2022-03-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Jag trodde första dagarna det här kriget skulle pågå en vecka. Att man skulle nå fred sen.

Nu har jag svängt helt, jag tror detta krig på ett eller annat sätt kommer att pågå i åtminstone ett år, där ryssarna kommer tappa en drös manskap och Ukraina betala sitt pris givetvis.

Tyvärr.

Jag tror också att omvärlden kommer tröttna mer och mer (lex corona) och att med tiden kommer viljan att stötta ukraina såhär radikalt att avta.

Tvärtom kommer Ukraina få mer och mer stöd. Länderna kring Ryssland är rädda att dom står på tur när Ryssland återhämtat sig.
Nu förstår Europa och USA att det aldrig mer går att samarbeta med Ryssland. Detta blev bara för mycket.
Citera
2022-03-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför dödar Putins "soldater" barn då, är barn nazister i den Ukrainsk armén?

De allra flesta ser att Putins argument inte går att ta seriöst.

Alla i Ukraina är nassar
Det vet väl alla vid detta laget
De har bytt ut sitt märke mot ett rött kors oxå
Så puttes gubbar ska hitta deras hus lättare
Citera
2022-03-18, 22:00
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5135653
Gjorde du det mellan 2003 & 2008?
Eller var du en del av dom som trodde att Irak hade massförstörelsevapen?
Jag är en av de som tycker att det var åt helvete med felaktiga bombningar av USA. Jag tycker däremot att det var rätt att gå in och jaga råttan Saddam Hussein. Att kostnaderna blev högre och att felbedömningar gjordes beklagar jag. Stöttar inte USA i det.

Vad gäller massförstörelsevapen så trodde jag nog att de hade enklare kemiska vapen men inte mer.
Citera
2022-03-18, 22:01
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Nu borde du inte jämföra Irak med detta som pågår idag...Irak är ju efter allt bara en test zon som tar upp plats på vår fina jord,så för en gångs skull kom det till nytta,så du kan ju inte jämföra övningar med intrikata fredsoperationer som denna ryska välgörenhetsaktion
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag tycker det låter kontraproduktivt, om man vore orolig att bli förgiftad så hade man väl haft kvar de som är nära och man kan lita på istället för nya okända.
Jag ställer mig tveksam till rapporteringen och ser det som propaganda även om många har avskedats så är de troligare att de beror på misslyckande.
Väntar bara på rapporteringen att han dricker blod från spädbarn, känns som det är det enda som saknas.

Putin har ju avrättat dussintals av hana fiender med olika metoder. Han flrutsätter nog att hans fiender använder samma medel. Jag skulle också vara paranoid att bli mördad om jag hade giftmördat många av mina politiska motståndare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Han är rädd att bli förgiftad eller på annat vis lönnmördad.
Livvakter, städare och kockar kickas.
Intressant att man hittat 1000 förrädare inom 4 veckors tid.
Detta är ändå personal som anställts med FSB-bakgrundskoll osv.

Undrar om Zelensky också behövt sparka tusen pers?

Uppenbart att hela maktapparaten är helt åt skogen i Ryssland.
Luftslott…
Kan säkert stämma
Inte den förste att bli paranoid på den posten
Citera
Medlem
Ukrainska motoffensiver kommer nog kosta mycket liv. Ryssarna lär inte spara på fula dumma bomber då🤨 fyttirackarn. Hur ska detta sluta. Säkert många ryska soldater med pstd nu som skjuter på allt som rör sig.
Citera
2022-03-18, 22:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför dödar Putins "soldater" barn då, är barn nazister i den Ukrainsk armén?

De allra flesta ser att Putins argument inte går att ta seriöst.
Jag har varken tagit upp civila dödsoffer eller påstått att "Putins argument" avseende nazisterna ska tolkas bokstavligt. Men jag gissar att han menar en del typer med varghakar, svarta solar och andra tjusiga insignier. Sedan är min uppfattning att kriget har andra syften än "avnazifiering", men det är jag det.
Citera
2022-03-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
När nostalgin talar sitt egna språk 7,62x54.

7.62x54R om jag får be.

Det är för övrigt den äldsta militära gevärspatronen som fortfarande är i allmänt bruk runt om i världen, främst i PK/PKM-kulsprutor och SVD-gevär. Ingen annan patron från samma era (slutet av 1800-talet) har överlevt i normalt militärt bruk. 30-06, 7.92x57 IS, .303 brittisk och en uppsjö kalibrar mellan 6.5 - 7.5 mm har alla gått ur tiden, även om vissa av dem fortfarande används i begränsad omfattning i väpnade konflikter av infödingar, banditer och lokala polisstyrkor i tredje världen.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putin har ju avrättat dussintals av hana fiender med olika metoder. Han flrutsätter nog att hans fiender använder samma medel. Jag skulle också vara paranoid att bli mördad om jag hade giftmördat många av mina politiska motståndare.

Som sagt, Putain bar helt klart skottsäker väst under framträdandet idag.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Det är väl lika illa när när USA gör det som vilket annat land som helst. Förstår inte vad det har med saken att göra?

Ryssarna riktat för övrigt in sig på just civila mål.

Ta bara teatern som dom bombade ursiningslöst fast det stod skrivet på ryska att det fanns barn där.
Citera
2022-03-18, 22:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Helt klart, han är under press nu. Samt vet att det finns krafter inom landet som vill se honom död.

Det rimmar inte så bra med hans andra uttal om att Ryssland är enat och starkt osv.
Sönderfallet är ju uppenbart iom detta.

Unnar honom oron för varje måltid han skall intaga, och oron om vem som ska smyga in varje gång han släcker nattlampan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in