2022-03-17, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Ah, nice undrade just när du skulle börja med personangrepp igen.
Du hänger upp dig på ett brev som mänskligheten skickat längre än så faktiskt. Detta gör du istället för att förklara varför han har fel.
Dina dominobrickor är inte i skala av varken jorden eller storlek på ljuskällan solen så där får du nog tänka om.

Gör om och gör rätt helt enkelt. Använd jorden och solen som vi faktiskt har och som inte ändrat form eller andra fysiska egenskaper sedan dess.
Ja det beror ju på om solen är såpass stor och på det avståndet det sägs vara. Men dina "bevis" för saker är egentligen indicier du får från andra saker som inte heller är. "Bevisade". Men du begriper inte det. Det är det som är problemet. Så nu säger du att
1 jorden är rund, bevis för det är skuggorna

2 för att skugteorin ska stämma så måste det även stämma att solen är på det avstånden från jorden som det påstås (har förövrigt svårt att tro att de trodde på det för 2000år sedan) men sunt förnuft saknar du, så vi går vidare

3. Hur vet man att solen är såpass långt ifrån då?

Ska du ta upp "8 minuter"i ljuset hastighet nu?

Sedan ska vi diskutera om ljusets hastighet stämmer

Osv osv osv osv
Trams bara..

Detta är en tråd om jorden är platt eller rund

Du påstår att den är rund
Jag påstår ingenting

Du påstår
Att jorden är rund

Dina bevis för detta har inte varit övertygande hittills.

Man tycker att det borde finnas uppenbara enkla bevis för detta. Kanske bara är du som inte är bra på det här? Gå lek med din radio istället...

Nu menar jag allvar
Kommer inte besvara dig mer
Menar det denna gång!!!!
Senast redigerad av BritneySpearsLove 2022-03-17 kl. 02:37.
Citera
2022-03-17, 04:14
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Vart är beviset för att jorden är rund?

Solen går ner under horisonten vid skymning och upp från under horisonten vid gryning. Varsågod. Det var så lite så.
Citera
2022-03-17, 06:35
Medlem
Citat:

Jag påstår ingenting
!

Läs titeln. Det här är en tråd om huruvida jorden platt. Än så länge har inget bevis för dess platthet kommit fram.
Citera
2022-03-17, 07:44
Medlem
Citat:
Ja det beror ju på om solen är såpass stor och på det avståndet det sägs vara. Men dina "bevis" för saker är egentligen indicier du får från andra saker som inte heller är. "Bevisade". Men du begriper inte det. Det är det som är problemet. Så nu säger du att
1 jorden är rund, bevis för det är skuggorna

2 för att skugteorin ska stämma så måste det även stämma att solen är på det avstånden från jorden som det påstås (har förövrigt svårt att tro att de trodde på det för 2000år sedan) men sunt förnuft saknar du, så vi går vidare

Osv osv osv osv
Trams bara..

Jag påstår ingenting

Du påstår
Att jorden är rund

Man tycker att det borde finnas uppenbara enkla bevis för detta. Kanske bara är du som inte är bra på det här? Gå lek med din radio istället...

Nu menar jag allvar
Kommer inte besvara dig mer
Menar det denna gång!!!!

Du menar alltså att använda exakt samma förutsättningar som i hans experiment är fel?
Du vill hellre använda en setup som ger dig de svar du vill ha?

Bra, nu vet vi att du inte vill bevisa något förutom om du får sätta spelreglerna. Den beräkning som gjordes då använde en setup som vi har och lever i, de hade alltså inte uppskattat solens avstånd eller något av det du hittar på.
Varför ljuger du ihop saker hela tiden.

När du skapade din modell, vad var ditt antagna avstånd till jorden från ljuskällan? Varför dög det inte att använda solen som vi har?

Gör om och gör rätt, sätt på dig lite kläder och lämna skärmen och gå ut och prova med samma setup som för 2000 år sedan.
Citera
2022-03-17, 09:44
Medlem
Citat:

Det går att mäta och det går dessutom att mäta på många olika sätt. Och alla olika metoder visar på samma resultat: solen är långt bort.

Det enklaste sättet är helt enkelt och titta på jordens skenbara storlek över dygnet. Eftersom solens storlek inte varierar vet vi att den är långt bort - vilket i det här sammanhanget är tillräckligt exakt.

