2022-03-17, 17:40
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Att Rysslands ekonomi ”störtdyker” är en fantasifigur i väst som enbart bygger på finansiella faktorer. Men det senare är mestadels rök och speglar. Särskilt numer när en så stor andel av den utestående penningmängden USD skapats de senaste 2 åren. USA är ett luftslott som enbart bygger på att man kan prångla ut nästan hur mycket USD och USD-denominerade skuldförbindelser som helst enbart för att USD har en så dominant ställning som global reserv-och transaktionsvaluta. Vilket innebär att man nu exporterar inflation till alla länder som är kopplade till det dollarbaserade finansiella systemet. Ryssland och Kina är ömsesidigt beroende av varandra. Kina må ha en mycket större ekonomi men är väldigt beroende av ryska naturresurser och rysk militär spetsteknologi. Så någon vasallstatus handlar det inte om för Rysslands del. Men oavsett så kan ett nytt finansiellt system snart finnas på plats som är betydligt mer förankrat i den reala ekonomin än vad det västliga dollarbaserade systemet är. En katastrof i vardande för USA och väst. Här finns en enorm möjlighet också för Europa att frigöra sig från USAs ekonomiska och finansiella utpressningspolitik.

Återigen samma ensidiga trams. USA är ett luftslott...menar du allvar? USA skulle kunna helt isolera sig från Världen och fortsätta vara en högteknologisk supermakt, ledare inom all typ av forskning, militär supermakt, med monumental industriell kapacitet, jordbrukskapacitet och inhemsk konsumtionsmarknad som vida överträffar alla länder (förutom möjligen Kina i några områden).

Ryssland är faktiskt en ganska obetydlig del av Kinas totala energikonsumtion: bara 4% av Kinas energisektor lever av naturgas och det mesta är inhemskt producerat, Ryssland är inte för Kina vad Ryssland är för Tyskland. Australiensk och Indonesisk kolimport, australiensk och brasiliansk järnimport, brasiliansk sojaimport är exempel på resurser som är betydligt viktigare för kinesiska intressen.

Det mesta som går att utvinna från den gamla ryska militärteknologin har Kina redan använt och bedrivit reverse-engineering för att själv kunna massproducera teknologin, och rentav förbättra den:

https://asia.nikkei.com/Politics/International-relations/Russia-up-in-arms-over-Chinese-theft-of-military-technology

Ryssland är inte viktigt för Kina medan Kina är livsviktigt för Ryssland. Denna asymmetri gör Ryssland i framtiden till en kinesisk vassalstat. Multipolär värld har vi mellan två sidor som spelar schack (Kina och USA) och Ryssland är mest en föredetting, belagd med rost, som anstränger sig att göra sig hörd med alla medel.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-17 kl. 17:43.
Citera
2022-03-17, 18:07
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
S.k patrioter som ser det som sin plikt att försvara även en neokommunistisk, depraverad och globaliststyrd folkmordsstat som Sverige mot ett traditionalistiskt styrt land som Ryssland agerar enbart utifrån romantiska illusioner och helt befriat från förnuft och tänkande. Att politiker inom SD och AfS med militär bakgrund ger uttryck för slik idioti illustrerar varför soldater ska lyda och inte leda.

Vilka tycker du soldaterna i Afs ska lyda? Putin?
Citera
2022-03-17, 18:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag håller inte med om den saken, och allt tyder på att USA var med att skapa oreda för Ryssland på alla möjliga sätt sedan kalla krigets slut, exempelvis så påstår Putin att USA var med att stödja tjetjener i deras krig mot Ryssland:

https://www.bbc.com/news/world-europe-32487081

Nu har vi givetvis inte all information i frågan och måste lita på att Rysslands underättelsetjänst verkligen fick information om amerikaner och tjetjener som träffas i Azerbaijan, men detta går inte emot den typ av beteende vi tidigare har sett från CIA mot alla typer av stater de ogillar (och telefonsamtalet mellan washington och amerikanska ambassadören i Kiev där de uttrycker i detalj hur man ska tillsätta en ny regering i Ukraina säger mycket). Vidare gav man politisk asyl till Tjetjeniens ledare, Ilyas Akhmadov. Låt säga här att den hårfina skillnaden mellan terrorist och frihetskämpe givetvis gör att alla kan driva sin egen narrativ i frågan, men ryssarna uttalade att det var som om de skulle ge politisk asyl till Osama Bin Laden.

Lägg därtill ett NATO som växer mot den ryska gränsen, och missilskyddsprogram som tillsätts mot ett eventuellt atombombskrig just mot Ryssland. Man organiserar aktivt avsättande av folkvalda presidenter i viktiga och evigt fragmantiserade grannlandet Ukraina (alltså i ett grannland fylld med rysktalande områden som är otroligt frustrerade på att deras president avsattes av västukrainska demonstranter). Redan i 90-talet så bombade man Rysslands eviga allierade Serbien och hackade sönder landet i småbitar med otroligt ensidig bild av serber som blodiga folkmordsutövare (när konflikten var ganska hemsk från alla sidor).

