2022-03-18, 21:52
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Fantasier. Inte ens jänkarna har normalt tagit större städer snabbare än efter ett par veckor.
Visst, Putin hoppas säkert att kunna chocka Ukrainarna genom att bara rulla in och vinna.
Det finns en amerikansk militär term för det: "Thunder Run".

Men det realistiska scenariot var alltid hårda strider.
Om det det blir motstånd så tar det veckor att ta en stad med hundratusentals invånare.
Det tar månader att ta en miljonstad.

Ja precis fantasier från ryssmongolernas sida. De trodde de skulle bemötas som befriare av befolkningen utan större militärt motstånd och att Zelenskyj skulle lägga benen på ryggen när det började hetta till. Det var det som man planerade efter. Istället blev det tvärt om…
Citera
2022-03-18, 21:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Kul med alla stollar i tråden som ena gången hävdar att det är nazister som styr i UK och sen hävdar att de är judar? Hur jävlablåst kan man bli? Påminner om foliehattar och antivaxxare...

De är inte bara judenazister utan deras arbetsgivare Ryssland säger att de är knarkare, bögar och nationalister också.
Citera
2022-03-18, 21:53
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5135653
Innan jag besvarar ditt inlägg vill jag ännu en gång påpeka att jag inte är på någons sida.

Hypotetiskt;
Kanada börjar närma sig Ryssland på samtliga politiska plan, militära samarbeten blir allt intensivare.
USA börjar varna, varna för att de inte vill ha Ryssland vid sin gräns. Ryssland bryr sig inte om vad USA säger, följden blir att USA vill avsätta Kanadas regering för att säkra landets säkerhet och scenariot blir identiskt som i Ukraina just nu.
Hade du fördömt USA eller hade du svalt det som mainstream media rapporterar?
Om USA hade bombat sjukhus och andra civila byggnader så hade jag spottat även på USA. Konstigt eller?
Citera
2022-03-18, 21:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Vi vet inte hur kriget slutar. Man kanske får ta det lugnt ock inte underskatta ryssen för mycket. Kriget kan fortfarande vända MEN hittills kan inte ens dom största PRO Putin tycka det har gått så bra.

*Enligt Oryx har nu Ryssland förlorat 1500 fordon. Detta är alltså visuellt bekräftade förluster.

*Med 1500 förlorade fordon är det inte alls omöjligt att Ryssarna kan ha förlorat runt 10.000 man. Här räknar jag krigsfångar och saknade.

*Enligt Azov försvarar man Mauripol med ca 3000 man mot ryssarnas 14.000. Detta är intressant.. Ryssarna behöver mycket mer soldater för kunna ta Kiev. Sägs Ukraina har 15 bataljoner och minst 10.000 civila med vapen inne i staden.

*Ryssarna har alltså inte lyckats inta tex Kharkiv, fem mil från gränsen. Skulle Mauripol eller annan viktig stad falla kan det få stora konsekvenser då ryssarna kan frigöra dessa styrkor.

*Ukraina har vad jag förstått inte använd så mycket av sina styrkor i väst än. Många av dessa tränar nu för att sättas in senare. Tillsammans med dom nya vapnen från framför allt USA och UK ser jag inte hur ryssen ska avancera jätte mycket utan stora truppförstärkningar.

—— ——

Kan vi hålla tråden mer med info och analyser än pajkastning?

Det har gått över tre veckor och den ryska anfallskraften verkar i mycket ha ebbat ut.

Ukraina kan mycket väl ha intakta förband på högerbredden av Dnepr och i västra Ukraina, för hittills har vi inte sett mycket av ukrainskt pansar.

Samtidigt kan det nästan lika gärna vara så att det inte finns några reserver, och att de nuvarande striderna är avgörande.

Min gissning - dragen ur röven - är att de ryska förbanden har en mycket lång väg kvar till seger. Kyiv är inte alls omringat och Ukraina får vapen från väst. För att staden skall falla måste förbanden från Cherson, Mariupol, Izjum och Kharkiv vinna sina strider och attacker Kyiv från söder. Efter tre veckor är de inte i närheten av det. Dessutom finns det fler städer på vägen.

Helt uppenbart har den ryska armén inte förmågan att expandera från nordväst, varför man får tro att det nästan är tomt på ryssar i Belarus och att logistiken inte fungerar. Givet det stöd Ukraina får verkar det också som att de skulle komma att vinna ett utnötningskrig och att Ryssland aldrig kommer inta Kyiv. Kriget skulle inte heller vara vunnet även om de skulle lyckas med det.

