2022-03-18, 07:28
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Narrativet som kommer spridas är att det är ryssen som gjorde det för att de var påväg att förlora eller annat trams. Vill bara göra det klart att det var NATO och USA som gjorde det, innan det händer.

Narrativ?

Stämmer ju till punkt och pricka med alla verifierbara fakta.

Puttler åker på dyngstryk, har hotat med massförstörelsevapen, är uppenbart psykiskt sjuk (lyssna på han offentliga retorik), har tillgång till massförstörelsevapen.

Risken är överhängande att han kommer beordra insättning av dessa vapen. Puttler-fansen får nog hitta på en annan vinkel då ingen enda jävel kommer tro att det är någon sorts false flag från Ukraina eller Nato.

Kanske dags att byta sida? Propagandasidan du tillhör får civila att dö i mängder. Klarar ditt samvete det? Plus alla stackars ryska unga soldater som dör på grymma vis över halva Ukraina. Dags för puttler att ge upp, eller få fel kopp te, eller hoppa från fjärde våningen. NU!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tycker presidenten ska ta budet så fort som möjligt. Kriga är bara dumheter.

Så ett våldtäktsoffer ska bara lägga sig ner och inte få försvara sig?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Finns det någon bra sammanfattning om vad som har hänt hittills?

Tänker på bekräftade saker för det sprids mycket skräp som bara är en massa ljug

Ja. Kolla på The guardian, deras direktrapport om kriget. De har sammanfattningar varje dag som uppdateras.
Citera
2022-03-18, 07:29
Avstängd
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Finns det någon bra sammanfattning om vad som har hänt hittills?

Tänker på bekräftade saker för det sprids mycket skräp som bara är en massa ljug
Ryssland begår krigsbrott och krigsförbrytelser. Terrorbombning av skolor, sjukhus, bostäder, evakueringskonvojer, livsmedelslager. Ryska ”soldater” våldtar, mördar civila (kvinnor, barn), plundrar, deserterar, flyr, ger upp.

Ukrainska armén kämpar modigt och vinner detta militärt.
Citera
2022-03-18, 07:30
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det har de inte Ukraina har 50-60 jaktflyg i västra Ukraina.

Om sådant skulle vara fallet varför behövde de då Polens 20-30 flygdugliga MiG-29? Ukraina har inga 50-60 jaktflyg. Glöm det. Man har snart knappt vatten och mat för dagen.
Citera
2022-03-18, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Menar du att deras jaktflyg är stationerade där därav den rysska attacken?

Kanske om jag var Ukraina så skulle jag ja spritt ut mina flyg så att Ryssarna skulle vara tvungna att använda så mycket resurser så att det kostade mer än det smakar. Men jag vet inte om Ukrainarna har de resurserna.

Det kan ju vara så att det fanns flyg där eller det bara var en bluff för ryssarna vad vet jag. Men slår man sönder flygplatsen så blir det svårt att använda den i nutid.
Citera
2022-03-18, 07:32
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Narrativ?

Stämmer ju till punkt och pricka med alla verifierbara fakta.

Puttler åker på dyngstryk, har hotat med massförstörelsevapen, är uppenbart psykiskt sjuk (lyssna på han offentliga retorik), har tillgång till massförstörelsevapen.

Risken är överhängande att han kommer beordra insättning av dessa vapen. Puttler-fansen får nog hitta på en annan vinkel då ingen enda jävel kommer tro att det är någon sorts false flag från Ukraina eller Nato.

Kanske dags att byta sida? Propagandasidan du tillhör får civila att dö i mängder. Klarar ditt samvete det? Plus alla stackars ryska unga soldater som dör på grymma vis över halva Ukraina. Dags för puttler att ge upp, eller få fel kopp te, eller hoppa från fjärde våningen. NU!

Om narrativet hade stämt och Putin är påväg att förlora så hade inte Zelenskyy lipat ut i media varje dag och bett om att NATO ska blanda sig i samt upprätthålla en no fly zone. Kom ned på jorden.
Citera
2022-03-18, 07:32
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Allt går enligt plan, är det så du också uppfattar Putins "special operation"?

Putin är tvingad att ljuga för ryska folket, han kan ju inte säga att det går "sådär" med sin "special operation". Det finns ju en anledning varför han förbjuder all annan media att rapportera i Ryssland.

Putin blir allt mer desperat för varje timme som går, vilket kanske kan sluta med ännu fler dåliga beslut.
Som han sa till ryska folket igår:
-Ekonomin kommer få djupa strukturella problem
Vill man nå framgång på längre sikt får man också kännas vid uppoffringar. Den här operationen har varit planerad under flera års tid ifall det skulle visa sig nödvändigt om USA inte backade. Som tur är står och faller inte Ryssland med sanktionerna utan kan anpassa sig till dom nya förhållandena.
Citera
2022-03-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Om sådant skulle vara fallet varför behövde de då Polens 20-30 flygdugliga MiG-29? Ukraina har inga 50-60 jaktflyg. Glöm det. Man har snart knappt vatten och mat för dagen.

Enligt de källor jag hört så har man cirka 50-60st kvar. Därav ett skäl varför det ryska flyget inte syns till.

Därför 70-90 plan är bättre än 50.
Citera
2022-03-18, 07:35
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Om narrativet hade stämt och Putin är påväg att förlora så hade inte Zelenskyy lipat ut i media varje dag och bett om att NATO ska blanda sig i samt upprätthålla en no fly zone. Kom ned på jorden.
Definiera "förlora".. Alla måste nog vara överens om att denna "operation" blev en shit show utan dess like, alltså ett scenario ingen i den ryska ledningen hade räknat med. Men att Ryssland till slut kommer få antingen vapenstillestånd genom förhandling eller kapitulation är ju ganska givet tror jag. De har inget annat val än att mangla på nu, oavsett förluster. Men att Ryssland kommer vara den stora förloraren i det stora hela är lika säkert.
Citera
2022-03-18, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Menar du att deras jaktflyg är stationerade där därav den rysska attacken?

Ukraina har sedan flera år tillbaka infört ett vägbassystem med vissa likheter till det svenska.
Det Ukrainska flygvapnet är troligtvis utspridda på lika många flygplatser som dom har flygplan.
Knappast samlade på en enda bas.
Citera
2022-03-18, 07:40
Medlem
Båda sidor kan förlora i ett Krig. Några exempel

Tyskland förlrorade WWII

Storbritannien och Frankrike vann WWII men det kostade dem deras kolonier då de var i urfattiga efter kriget.

Ryssland vann också WWII men var totalt förstört väster om Moskva och hade förlorat 20 milj människor. Det senare märks fortfarande i Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in