer bland ryssarna.
Har inte krypterad kommunikation tillämpats i krig ända sen kommunikationen typ uppfanns?

Och sen förbiser ryssarna det år 2022, jag har svårt att ta in det faktiskt om det stämmer.
Citera
2022-03-19, 09:19
Medlem
Citat:

Jag är chockad över att det verkar kommuniceras på helt öppna linjer bland ryssarna.
Har inte krypterad kommunikation tillämpats i krig ända sen kommunikationen typ uppfanns?

Och sen förbiser ryssarna det år 2022, jag har svårt att ta in det faktiskt om det stämmer.

Ja, när jag läste de kommunicerade öppet och även på störningskänsliga kanaler där ukrainarna kunde gå in och spela musik, så insåg jag att finns där minsta lilla motstånd kvar i Ukraina så kommer de vinna.

Alla vet att ifall fienden vet vad man planerar att göra så är det kört.
Citera
2022-03-19, 09:37
Medlem
[quote=beechrider|79559389]Jag tror nog att det är dålig kvalitet.
Dålig kvalitet på underhållet av utrustningen de har.
En räddningsskärm måste packas om med jämna mellanrum. Detta har garanterat inte skett, av den tidigare videosnutten att döma. Visst, det skulle kunna handla om tvinnade linor, som gör att skärmen inte kan ta luft, men mest troligt är det så att den inte blivit ompackad. Förmodligen är det någon som tagit pengar för jobbet, men bara fyllt i en blankett och godkänt skärmen utan att ta ut den ur stolen och packa upp den.
Om skärmen legat orörd i några år, och blivit sutten på....ja,...då är det inte så märkligt att den inte öppnar.

Att sedan ukrainarna kapitaliserar på detta, genom att deklarera inför världen att ryssarnas räddningskärmar är helt kass (vilket de antagligen räknar med når de ryska flygförarna), är ju ganska smart. Om de ryska flygförarna börjar tvivla på sin materiel, blir det ju såklart svårare få dem att ge sig ut i strid. [QUOTE|

Tror nog piloter har all anledning att hålla reda på sådant även i fredstid så jag tror knappast piloter är okunniga om det. Det borde ju finnas svenska piloter som kan uttala sig?

Att trumpeta ut sådant hör väl till det som krävs i ett krig. Hur det nu verkligen står till kan man möjligen få reda på efteråt.

Allt tal om avsiktligt kan man nog avfärda - det är ju faktiskt inte självmordsbomare man har att göra med och sådana nuförtiden brukar ju dessutom oftast strida för Nato-allierade.
Senast redigerad av hannes.muller 2022-03-19 kl. 09:40.
Citera
2022-03-19, 10:40
Medlem
Når Russland bruker av sitt arsenal av våpen så havner selvsagt flere slik i hendene på land som gjerne vil se nærmere på delene. Som f.eks her hvor de finner decoy'er som bruker på Iskander rakettene.
Russia’s Use Of Iskander Ballistic Missiles In Ukraine Exposes Secret Decoy Capability.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/44760/russias-use-of-iskander-ballistic-missiles-in-ukraine-exposes-secret-decoy-capability

Det er jo noen her som hevder at Iskander er et helt suverent våpen som ikke kan stoppes, men vi ser at Ukraina faktisk klarer å skyte ned Iskander selv med eldre luftvern. Så muligheten for å stoppe slike er opplagt tilstede.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1504843213634482176?cxt=HHwWgMC59cC7o-IpAAAA
Citera
2022-03-19, 11:49
Moderator
vfs avatar
Tråden handlar "Rysslands militära flopp i Ukraina"

INTE om konflikten i stort/Mod
Citera
2022-03-19, 11:59
Medlem
HejaFinlands avatar
En video om Putins flopp i ett större strategiskt perspektiv, inget nytt för oss i tråden men en bra sammanfattning av läget tycker jag. https://www.youtube.com/watch?v=BeacXBxPARQ

Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Putin förlorade när hela väst slöt upp kring sanktioner som kommer skicka Ryssland tillbaka till 1989 ekonomiskt. Det har bara inte fått fullt genomslag än. Det är som the

Förhoppningsvis blir det värre än så; mer som 1917. Då kan vi få 20 års paus från Rysslands krig vilket vi fick då.

