2022-03-18, 09:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Snart kommer Biden att sätta hållhake på Jinping. Det blir definitivt början till slutet för Putins regim.

Men frågan är vad som händer tills dess, om Putin väljer att trycka på knappen. Någon måste knäppa fanskapet och få ordning på landet.
Ja, och Ryssland kommer att defaulta på onsdag.

Oops! Det är ju redan fredag idag. My bad!
Citera
2022-03-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Måste vara extremt jobbigt att citera en användare som har ignorerat dina 5 tidigare pubertala inlägg.

Noterade jag inte, antar att jag inte är "i kontakt med mina känslor som du"....

Citat:
Som vi ser så är det enda du klarar av är att skita ur dig och diskutera andra användare som är typiskt omogna efterblivna vänsterliberaler.

Det är ju det "mest" solida resoneomanget du erbjudit... i övrigt låter du som greta t...

Citat:
Sådana som dig är inte helt enkelt värd min tid att lägga energi på.
mm... det bygger ju på en felaktig "sanning" att din tid har ett värde öht....

Citat:
Du kan fortsätta att citera, men jag ignorerar dem helt enkelt.
Det är okej, utan det visuella spektaklet av din kognitiva dissonans så är värdet detsamma om du skriver... eller ej...

Citat:
Inte för att du har intelligens nog att komma fram till de slutsatserna.
Jag får helt enkelt lära mig att leva med att jag inte har sätt "din sanning" på samma sätt som "africanhub"på twitter....
Citera
2022-03-18, 09:54
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är det tyvärr forfarande en stor del av befolkningen som det riktar sig till, 50+ samt alla som lever i omorderna småbyar ute på landsbyggden.
Finns forfarande många som lever i byar där de forfarande inte har tillgång till lyxvaror som el eller rinnande vatten. Så tyvärr är det stor del av den ryska befolkningen som får förlita sig på rysk radio och möjligen TV.
Levnadsförhållanden är milsvidda mellan en övre meddelklass i Moskva eller St. Petersburg och en bonde på landsbygden.

Samtidigt, det är ju inte Olga som krafsar efter rovor i den sibiriska leråkern som är ett hot mot Putin. Det är den urbana, utbildade medelklassen och över. Dom fattar vad det är som pågår, och dom kommer att märka av sanktionerna och samhällskollapsen.

Frågan är inte om utan när Putin störtas. Ukraina blir hans Waterloo. Militärt, ekonomiskt och PR-mässigt är det en katastrof av närmast bibliska proportioner.
Citera
2022-03-18, 09:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är det tyvärr forfarande en stor del av befolkningen som det riktar sig till, 50+ samt alla som lever i omorderna småbyar ute på landsbyggden.
Finns forfarande många som lever i byar där de forfarande inte har tillgång till lyxvaror som el eller rinnande vatten. Så tyvärr är det stor del av den ryska befolkningen som får förlita sig på rysk radio och möjligen TV.
Levnadsförhållanden är milsvidda mellan en övre meddelklass i Moskva eller St. Petersburg och en bonde på landsbygden.
Absolut:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU

Ett märkligt land. På många platser tycker man nog att det är naturligt att unga grabbar kommer hem i en kista, om ens det. De har väl inte sett annat med tanke på Afghanistan på 80-talet, osv. Att ha det fattigt och dant bör de också vara vana vid, så det är inte i första hand levnadsstandarden för dessa grupper som sanktionerna (t.ex.) går ut över.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
PUTINS SJU KRAV FÖR FRED
  1. Neutralitet: Ukraina ska vara militärt neutralt och får inte ansöka om medlemskap i Nato.
  2. Nedrustning: Landets militär måste avvecklas så mycket att man inte längre utgör ett hot för Ryssland.
  3. Språkskydd: Det ryska språket måste få en särskild form av skydd i Ukraina.
  4. Avnazifiering: Nynazistiska element i Ukraina måste fördömas och slås ned.
  5. Mötet: Vladimir Putin vill personligen träffa Volodymyr Zelenskyj, ansikte mot ansikte.
  6. Krim: ”Statusen” för den annekterade Krimhalvön. Exakt vad som åsyftas framgår inte.
  7. Utbrytarrepublikerna: ”Statusen” för Donetsk och Luhansk. Exakt vad som åsyftas framgår inte
1 & 2, bör vara helt oacceptabla för Ukraina.
3-5, bör inte vara något problem, frågan är om Putin törs mötas.
6. ?
7. En större självbestämmande, men fortfarande en del av Ukraina kan säkert accepteras.

