2022-03-19, 03:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Ja problemet är bara att Putin verkar totalt skita i. Han vill ha Ukraina eller delar av landet till varje pris. Han är på självmordsuppdrag.

Ja mycket intressant. Har du någon mer info? Det Ukraina gör nu är mycket viktigt. Motattacker ock små bakhåll hela tiden.

Jag kan inte hitta dem igen men de har släppt en video med en trupp vitryska soldater (Som slåss för Ukraina) som var på väg till den offensiven. Andra har antydd det också. Men de får ju skynda sig så inte Mariupol faller innan de hinner dit.
Citera
2022-03-19, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Räknar du in alla de generaler som stupat i Ukraina bland dem? Och generalen Putin avskedat?

Mkt propagande, sanningen är att vi vet inte vet som har dött, känns dock orimligt att högt uppsatta ryska generaler skulle befinna sig i en farozon.
Citera
2022-03-19, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja man belastar logistiken åter igen, vad tror du blir eftersatt när man prioriterar granater?
Andra delar av ryska armen kommer blir eftersatt när logistiken är dålig.

Åter igen Ukrainska armen är redan större och blir större ju mer vapen man får in.

Vem tror du kan leverera flest moderna vapen och utrustning?
Nato och Europa som har en ekonomi som är runt 30 gånger större än Ryssland som håller på att kollapsa ekonomiskt?
För USA är detta julafton, för några miljarder kan man bekämpa deras främsta fiende.
Man har en militärbudget på nästan 700 miljarder dollar, Ryssland ligger på drygt 70 och då är bortfallet från korruptionen inte medräknad.

USA har skickat iväg, vad 5 miljarder dollar i utrustning ?
Senaste paketet var på 0.8 miljarder dollar.
Man slipper kriga själva för några miljarder dollar?
USA, Europa och Nato kan enkelt lägga pengar som motsvarar Rysslands hela militära budget för ett helt år utan några som helst problem på bara några månader.

Du måste väl ändå förstå att Ryssland inte kan vinna det här kriget långsiktigt?
Just nu så spelar Ryssland Nato och Europa i händerna.
Man stänger ner Ryssland ekonomiskt så att deras förmåga att klara av ett krig kraftigt försämras samtidigt som man pumpar pengar till motparten.
Det är ett ekonomiskt krig som västvärlden vill ha eftersom man vet att man är helt överlägsna.

Alla vapen som skickas kommer snart vara i ryssarnas händer.

Vad ska Kiev med vapnen till om staden snart är omringad, inget kommer ut eller in? Förövrigt säger USA/NATO säger att man skickar endast "defensiva" vapen.

Från är vad som sker när Kiev faller? Kommer Ukraina att lägga sig? Kommer en ny regering att bildas? Kommer kriget att fortsätta? Kommer ryssarna stoppa vid floden eller fortsätta tills man tar hela Ukraina?

Detta kriget gynnar USA och Kina mest.
Citera
2022-03-19, 03:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det komiska är att även om vi går på dom putsade siffrorna som Kremlin släppt så har Ryssland alltså förlorat mer soldater i Ukraina än vad USA gjorde under 20 år i Mellanöstern.
https://www.youtube.com/watch?v=bhrduL7efLw
Det är viktigt att påminna om att dom ukrainska uppgifterna för 3 dagar sedan rörande ryska förluster är 2x den summa som Ryssland hävdar (7k vs 13.5k) och lär ha ökat sen dess.
Nå, vad tror ni? Finns det en siffra där Putin ger upp sin dröm om ett återförenat USSR?

Nja jag tror inte Ryssland har sagt 7000? USA säger nu 7000 döda och 14-21000 sårade. Ukraina säger som sagt cirka 14000 men jag tror de räknar totalt döda, sårade, tillfångatagna.

Jag tror inte det finns en siffra för Putin, han struntar i att människor dör. Han ger upp drömmen när han är militärt besegrad, när han inser att han har misslyckats, och att mer trupper kommer dels minska hans makt att försvara sig mot sitt eget folk, dels försvara sig mot Rysslands alla andra fiender i Kaukasus och kanske snart i Centralasien. Och Japan som kräver tillbaka sina öar. Och NATO. Och upproriska riska delrepubliker som Tjetjenien. Det finns en gräns för hur mycket han kan försvaga sin armé och jag tror den gränsen i stort är de trupper han har där nu med kompletteringar av nya soldater och stridsvagnar istället för de som dör och exploderar.
Citera
2022-03-19, 03:39
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Räknar du in alla de generaler som stupat i Ukraina bland dem? Och generalen Putin avskedat?

Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Mkt propagande, sanningen är att vi vet inte vet som har dött, känns dock orimligt att högt uppsatta ryska generaler skulle befinna sig i en farozon.

En kommentar från mig. Anekdotisk, men dock. När jag gjorde min värnplikt i mitten av 80-talet så hade vi en reservofficer i förbandet som inte gjorde sitt jobb och som vi hade synpunkter på. Min egen stamanställde gruppchef berättade att det inte var ovanligt att i krig så rensades en del ut av "friendly fire".........
Jag funderar på om dessa stupade generaler har råkat ut för missnöje från underordnande?
Citera
2022-03-19, 03:39
Medlem
Citat:

Vad ska Kiev med vapnen till om staden snart är omringad, inget kommer ut eller in? Förövrigt säger USA/NATO säger att man skickar endast "defensiva" vapen.

Från är vad som sker när Kiev faller? Kommer Ukraina att lägga sig? Kommer en ny regering att bildas? Kommer kriget att fortsätta? Kommer ryssarna stoppa vid floden eller fortsätta tills man tar hela Ukraina?

Kiev snart omringat?

Det är ju totalt stopp på den 5 mil långa prideparaden i nordöst, och väster om Kiev kommer det hela tiden rapporter om att Ukraina slår ut kolonner som närmar sig.

Ryssland har inte ens lyckats ta chernihiv eller Umy ännu, som ligger nära den Ryska gränsen.
Citera
2022-03-19, 03:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
En kommentar från mig. Anekdotisk, men dock. När jag gjorde min värnplikt i mitten av 80-talet så hade vi en reservofficer i förbandet som inte gjorde sitt jobb och som vi hade synpunkter på. Min egen stamanställde gruppchef berättade att det inte var ovanligt att i krig så rensades en del ut av "friendly fire".........
Jag funderar på om dessa stupade generaler har råkat ut för missnöje från underordnande?

Jag har hört att de ökända Azov-bataljonen var kända för det förr innan de blev en vanlig del av armén. Att de dödade officerare de inte gillade. Så vem vet? De kan ju ringa ukrainarna på mobilen och ge positionen på en hatad general som skickar ut dem på självmordsattacker. Så kan Ukraina skicka en robot från en drönare på generalen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Oj oj det där var svårt att tolka. Alltså själva poängen är att man kan göra så är med massor av länder.. Vi kan hålla på i evigheter och det är lite det som var min poäng, att länder har "historiskt rätt " till något kan man inte starta krig över. Btw det försökte inte Putin eller med, hans största anledning han sa till de Ryska folket var att Ukraina hade nazister i regeringen som förtryckte det ryska språkiga folket.

Putins storsta anledning var Natos expansion till hjartat av Ryssland. O jo, Ukraina hade/har nazister i regeringen. O jo, Ukraina fortrycker ryska spraket o de rysktalande.
Citera
Medlem
Drooids avatar
Citat:

Vad menar du med att skriva defensiva inom citattecken?
Citera
2022-03-19, 03:55
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:

Anledningen till att ryssarna förlorat fyra generaler är att det ingår i deras militärkultur att generalerna leder från fronten. Det är alltså tvärtemot den amerikanska militärkulturen där generalerna aldrig visar sig ute i fält.
Citera
2022-03-19, 04:14
Medlem
Citat:
Vad menar du med att skriva defensiva inom citattecken?

USA har lovat massa vapen, vi vet inte vad som egentligen skickas.

Still, the Minnesota Democrat said planes, drones or Stingers and Javelin missiles would help Ukraine protect itself against Russia's continued attacks.

Planer och drönare kan användas för attack också.

https://www.cbsnews.com/news/ukraine-russia-fighter-jets-weapons-congress/
Citera
2022-03-19, 04:14
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Anledningen till att ryssarna förlorat fyra generaler är att det ingår i deras militärkultur att generalerna leder från fronten. Det är alltså tvärtemot den amerikanska militärkulturen där generalerna aldrig visar sig ute i fält.
OK. Du vet mer om rysk "militärkultur" än vad jag känner till. Det utesluter dock inte att de har råkat ut för 'friendly fire'. Det snarare ökar risken för det om de befinner sig på fronten.
Du som har koll. På vilken nivå befinner sig generalerna i ryska armén när de befinner sig i fält? Har ryska armén fler generaler än andra krigsmakter? Gradbeteckningar kanske delas ut hej vilt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in