2022-03-17, 20:41
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Givetvis gör man det. Du kan ju gå med i ryska armen och testa vad som händer. Det finns ingen garanti att vapen finns precis där du skriver på kontraktet.

Det inlägget handlade om britter som skulle strida för Ukraina mot Ryssland.
Citera
2022-03-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tror många analytiker famlade i blindo första dagarna.
Läste liknande inlägg baserade på underrättelser om hur ryssarna stred i Syrien, och inför den här invasionen visste hela världen hur mkt material/personal Ryssland ställt upp vid gränsen.

Nu visar det sig att det kan vara ryska trupper som famlat i blindo nästan hela tiden.
Men desto mer, med vilken tåga Ukrainarna kämpar emot.

De flesta svenska bedömarna är sovjet-skadade iofs. Rädda för Putin.

Det var nog däremot något förvånande av just hur illa det var ställt inom den ryska armén. Hur omotiverade, outbildade och dåligt utrustade denna invasionsarmén verkligen var.

Samtidigt är det uppenbart att USA, NATO osv visste precis hur illa det var ställt med ryssarna. Verkar kommit som en överraskning för Kina.. knappast förvånande dock.

Det kommer aldrig någonsin finnas några tvivel om vem som gjorde sig själv till den nya Hitler, Putins plats i historien.
Citera
2022-03-17, 20:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Det där var sjukt, njuter du av det? Posta sånt i ngn Gore-avdelning
Det kallas verklighet, givetvis är döda ryssar något som gör en glad så här på kvällskvisten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vad skiljer sig suveräna stater för 30 år sedan och idag? Är det någon skillnad. Vet du, när jag synar debatten och diskussioner så finner jag det humoristiskt hur starkt påverkade svenskar är av media. De flesta av er här är unga men ni beter er som era föräldrar.

lols om jag hade betett mig som mina föräldrar så hade Moskva varit atombombat - typ 1962 -

Det är en stor önskan att Ryssarna tex slutar beväpna neger och arab - men så skoj blir det aldrig!
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
En ryss som verkar vara aktiv i Izyum-regionen skriver lite om det här med förluster och bilder på sociala medier:
Citat:
Ukrainian publics are full of videos with destroyed Russian columns and dead soldiers. The videos are repeated many times, shown from different angles, and thus create the impression of a mass death of Russian troops.

In fact, if you approach the matter without emotions, then for almost a month of the war, the Armed Forces of Ukraine did not organize a single counter-offensive, no matter how significant it was, the military infrastructure is destroyed every day, fortified areas and cities are burning, and Russian troops are seizing more and more new territories. In fact, the Armed Forces of Ukraine do not carry out their functions and protect only themselves.

As for Russian losses, I can say that yes, they are, and there is no war without losses. But firstly, the losses are very small (the main part is generally due to stupidity and idiocy), and secondly, they cannot be compared with the losses of the Armed Forces of Ukraine. The war is difficult, aviation and artillery are working extremely actively, and with especially good moments (I can say for sure about Izyum and Kharkov), the Armed Forces of Ukraine lose more personnel at a time than is shown on all our videos with our losses.
https://t.me/vysokygovorit/6852

tl;dr: Ukraina vinner propagandakriget, Ryssland vinner krig-kriget.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett ryskt arsel.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1504534903236575234

Ger ny mening till "Blow your pants of"
Citera
2022-03-17, 20:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
10000-kronorsfrågan är ju om vi verkligen behöver vara rädda för Putins indirekta hot om kärnvapen. Varför skulle logistiken kring de funka bättre än kring konventionella vapen och materiell? Och skulle ens robotorna/missilerna funka som tänkt?

Kan nog utgå från att det är bättre ordning där, än armén.
Kärnvapenförbanden är nog ganska isolerade både som förband, och militärekonomiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_Rocket_Forces
Citera
2022-03-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tror du att det är ett alternativ för majoriteten? Tror du folk med garanti på bilen vill stoppa i något hemmasnickrat fulhack?

Jag förstår att man till äldre pisshinkar kan tänka sig att välja andra alternativ än original. Men majoriteten av EURO 6 bilar som har Ad-Blue är så pass nya att det inte är något alternativ.

Även om så vore fallet så skulle kapaciteten knappast räcka till. Det är inte så att vedbotrimmarna har massa lediga tider.

Du behöver uppdatera dig lite angående flashning av ecu boxar, de ingen hjärnkirurgi att avaktivera adblue systemet adblue jobbar separat och ingen motor mår dåligt av att avaktivera funktionen
Citera
2022-03-17, 20:44
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Har nån uppdaterade nyheter angående Kherson ? Ukrainska armen har gjort framryckningar där vilket är bekräftat och enligt stadens borgmästare finns inte ryska trupper i staden mer ?

WSJ hade en fin artikel idag om Kershon och intilliggande byar och ryssen tillbakadragen från flera mindre samhällen runt om. El,vatten och internet fungerar på nytt i flera byar. Och ryssen lootat i princip varje by i jakt på mat och drivmedel. Ortsborna i småsamhällena hjälpt ukrainska artilleriet med hjälp av appen Viber gett dem kordinater.
Citera
2022-03-17, 20:44
Medlem
Brödköerna kommer att vara i hundratals meter... såg ett klipp idag när pensionärer nära på slogs om ett par paket socker..ujujuj vilken kamp som väntar...
Citera
2022-03-17, 20:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Vad tycker dina bekanta, Moskva kommunister om det som sker?

Jag har inte full koll på det, men de är fullt medvetna om att Putin inte står för någon form av kommunism som de vill ha.

Jag tror inte många tycker att det är bra.

Samtidigt har de känslomässiga band till Ryssland. Någon kan ha en son med en ryss, o.s.v. och det kan påverka dem.

Det är förresten från sådant som jag har en tatarisk bekant. Hon kom till Sverige i ett skengiftermål, fast maken inte ens förstod att det skulle ta slut efter två år. Och det är från samma kontakter jag har hört anekdoter från Luhansk och Millerovo, anekdoter där ukrainare/ryssar säger att tyska soldater kunde vara rätt så vänliga.

En sak att tänka på med dessa kommunister är att de har olika erfarenheter beroende på när de besökte Ryssland. Studerade de där 1980 kan de tycka att det var bra, för oljan var dyr och Sovjet var rikt. Men 1990 svalt folk i Moskva.
Citera
2022-03-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Tror du man skickas till fronten med en fältspade säger väl sig själv man blir utrustad med ett vapen och ammunition och ev hjälm. Sedan kanske man inte får senaste skyddsvästen osv. Det samma lär ske även i Sverige vid ett eventuellt krig.
Det var inte det som sades i klippet. Vapen och ett magasin var vad som tilldelades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in