Edit; länk
https://www.expressen.se/nyheter/putins-sju-krav-for--fred-hela-listan/
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-03-18 kl. 09:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Väldigt svårt att avgöra, tycker jag. Man kan tänka sig att stödet är stort i vissa befolkningsgrupper, alltså äldre — som föddes i Sovjetunionen — och människor på ryska landsbygden.

Sanningen är väl att vi kanske inte vet så mycket om hur det faktiskt låter i Ryssland. Det är ett land som är så annorlunda på många sätt.
Jo men ändå..även i de fattigaste områdena i Afganistan har dom ju tillgång till internet och facebook mm så någon slags omvärldsbild måste dom ju få tillgång till. Dom måste ju undra varför dom får sitta där på en åker i ryssland och knapra på en morot i ett skjul medan västvärlden lever drömlivet...samt att dom måste ju ha släkt/vänner som sett annat och som kan förmedla hur det ser ut utanför ryssland
Citera
2022-03-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Jag har tom sett en film där befolkningen äter med fingrarna direkt från bordet. Man tror inte det är sant. Ska se om jag hittar den filmen så lägger jag upp länk.
Det behövs inte, jag tror dig. Det är verkligen urfattigt i stora delar av ryssland.
Citera
2022-03-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ska vi bidra med matpaket till ett land med världens största åkermark och en av världens största vete..havre..korn..majs exportland?.

Om det uppstår brist på livsnödvändigheter som livsmedel eller mediciner så bör omvärlden kunna hjälpa till. Det är ju inte så att det ryska folket skall behöva svälta ihjäl eller dö av annan anledning bara för att de har en galen diktator.
Det skulle också ge goodwill och kunna påverka folket i en mer västvänlig riktning. Nu känner ju många ryssar det som att väst försöker svälta ihjäl det ryska folket, vilket ju inte alls är bra och bara bidrar till ytterligare hat mot väst.
Citera
2022-03-18, 09:58
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Sedan när områdena är säkrade kan Zelensky gapa och böna för EU/Natomedlemskap bäst han vill, Putin kommer inte ge med sig en tum. Till USAs stora förtret så misslyckades deras projekt i Ukraina. Dom får hitta någon annan syltburk att stoppa fingrarna i.

Det är uppenbart att det inte endast är Zelensky som vill närma sig väst utan hela den ukrainska befolkningen. Hade det varit så lätt för Putin att vinna folket hade han ställt upp med en kandidat i valet och fyllt vissa fickor men det vet han är omöjligt.

Det ukrainska folket vill närma sig väst och förbli en demokrati och inte vara en lydstat under Ryssland.
Citera
2022-03-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag bor i Sverige och har redan erfarenhet av vinklad media.

All media är vinklad mer eller mindre.

Ryssland och Sverige har mycket gemensamt när det kommer till att inte få uttrycka åsikter. Det har varit känd sedan länge att det gäller åsiktskorridor i Sverige där alla som inte står på de goda hatets sida blir förintade.

Bara se i denna tråd där alla vänsterliberaler har gått all-in i deras psykos.

Hahaha. Ryssland och sverige har väsenskilda grundlagar och åsiktsmöjligheter.
Du kan ju ta ett plakat, skriva ditt nick och gå ut till närmsta gatuskyltar och ta ett foto och lägga upp. Så kan vi alla se att du får göra det. Kan du skriva ”alla har rätt att gifta sig med vem dom vill” i regnbågsfärger och din nick.

Det skulle du inte kunna göra i ryssland.

Så testa gärna.
Citera
2022-03-18, 09:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Direkt från självständighetsdeklarationen 1990 för Ukraina. Vad hände?:
/.../In addition, the declaration proclaims that the republic is "a permanently neutral state that does not participate in military blocs," and states that the republic will not accept, will not produce and will not procure nuclear weapons.
https://web.archive.org/web/20200103140918/http://www.ukrweekly.com/old/archive/1990/299001.shtml

Vad hände 1990? Kalla kriget tog slut. Jalta gick till historien. Europa fick fria, suveräna stater. Ukraina blev fritt 1991.
Citera
2022-03-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får hoppas på det och att Washington är med och verkligen arbetar för det.

Det är ju även ett krav från FN. (dvs resten av världen)

Det putin kan uppnå är att rädda sin arme från att malas ner i ukraina, vill han rädda Ryssland så behöver han lämna ukraina i sin helhet, krim och donbass är lika relvanta som "egna stater" som palestina dvs något som främst känslosamma ymmingt menstruerande västerlänningar i sjalar har en invänding mot....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in