2022-03-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om jag fattat det hela rätt så är tjejenerna i östra Mariupol, precis i utkanten av Azovstal stålverk.
Men kadyrov skulle ju inta kiev ???

Har han intagit kiev än?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De slåss mot en ukrainsk balkong så det är nog ingen risk för att balkongen slänger en granat på dem.
Det gäller att välja sina fiender väl med så välutbildade soldater!
Vi får väl se vilket byggnadsverk som till slut besegrar dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag börjar se ett mönster här. Först säger du kärnvapen men sedan blir det defensiva robotsköldar, sen säger du israeliskt medborgarskap vilket blir till bara jude.

Det finns 8,6 miljoner israeliska medborgare men över 15 miljoner judar i världen. Att zelensky är jude bevisar därför inte att att han är israelisk medborgare. Har du något bättre att komma med?

Vad lider du av? Alla som är född av en renrasig judisk mamma får medborgarskap i Israel och kan flytta dit när de vill.

"Israel has a remarkably open immigration system for anyone who can prove Jewish ethnicity. But as this country profile explores, migration is extremely difficult for non-Jews, including asylum seekers."

https://www.migrationpolicy.org/country-resource/israel
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrupt.Sosse
Vet du ingenting? En jude med en judisk mor har automatiskt medborgarskap i Israel, Zelensky kan när som helst flytta till Israel och bo där som medborgare. Zelensky är en säkerhetsrisk med sin utländska koppling.

NEJ man har inte automatiskt medborgarskap i Israel som jude, däremot har du rätt till det och det är stor skillnad. Förstår du inte det är du svagbegåvad. Du har trots många förfrågningar misslyckats med att komma med någon som helst bevis på att han har det.

Du är en bluff och sprider desinformation. Kan lova dig att Zelenskyj är välkommen att flytta till vilket västland som helst, det innebär inte någon säkerhetsrisk och det verkar inte heller som Ukrainarna tycker det.

Hade han lagt benen på ryggen som Putina trodde han skulle göra vore det en sak men när han fick en förfrågan om att bli lyft ut ur Kyiv var hans svar. Jag behöver ingen skjuts, jag behöver ammunition.
Citera
2022-03-18, 21:05
Medlem
Citat:
Som sagt, vet du inget så sluta sitta och gissa och svamla dumheter.
Ukraina har två egna stridsvagnsfabriker i Kharkiv och Lviv. De har 1000 + rostiga T-72, T-64 och T-80 som kan renoveras och tas i bruk.
Känns ju inte särskilt tryggt, du har ju postat endel videos där Ryskt pansar förvandlas till krematorier på larvfötter.
Citat:
UA har redan renoverat och modifierat hundratals T-64 och T-72 ( efter 2014). Samtidigt har man byggt ett 50 tal T-84 Oplot för export.
Vilka stridsvagnar och för vilka pengar skulle UA bygga upp ett hot mot Ryssland?
Det finns gas och oljefyndigheter i havet utanför Krim. Det lär finnas gas och olja i Luhansk och Donetsk.

Det är möjligt att lösa konflikter på ett vis som gör det möjligt för Ukraina att på sikt ansöka om medlemskap i Nato.
Citera
2022-03-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Förmodligen ett helt ok sätt att slåss på, men inget som erinrar om en stormakts fordon. Det ser mer ut som inbördeskrig i Tchad.

Här har vi DPR-milis (tror jag) utrustade med Mosin-Nagant, repetergevär som skulle kunna vara nästan 100 år gamla. En av dem har en cape som ser ut att komma från 1940-talet också.

https://twitter.com/GustavM45809055/status/1504568275925147656?t=kcG5zV8NP48WA5z7GtMnhA&s=01
Senast redigerad av Tumidanda 2022-03-18 kl. 21:08.
Citera
2022-03-18, 21:06
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Men kadyrov skulle ju inta kiev ???

Har han intagit kiev än?
Ni Ukrainadårar vet nog mycket mer om Kadyrov än jag. Jag har lite svårt för islamister och löjligt machosnack. Men han matchar väl hollywoodnazisterna i Azov, så jag förstår att ni hittar varandra.

Mitt ideal är människor som inte snackar en massa, utan får skit gjort.
Citera
2022-03-18, 21:07
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssarna neutraliserade en Ö vid Odessa tidigt.
Russian warship, go fuck yourself

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_warship,_go_fuck_yourself
Citera
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Nja, det är inte riktigt så Law of Return funkar.
Du får inte automatiskt medborgarskap, men du får möjligheten att bli det med den bakgrunden. Men du måste ansöka om medborgarskapet.

Jag misstänker att han vet om det men vill driva diskussionen från själva invasionen till att handla om allt annat mellan himmel och jord. Normala människor kan ju medge att de hade fel (särskilt på ett helt anonymt internetforum) men det här gentlemannen tycks operera lite annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Det fetade. Inte alls, den enda skyldige är grisen Putin.
Innan jag besvarar ditt inlägg vill jag ännu en gång påpeka att jag inte är på någons sida.

Hypotetiskt;
Kanada börjar närma sig Ryssland på samtliga politiska plan, militära samarbeten blir allt intensivare.
USA börjar varna, varna för att de inte vill ha Ryssland vid sin gräns. Ryssland bryr sig inte om vad USA säger, följden blir att USA vill avsätta Kanadas regering för att säkra landets säkerhet och scenariot blir identiskt som i Ukraina just nu.
Hade du fördömt USA eller hade du svalt det som mainstream media rapporterar?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ni Ukrainadårar vet nog mycket mer om Kadyrov än jag. Jag har lite svårt för islamister och löjligt machosnack. Men han matchar väl hollywoodnazisterna i Azov, så jag förstår att ni hittar varandra.
Du tänker på Azov som slaktat hundratals ryssar bara i Mariupol vid det här laget?
Citera
2022-03-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Vi vet inte hur kriget slutar. Man kanske får ta det lugnt ock inte underskatta ryssen för mycket. Kriget kan fortfarande vända MEN hittills kan inte ens dom största PRO Putin tycka det har gått så bra.

*Enligt Oryx har nu Ryssland förlorat 1500 fordon. Detta är alltså visuellt bekräftade förluster.

*Med 1500 förlorade fordon är det inte alls omöjligt att Ryssarna kan ha förlorat runt 10.000 man. Här räknar jag krigsfångar och saknade.

*Enligt Azov försvarar man Mauripol med ca 3000 man mot ryssarnas 14.000. Detta är intressant.. Ryssarna behöver mycket mer soldater för kunna ta Kiev. Sägs Ukraina har 15 bataljoner och minst 10.000 civila med vapen inne i staden.

*Ryssarna har alltså inte lyckats inta tex Kharkiv, fem mil från gränsen. Skulle Mauripol eller annan viktig stad falla kan det få stora konsekvenser då ryssarna kan frigöra dessa styrkor.

*Ukraina har vad jag förstått inte använd så mycket av sina styrkor i väst än. Många av dessa tränar nu för att sättas in senare. Tillsammans med dom nya vapnen från framför allt USA och UK ser jag inte hur ryssen ska avancera jätte mycket utan stora truppförstärkningar.

—— ——

Kan vi hålla tråden mer med info och analyser än pajkastning?

+1 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in