Min slutsats blir att vi kommer att få se ett vapenstillestånd och en kompromiss. Alternativen är antingen att Putin avsätts eller att Ryssland testar att vinna med kärnvapen eller annat.
Citera
2022-03-18, 21:54
Medlem
Termos99s avatar
No sign of Ukraine bioweapons labs says disarmament chief, after further Russian claims

The UN is not aware of any biological weapons programme being conducted in Ukraine, the Organization’s disarmament chief told the Security Council once more on Friday, responding to fresh allegations by the Russian Federation, that it had evidence to the contrary.

https://news.un.org/en/story/2022/03/1114272
Citera
2022-03-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Citat:
Vladimir Putin är rädd för att bli förgiftad, rapporterar Daily Beast. Över 1 000 personer i presidentens närhet ska ha bytts ut den senaste månaden. Flera av dem har lagat eller provsmakat hans mat.
Det här är precis som med Stalin. Putin håller på och blir Stalin.
Jag tycker det låter kontraproduktivt, om man vore orolig att bli förgiftad så hade man väl haft kvar de som är nära och man kan lita på istället för nya okända.
Jag ställer mig tveksam till rapporteringen och ser det som propaganda även om många har avskedats så är de troligare att de beror på misslyckande.
Väntar bara på rapporteringen att han dricker blod från spädbarn, känns som det är det enda som saknas.
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
När ska du sluta sprida propaganda? Det du länkar blir inte mer sant ju mer du upprepar dig.
Jo,vi tror blint på allt OlleLiss....och varje gång han postar det sp ägnar vi en tanke på hur det hade varit om det hade varit en ryss som postat istället.Detta gör att vi på något underligt sätt köper hans postande utan den endaste återhållsamhet.Det är ju efter allt för en god saks skull....eller?
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Putin säger hans soldater slåss sida vid sida, coh gärna tar en kula för sin kamrat.

Äh, det behövs inte. Finns kulor så det räcker och blir över åt alla ryska ockupanter
Citera
2022-03-18, 21:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Senaste månaden har Putin sparkat över 1000 personer och bytt ut sina livvakter…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ALm6KE/vladimir-putin-sparkar-kockar-livvakter-och-provsmakare

Han är rädd att bli förgiftad eller på annat vis lönnmördad.
Livvakter, städare och kockar kickas.
Intressant att man hittat 1000 förrädare inom 4 veckors tid.
Detta är ändå personal som anställts med FSB-bakgrundskoll osv.

Undrar om Zelensky också behövt sparka tusen pers?

Uppenbart att hela maktapparaten är helt åt skogen i Ryssland.
Luftslott…
Citera
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Japp den stora förloraren är Ukraina och den ryska befolkningen.

Putin har nu förstört all möjlighet till ett fritt Ryssland!

Du har helt rätt i att de stora förlorarna är Ukraina och den ryska befolkningen.

Jag ger dig även troligen rätt på din andra punkt men förhoppningsvis kanske ryssarna gör det enda raka och byter ut hela sin regim.

Med en mer moderat demokratisk regim så kan nog ryssarna ganska snabbt komma in i värmen igen... Om dom verkligen vill.

Sannolikheten för att det ska inträffa är dock som sagt liten och det är en förändring som det ryska folket måste göra själva och den stora majoriteten måste hoppa på det tåget annars är det menlöst.

Frågan är om de gamla vs de unga, de rika vs de sämre bemedlade, stadsbor vs lantisar kan komma överens om att den enda vägen framåt för ett stort och starkt ryssland är något helt annat än putins vision av ryZzzzland.

Hoppas verkligen man håller ut vid Mariupol så att ryZzzarna får en helt intakt landkorridor från eget territorium hela vägen till Krim vilket förutom att fungera som brohuvud inför kommande upptrappning i kriget även avskärmar Ukraina från viktiga kustavsnitt.

Optimismen är dock stor för Ukraina "is killing it" just nu och det finns enligt mig bara 2 faktorer som kan ändra på den bilden.
Den ena är att man går med på en vapenvila = Katastrof för då kommer ryZzzarna få igång leverans av mat, drivmedel och ammo men även få lite ordning i leden.
Den andra är att putin börjar med ett ännu fulare krig, dvs värre bombningar och användning allehanda (än så länge inte använda?) fulvapen.

Propagandakriget är en solklar KO-vinst till Ukraina.
Krig kriget (som någon skrev) är på poäng något som även här går Ukrainas väg även om rysaren inte är helt över ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Om USA hade bombat sjukhus och andra civila byggnader så hade jag spottat även på USA. Konstigt eller?
Gjorde du det mellan 2003 & 2008?
Eller var du en del av dom som trodde att Irak hade massförstörelsevapen?
Citera
2022-03-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Han är rädd att bli förgiftad eller på annat vis lönnmördad.
Livvakter, städare och kockar kickas.
Intressant att man hittat 1000 förrädare inom 4 veckors tid.
Detta är ändå personal som anställts med FSB-bakgrundskoll osv.

Undrar om Zelensky också behövt sparka tusen pers?

Uppenbart att hela maktapparaten är helt åt skogen i Ryssland.
Luftslott…

Helt klart, han är under press nu. Samt vet att det finns krafter inom landet som vill se honom död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in