2022-03-18, 11:14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Vilka länder tror ni kommer att delta i huggsexan när de choppar upp ryssland mellan sig?

Ryssland är en ganska väl sammanhållen nationalstat som man inte delar på så enkelt. Det finns en bunt delrepubliker i ytterkanterna som mycket väl kan skalas av, typ Tjetjenien. Men de är en ganska liten del av hela Ryssland. Den stora delningen som möjligtvis kan vara aktuellt är om det asiatiska Ryssland blir självständigt och tillåts bilda republiken Sibirien. Det finns en animositet mellan Sibirien och resten av Ryssland men den är inte stark, ungefär som mellan Norrland och resten av Sverige skulle jag tro. Så även det är ett ytterst osannolikt scenario.
Citera
2022-03-18, 11:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Bara skrotvärdet är en ukrainsk årslön så det är stora pengar att tjäna på att ta hand om uttjänta ryska fordon.

Ja det lär bli stora pengar i skrothanteringen sen. Metallerna på stridsvagnarna är nog en stor business.
Citera
2022-03-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Ryssen kanske är orolig Nato skall plocka Kaliningrad o säkrar därför upp med vad de har kvar?
Eller så planerar det angripa något i närområdet. Gotland kanske?

Deras landstigningsfartyg verkar upptagna vid Odessa. Men om de fartygen som var vid Japan beger sig mot Gotland istället bör vi kanske börja fundera.
Citera
2022-03-18, 11:17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Knappast mörsare, va? Måste vara granatkastare (kallas också "mortar" på engelska)?

Lite spännande att det här kriget är lite av en uppvisning av gammal utrustning. Blandad kompott.

Får hoppa du har rätt, annars är det riktigt illa.
Granatkastare var väl framgångsrikt WW2?
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
https://www.flightradar24.com/SVF622/2b2df43c vad är det här för svenskt flyg som åker fram och tillbaka utanför Kaliningrad?

De spanar. Det har gjort det varje dag i flera veckor nu. Vi är rätt duktiga på att vara ute och spana, det är sen gammalt.
Citera
Medlem
kukukus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En samhällsomvandling som innebär att Rysslands befolkning stadigt minskar.
En samhällsomvandling som Väst, med dess sinnessjuka aggression mot Ryssland, har framtvingat. Men du njuter väl av tanken på att vanliga ryssar lider.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
De nya Ryska reklamfilmerna för "Z" är bland det mest obehagliga jag sett på ett tag. Den stora frågan man måste ställa sig är: Om detta går igenom från idé till manus till inspelning och redigering och sedan spridning utan att någon stannar upp och tänker till så är det en liten fingervisning om att det inte bara är Putin som är galen utan betydligt fler i landet/styret visar en relativt enhetlig vilja att vara totalitära.

De där filmerna är så sjuka som det bara går då de spelar på att så länge du tänker att Putin är den store ledaren så är myndigheterna på din sida men om du avviker från den tanken så blir slutet på sagan lite annorlunda.

Det får mig att inse att precis som i Tyskland vid 2:a världskriget så var det inte "Hitler" utan faktiskt tyskarna i stort som hade en masspsykos.

Får vi samma scenario här och en "stor ledare" känner sig trängd så kan världen brinna på riktigt.

Ändå så är jag av åsikten att vi måste ta den här konflikten här och nu i Ukraina och avgöra den till vår fördel även om det finns en risk för utökad konflikt.

För konflikten med en nation som har det mindsetet ryssarna har kommer inte försvinna. Vinner de sina objectives i Ukraina så kommer de vilja ha mer så hotet om ett storkrig försvinner ändå inte.

Det som dock talar emot min farhåga om att hela det ryska folket gått och blivit sinnessjuka är avsaknaden av riktigt stora demonstrationer för kriget.

Den stora frågan är vad fan som händer vid dödsryckningarna av det Ryska imperiet. Den dagen som en totalitär galen ledare inser att det är kört. Slutar det lyckligt eller jävligt dåligt?

Jag gör just nu analysen att risken för någon form av användande av kärnvapen i konflikt i Europa inte är obetydlig.
Citera
2022-03-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
https://www.flightradar24.com/SVF622/2b2df43c vad är det här för svenskt flyg som åker fram och tillbaka utanför Kaliningrad?

Troligen signalspaning.
Citera
2022-03-18, 11:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Pröva att ändra ett par ingredienser, då det är intressant på ungefär samma punkter men applicerbart på ett annat land - Läs noga:

Rysslands krav på Finland[*]Neutralitet: Finland ska vara militärt neutralt och får inte ansöka om medlemskap i Nato.[*]Nedrustning: Landets militär måste avvecklas så mycket att man inte längre utgör ett hot för Ryssland.[*]Språkskydd: Det ryska språket måste få en särskild form av skydd i Finland.[*]Av-finnländifiering: Sannfinnländska element i Finland måste fördömas och slås ned.
[*Åland: ”Statusen” för den annekterade Ålands-ön. Anledning är att rysk marinbas skall uppföras som skydd mot Sverige.[*]Utbrytarrepubliken: ”Statusen” för Lappland. Exakt vad som åsyftas rör troligtvis ryskt separatiststyre i hela Lappland med övertagande av finska militärbaser i regionen, då Svensk eller Norsk (Nato) militära förmågor skall kunna stoppas vid landsgränsen.

Japp. rimligt, eller hur känns det?
Eller nej - Det är faktiskt inte alls rimligt. Det är helt åt helvete, som du ser.
Håller med.
Citera
2022-03-18, 11:19
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, och Ryssland kommer att defaulta på onsdag.

Oops! Det är ju redan fredag idag. My bad!

Fortsätt du raljera, det gick ju bra förra gången för en månad sen

(FB) USA: "Krig i Europa nästa vecka" (2022-02-11) The proof is in the pudding!

Vem var det nu som matades med propaganda så här i efterhand tycker du?
Citera
2022-03-18, 11:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Vladolf Putlers främsta supporters är rasister, och homofober.

They were banned and designated as extremist by a Russian court in October 2021. But Male State — the online gang of racists, homophobes and misogynists Bellingcat investigated last year — has retained a significant following and managed to become a vocal and vile online booster of Russia’s 2022 invasion of Ukraine

https://www.bellingcat.com/news/rest-of-world/2022/03/11/male-state-the-russian-online-hate-group-backing-putins-war/
Citera
2022-03-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Just nu en nyhet i husorganet Aftonbladet. Tysklands kansler Scholtz har varit i telefonsamtal med Putin idag.
Putin lär ha sagt att Ryssland är angeläget att fortsätta fredssamtalen men att Ukraina förhalar.

Jag gillar inte Scholtz för 5 öre. Han är en av dom förrädarna som borde spottas ut (för att använda Putins terminologi).

Så nu är det Ukrainas fel att förhandlingarna kärvar? Det skall alltså vara angriparen som är den förhandlingsvillige?

AVSKUM!!!

Försöker du bra vara en contrarian eller tycker du så är seriöst? Om jag förstår dig rätt så lastar du över den dåliga moralen på Ukraina eftersom Ryssland attackerad men dom är ändå villiga att förhandla haha, det där fan en av dom mest konstig moral argumenten jag någonsin läst. Offensiven har stannat så Ukraina känner väll att dom kan få en ännu bättre position på förhandlings bordet. (och nej offensiven har inte stannat för Armen är i en bra position)

Jag tror personligen inte Ryssland ens kan börja förhandla seriöst förens dom har större städer i kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in