Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Ja Ryssland skämmer ut sig fullständigt militärt just nu. Värre än parodi pinsamt rent ut sakt. Hur fan kan man inte ha större framgång. Ryssar måste vara helt otroligt korkade
Det har ett antal anledningar, vad jag förstår. Det ena är att Rysslands officerkår är delvis inkompetent (för att kåren fyllts med lojalister snarare än folk som är populära bland trupperna). Det andra är att deras utrustning är ganska skit. Det tredje är att de haft stora problem med logistik, det var helt fel tid att invadera under senvintern såhär och våren hade inte varit så bra den heller och deras logistiksystem är ganska utdaterat för den här sortens invasion. För det fjärde har understödet från väst varit väldigt bra och Ukrainas egna logistik varit riktigt bra den med. I övrigt kan jag gissa att det tagit ett tag innan nya order har givits utifrån de nya situationerna på marken. Varför det sista vore sant vet jag inte, för man hade ju trott att det fanns backup-planer?
Putin etc är inte korkade, men de är heller inte någon sorts gudar med total koll. Deras egna propaganda har satt dem i skiten förut och kan ha gjort det igen, men det är bara ren spekulation. Krig går inte alltid som man tänkt sig och det behöver inte betyda att någon är direkt dum, bara att de gjort fel kalkyler. Det har hänt förr och lär hända igen.
Sen är det onekligen skönt att se den diktator som högern höjer till skyarna falla pladask, även om det är mycket mycket värre att det krävde att tusentals oskyldiga ska dö för det.