Citat:
Vaknar till det glädjande beskedet att ytterligare en rysk general har fått sätta livet till i Ukraina.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1504938852909293570
Undrar hur många ryska generaler som har fått sätta till livet i Ryssland?
Putin hittar säkert många syndabockar i sin omgivning.

Detta är en ganska unik aspekt av denna militära flopp. Det innebär att ryska familjer högt upp i den sociala och ekonomiska hierarkin påverkas direkt av kriget. Dessa gubbar har fruar, barn, syskon, vänner och bekanta, i den inflytelserika delen av det ryska samhället. Sista gubben var också aktiv i ryska krigsbrott under kriget 2014. Så Ukraina hämnades för det också.

Citat:

Det finns inspelningar, man har även spelat in där de berättar om attacker där de lidit förluster och befäl dött. I ett samtal från fältet till en underrättelsechef så föreslår den som ropar upp att de skall använda en krypterad kommunikation men underrättelsechefen säger att den radion inte fungerar så de måste tala öppet.
Citera
2022-03-19, 12:18
Medlem
Ryssarnas materiel har inte underhållits. Motorer har inte körts 1 gång i månaden. Gummi-däcken har stått stilla i solen/väder o vind i åratal (kanske decennier) och däcken spricker när de kör fast/stöter på motstånd. Såg ett missilsystem för 10-20 miljoner dollar som övergetts pga av punktering på några föråldrade däck. Amerikanska lastbilar har stålbalkar under flaket på lastbilar. Ryssarna har trä.

Å andra sidan fortsätter de pumpa in folk och vapen och Ukrainarna är i realiteten redan tillfångatagna och omringade. - Det är Tyson vs 12 åring (modig) pojke vi ser. Zelensky hade kunnat avvärja detta genom att gå med på Rysslands krav men han är en coke-head med offshorekonton (pandora-papers) betald av folk med dubbelt medborgarskap. Zelenskys Sugar Daddy är Ukrainsk Judisk oligaki. Inte folket.

Reportage om de dåliga däcken
https://www.youtube.com/watch?v=iaz8RrsRKyc
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-03-19 kl. 12:38.
Citera
2022-03-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu verkar ryssarna ha förstått att de inte kan erövra och ockupera Ukraina. Då gör de på samma sätt som vid sina övriga militära misslyckanden - de befäster sina ställningar och vägrar lämna.

Nu gäller det alltså att hålla det militära trycket uppe för att orsaka så stora ryska förluster som möjligt.

Det är ju bara det att de från början inte påstått att det var ett mål. (ang det första fetade)

Ja, jag tror också ryssarna kan få stora förluster nu i områden där de möter organiserat motstånd av "Självförsvarsgrupper".

Om ryssland skall uppnå sina teritoriella mål avgörs dock i öst där de uppenbarligen och även enligt uttalanden från dem själva har det.

Om ett krig blir flipp eller flopp (det visar lite den lättsamma inställningen till krig hos dem som väljer sådant vokabular) för några avgörs nog i slutändan mest av resultatet av det.

Hur många miljoner sovjeter dog i kriget mot Tyskland och massor av dem sköts ihjäl med ett skott i ryggen när de inte ville gå emot mördande eldgivning fort nog och ändå stoltserar de med att det var en militär "flipp" som du visst gillar att kalla det.

Ta livet av människor tycks du även ha lustfyllda känslor för. Sådant där bär mig personligen emot och de som jag känt som gjort just detta har inga lättsamma minnen att bära på.

(Jag har faktiskt känt människor som varit i hårda frontstrider och en gång för ganska länge sedan var det en MÖP-fjant som pratade om krig på Flashback och jag skrev hur löjlig han var och han inte fattade någonting. Hans namn var Skillit och sedan tror jag faktiskt jag inspirerade honom till idiotin och mördandet han sedan gjorde i Ukraina 2014. Man skall inte håna MÖPar för mycket. :-) )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in