2022-03-18, 20:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det var/är ett operativt hot fr Rysk sida. Det innebär att Ukraina måste binda resurser där. Kan det komma en landstigning? Ja men då måste nog ryska markstyrkor vara närmare Odessa.
Så kan det ha varit. Nu när du säger det låter det rimligt. Fan vet om det inte var på någon amerikansk sajt jag läste att "ryssarna gått i land vid Odessa", den 24/2. Amerikanerna måste haft tillgång till invasionsplanerna. Eller var det på RT jag läste det? Makes sense i så fall.
Citera
Medlem
Att Ryssland håller på med propaganda, det förvånar mig inte ett dugg.
Att mainstream media i väst har anammat samma typ av propaganda, det oroar mig. Det oroar mig när man inte är objektiv i rapporteringen, det oroar mig när vi fördömer X men inte fördömer Y.
Mellan 66 000 och 700 000 civila dog i Irak mellan 2003 & 2008 och vi var en del av denna förskräckliga invasion som dödade så många civila, hela västs etablissemang borde sitta inspärrade. Vi är moraliskt förkastliga & förskräckliga.
Var en människa i fortsättningen, fördöm all form av aggression på lösa grunder.
Man behöver inte läsa mainstream media för att hänga med, det ända man behöver göra är att använda sitt sunda förnuft.
Nästa gång media skriver att Ryska soldater inte har mat eller bränsle, ställ dig gärna frågorna:
Hur lång gräns mot Ukraina kontrollerar Ryssland?
Har Ryssland ingen tillgång till olja?
Har Ryssland ingen tillgång till mat?

Fan, vakna. Blir på riktigt rädd. Rädd för att vi blir manipulerade till vad som helst.

Vill tillägga att jag fördömer all form av interventioner där civila blir lidande, men vi är inte oskyldiga i detta, vi är lika skyldiga som Ryssland. Vi + Ryssland är förkastliga, länge leve samtliga civila människor i Ukraina som kämpar för sitt liv!
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är Röda Arméns stridsvagnar slut? För detta ser ju något riskabelt ut.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1504896206425804800
En transport misstänker jag, de har ont om transportfordon.
Citera
2022-03-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Ja precis, det är valfritt så att Zelenskyj har rätten till Israeliskt medborgarskap är ju inte ett bevis på att han är det.

Och får man tro ryssmongolerna är ju han en knarkande nazist så då är nog Israel det sista land han skulle fly till.

Exakt, Zelensky kan när som helst åka till Israel och bo där. Med sina dubbla medborgarskap kan hans lojalitet ifrågasättas. Vems sida står han på?

"Zelensky was born in 1978 into a Russian-speaking family in the central Ukrainian city of Kryvyi Rih. Both his parents are Jewish: His father is a computer scientist and his mother an engineer. His paternal great-grandfather was murdered during the Holocaust as were several of his grandfather’s brothers. Zelensky invoked that history in a speech during his 2020 presidential trip to Israel."

Zelensky är ingen nazist, troligtvis lurar han Hollywood nazister att åka till östra Ukraina och där bli kanonmat mot ryssarna, fick han order från Mossad av detta när han var 2020 i Israel?

https://www.myjewishlearning.com/article/volodymyr-zelensky/
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Är Röda Arméns stridsvagnar slut? För detta ser ju något riskabelt ut.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1504896206425804800

Samma stil som IS men de har iaf råd med att köra Toyota HiLux
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Vi vet inte hur kriget slutar. Man kanske får ta det lugnt ock inte underskatta ryssen för mycket. Kriget kan fortfarande vända MEN hittills kan inte ens dom största PRO Putin tycka det har gått så bra.

*Enligt Oryx har nu Ryssland förlorat 1500fordon. Detta är alltså visuellt bekräftade förluster.

*Med 1500 förlorade fordon är det inte alls omöjligt att Ryssarna kan ha förlorat runt 10.000 man. Här räknar jag krigsfångar och saknade.

*Enligt Azov försvarar man Mauripol med ca 3000 man mot ryssarnas 14.000. Detta är intressant.. Ryssarna behöver mycket mer soldater för kunna ta Kiev. Sägs Ukraina har 15 bataljoner och minst 10.000 civila med vapen inne i staden.

*Ryssarna har alltså inte lyckats inta tex Kharkiv, fem mil från gränsen. Skulle Mauripol eller annan viktig stad falla kan det få stora konsekvenser då ryssarna kan frigöra dessa styrkor.

*Ukraina har vad jag förstått inte använd så mycket av sina styrkor i väst än. Många av dessa tränar nu för att sättas in senare. Tillsammans med dom nya vapnen från framför allt USA och UK ser jag inte hur ryssen ska avancera jätte mycket utan stora truppförstärkningar.

—— ——

Kan vi hålla tråden mer med info och analyser än pajkastning?

Jag hoppas att de i väst är minst ett par hundra tusen man.
Citera
2022-03-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Så kan det ha varit. Nu när du säger det låter det rimligt. Fan vet om det inte var på någon amerikansk sajt jag läste att "ryssarna gått i land vid Odessa", den 24/2. Amerikanerna måste haft tillgång till invasionsplanerna. Eller var det på RT jag läste det? Makes sense i så fall.

Ryssarna neutraliserade en Ö vid Odessa tidigt.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Kan vara nya strider på Kherson flygplats just nu.

https://twitter.com/xMarynka/status/1504888527523393537

Den styrande ryska generalen är Zap Brannigan.

Skicka våg efter våg tills det lyckas.

Flygplatsen ligger bara några km utanför staden, så ryssarnas kontroll över området verkar vara mycket bräcklig.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS70
Ser ut som fejkade mackor.
Motivera.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det är inte tillåtet att skjuta nackskott på omhändertagna personer.

Säg det till ryssarna! De skjuter ju på allt och alla!
Citera
2022-03-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Tjetjenerna börjar fånga in lite Azov-folk nu:

https://twitter.com/MapsUkraine/status/1504899991621488645
Jag är emot att det läggs ut klipp på tillfångatagna stridande som tvingas säga något och ser rädda ut, oavsett vilken sida det kommer ifrån så är det fel.
Citera
2022-03-18, 20:49
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Fps filmat ifrån utländsk legion (brasilianare) i hård strid mot ryska trupper

https://t.me/BellumActaNews/74105

Det står bara "Media is too big". Måste man ha konto på telegram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in