Andra metoder för att mäta avståndet till solen är t.ex parallaxmätning eller mätning med radiovågor.

Citat:
... Dina bevis för detta har inte varit övertygande hittills. ...

Det må vara sant för dig men inte för övriga. Det råder fullständig konsensus inom vetenskapen att bevisen är mer än övertygande.
Citera
2022-03-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det enklaste sättet är helt enkelt och titta på jordens skenbara storlek över dygnet.
Vi får hoppas att BritneySpearsLove förstår att du menar solens skenbara storlek
Citera
2022-03-17, 11:27
Medlem
Citat:
Du påstår
Att jorden är rund

Man tycker att det borde finnas uppenbara enkla bevis för detta.
Om du tycker plattisarnas motbevis är övertygande kan du titta på följande:
Solen går ner bakom horisonten utan att bli mindre i storlek, och båtar försvinner bakom horisonten med botten först.

För att acceptera påståendet från plattisarna måste du svälja ett par kameler:
1. Använd bara en kraftfull zoom så får du båtarna framåt igen. Varför man inte får solen inn på samma sätt har de svårt att förklara. Detta var den vanliga förklaringen för ett par år sedan, men så småningom tyckte de som styr flatjordrörelsen att det var för dumt även för dem. Det är bara att försöka själv. Men det är klart, om du tycker att det är ett bra motargument, då måste vi bara acceptera det.

2. Solen och båtarna försvinner på grund av perspektiv. Nu är det så att perspektivet inte fungerar så, men alla plattisae är övertygade om att det är ett bra motbevis. Jag vet inte hur mycket du kan om perspektiv, det behöver inte vara särskilt detaljerat, men om du accepterar den förklaringen så tror jag att du kanske behöver förklara varför du tycker att den är övertygande.

För att jorden ska vara platt finns det en sak som är så logisk att man bara måste acceptera det, och det är att avstånden söder om ekvatorn MÅSTE vara större på en platt än på en rund jord. Varför? Ja, titta bara på en platt jordkarta. Det finns ingen annan lösning, även om plattisarna säger att det inte finns någon officiell karta över den platta jorden. Man måste i alla fall veckla ut jordklotet och hur man än gör det så blir avstånden större när det är gjort. om du inte håller med om det, då måste du förklara

Det får konsekvenser för hur man uppfattar verkligheten. Jag nämnde flygtiderna söder om ekvatorn som en konsekvens. Det finns många andra också, men jag tror inte att jag orkar gå igenom det igen. Om detta inte är tydliga och tillräckligt bra bevis så är det lite att göra med det.
Citera
2022-03-18, 14:59
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Nej, under jorden är det en gigantisk sköldpadda som bär jorden på sitt skal.
Åfan, då förstår jag
Citera
2022-03-18, 15:07
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Solen går ner under horisonten vid skymning och upp från under horisonten vid gryning. Varsågod. Det var så lite så.

Dessutom så lyses molnen upp underifrån då.
Citera
2022-03-18, 15:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja detta har ingen plattjordare gett en vettig förklaring på hur detta skulle kunna fungera på en platt jord.
Citera
2022-03-18, 15:34
Medlem
Citat:

Osv osv osv osv
Trams bara..

Är du helt säker på att du vill veta svaret på din punkt 3?
Vi kan ta en liten tease.
I slutet på 1600 talet kunde man beräkna ljusets hastighet utan att känna till avståndet till solen.
Sen tack vare att man faktiskt känner till jordens omkrets så kunde man då räkna ut ett avstånd till solen, detta har förbättrats genom undersökningar (expeditioner) och någonstans på 1700-talet hade man ett verifierat värde på 153 miljoner kilometer. Finns väl dokumenterat hur detta gjorts så vill du påstå att något där är fel så får du påvisa varför det är fel och inte bara att du tycker så.
Bevisa felen i deras beräkningar och förklara varför de är fel så tar vi den diskussionen då.

Have fun, jag är här när du kommer med en bevisning om vad som är fel i deras beräkningar samt kan förklara varför det är fel.
Citera
2022-03-18, 17:01
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja detta har ingen plattjordare gett en vettig förklaring på hur detta skulle kunna fungera på en platt jord.

Jag har visat bevis för det också, bilder jag tagit själv. Tystnaden blir alltid så öronbedövande här när man presenterar enkla men självklara bevis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in