2022-03-17, 22:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Är detta det största militära fiasko vi sett i modern tid? Nog för att ryssar suger på i princip allt, men detta når ju episka proportioner.

Nja, Ryssland verkar så vitt jag förstår konternuerligt vinna mark. Hur målet ser ut eller vad planen är har ryssen ganska givet inte gått ut med så huruvida det är ett militärt fiasko eller ej blir något knepigt att påstå. Fiasko i relation till vad? Vi vet inte om planen är det som sker nu trots allt.

Men visst kan man rent spekulativt tycka att det går något trögt.
Citera
Medlem
Pootin skulle nog behövt minst en halv miljon till en miljon soldater för att ta över Ukraina men hoppas han backar så att kriget tar slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vid svår livsmedelsbrist så är husdjur mat.

Vid svår belägring som i Kiev är kannibalism vanligt…
Citera
2022-03-17, 22:23
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Jag tyckte invasionen utav Iraq var stökig, detta tar helt klart priset. Dom kan inte ens åka på fälten xD

Ja, jag är helt förbluffad.. man undrar ju vilken saftskalle som planerat detta..
Citera
2022-03-17, 22:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ser tyvärr ut som att detta kommer att sluta i ett utnötningskrig om Putin inte backar.

Som i Syrien alltså. Infanteri. Artilleri. Skyttegravar. Förflyttningar på bara några kilometer per månad. En eller annan stad som faller varannan månad.

Då spelar high tech vapen som flygplan, tanks och drönare inte mycket roll längre.

Det är brutala strider om kvarter i städer.
Ja man är nog redan där snart. Nästan helt låsta positioner sen över en vecka så återstår nu strid inne i städerna så fort ryssarnas pansar är slut.
Citera
2022-03-17, 22:27
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
om du lägger ut en tidslinje på 1000 år och ryska staten så finns det en enda "bumb" och det var ca åren 91 till 93 - annars är Ryska staten väldigt förutsägbara -

De kör sin stil och vi kör våran stil och aldrig kommer de att mötas.
Det är skillnad mellan Ryska Imperiet, Sovjet och Ryssland. De kan ändra sig. Jag tror yngre generationen vill komma närmare väst. Intellektuella vill ha riktig demokrati. Det krävs en revolution för att Ryssland ska ändras. Det kan hända efter Ukraina kriget. Vem vet?
Citera
Bannlyst
Ryskt roligt skämt:
Ukrainare: "Ryssar, gå djärvt till protester, störta Putin så att vi slutar gömma oss i tunnelbanan!"
Ryssar: "Det kan vi inte, vi hänger i galgen" (Ryssar - till galgen (москаляку на гілляку) - populär ukrainsk nazisthälsning som här https://www.youtube.com/watch?v=ofEF5l72sjQ)

Verkligen roligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ser tyvärr ut som att detta kommer att sluta i ett utnötningskrig om Putin inte backar.

Som i Syrien alltså. Infanteri. Artilleri. Skyttegravar. Förflyttningar på bara några kilometer per månad. En eller annan stad som faller varannan månad.

Då spelar high tech vapen som flygplan, tanks och drönare inte mycket roll längre.

Det är brutala strider om kvarter i städer.

Putin kan bli sjuk vilken dag som helst. Han är snart 70 år och superstressad. Inte bra för hjärtat. Blir han riktigt sjuk så tror jag kriget upphör. Jag hoppas och ber.
Citera
2022-03-17, 22:28
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Ja verkligen. Sjukt att några få troll tillåts ta sa otroligt mycket plats.

Det är bara att hoppas på att det kommer bli konsekvenser för dessa efteråt.
Citera
Medlem
Tre veckor senare:

Hade Putin velat krossa Ukraina, hade han gjort det vid det här laget. Det förefaller mer och mer uppenbart att det hela inte handlar om det.

Han har makten och all upptänklig militär makt. Men ändå förefaller det hela stå nästan still. (De bilder på bombade hus får eftervärlden värdera, om de var sanna. Vem vet?) Är han verkligen så svag militärt, eller är det så att han faktiskt inte VILL gå in med full kraft? Jag vet vad jag tror. My 5 cent.
Senast redigerad av Norrlandssommar 2022-03-17 kl. 22:31.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nja, Ryssland verkar så vitt jag förstår konternuerligt vinna mark. Hur målet ser ut eller vad planen är har ryssen ganska givet inte gått ut med så huruvida det är ett militärt fiasko eller ej blir något knepigt att påstå. Fiasko i relation till vad? Vi vet inte om planen är det som sker nu trots allt.

Ryssarn har de sista 3-4 dagarna kontinuerligt förlorat mark är snarare bedömningen. Hela västra/nord Kiev verkar tillbakat tyckta. i Kershon området tillbaka tryckta likaså runt Kharvik. Och det är väl en naturlig följd av att ryssen förlorar mycket matriel och mannskap plus Ukraina stort som fan det skulle behövas uppåt 800k soldater för att kunna ockupera på ett för ryssen bra sätt.
Citera
2022-03-17, 22:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Man står och stampar.. Enligt de flesta bedömare hade man räknat med ett snabbt avgörande(räknat i ett fåtal dagar). Som alla förstår kommer ryssarna inte ha råd att ockupera Ukraina..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in