Tänk nu att Srbenica-serber i bosnien ville ungefär samma sak som kosovoalbanerna i KLA, och att KLA började anfall mot serber i området. USA målar alltså narrativet så som det passar dem:

Tjetjener är då frihetskämpar,
Srbenica-serber som vill bli självständiga bedriver folkmord
KLA är frihetskämpar
Ryska ukrainare i Luthansk och Donetsk är terrorister
Assad är en blodig tyrann, medanhans fiender är frihetskämpar
Iran är en teokratisk diktatur som finansierar terrorism, Saudi Arabien är en allierad som får göra som de vill.
Turkiet är en vän och bör bli en del av EU.

Du får en evigt paranoid Ryssland att bara bli mer paranoid om vad som spelet går ut på, nämligen ett USA som tycks vara fokuserad på att stå bakom alla Rysslands fiender och slå sönder alla deras vänner, som om kalla kriget aldrig tog slut.

Väst behandlade inte Ryssland väl efter kalla kriget, Väst behandlade Kina väl, alltså landet som olikt Ryssland hade massakrerad sitt eget folk när de demonstrerade. Väst investerade i Kina, gav de fantastiska handelsavtal och gav nästan ingen fokus på deras brott mot mänskliga rättigheter.

Ryssland fick istället sjunka i en utav de värsta ekonomiska depressioner som man skådat i Europa, vilket gav upphov till en dröm i Ryssland om att återvända att vara det som man en gång varit, innan den snälle Gorbatjov och allt för demokratiske fyllot Yeltsin tilätt Väst köra över dem. Ett starkt självständigt Ryssland med en stark man som inte tar skit från någon.

USA har skapat Putin, tro inget annat. Den som läst Wolfowitz doktrin blir ju inte direkt överraskad:

En ödets nyck gör väl så att just deras försök att trycka ner Ryssland så mycket som möjligt har råkat återskapa just ett aggressivt Ryssland som är ett hot mot Europas säkerhet. Detta liknar givetvis otroligt mycket sättet vi behandlade Tyskland efter första världskriget och allt som inträffade därefter. Men kom ihåg...Gorbatjov släpper på makten frivilligt för att undvika massaker, och hur belönade vi Ryssland för att ha gett upphov till ett oblodigt slut på kalla kriget?

Ingen ockupationstrupp stod på rysk mark efter att de förlorat det kalla kriget, som i t ex Tyskland efter både första och andra världskriget. Väst lät göra sig beroende av ryska olja, gas och mineraler. Den ryska levnadsstandarden har ökat dramatiskt efter 1991 och ryssar har behandlats välvilligt som turister, studenter mm när de befunnit sig utomlands. Man kan sätta det i perspektiv med hur Ryssland brukat behandla andra folk och turister i sitt land.

USA har säkert ställt till ett och annat, som de ibland gör, men samtidigt har Ryssland byggt upp en krigsmakt och andra statsinstitutioner för repression och aggression, både inåt och utåt. Det är helt enkelt mycket farligare att bo granne med Ryssland, än det är för Ryssland att ha grannar.
Citera
2022-03-17, 18:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du tog upp beskyllningarna om risk för gasattack som kommit nu mot Ryssland från västetablissemanget. Det var inte kopplat till Kuwait eller Irak men jag bemötte det däremot genom att påpeka likheterna med gasbluffen mot Assad.

Men Assad satt kvar vid makten och jag vill minnas att Bush Jr uttryckligen sa att uppdraget slutfördes först 2003. Så din neoconkompis hade tydligen en annan uppfattning än du.

Jag har inga neocon-kompisar. Det finns överhuvudtaget inte neo- med mig. Jag är gammaldags konservativ - i både inrikes- och utrikespolitiska frågor. Det är därför jag ser det tidlösa med Ryssland och behov av en ty åtföljande misstänksamhet däremot.
Citera
2022-03-17, 18:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ingen ockupationstrupp stod på rysk mark efter att de förlorat det kalla kriget, som i t ex Tyskland efter både första och andra världskriget. Väst lät göra sig beroende av ryska olja, gas och mineraler. Den ryska levnadsstandarden har ökat dramatiskt efter 1991 och ryssar har behandlats välvilligt som turister, studenter mm när de befunnit sig utomlands. Man kan sätta det i perspektiv med hur Ryssland brukat behandla andra folk och turister i sitt land.

USA har säkert ställt till ett och annat, som de ibland gör, men samtidigt har Ryssland byggt upp en krigsmakt och andra statsinstitutioner för repression och aggression, både inåt och utåt. Det är helt enkelt mycket farligare att bo granne med Ryssland, än det är för Ryssland att ha grannar.

Rysk levnadsstandard ökade inte dramatiskt efter 1991, den föll snarare pladask genom hela 90-talet, med markant ökning av sociala problem, fattigdom, droger, sjukdommar, fallande medellivslängd, kollapsade sociala institutioner, förstörda familjer, ec.

Givetvis är det farligare att bro granne med Ryssland än det är för Ryssland att ha grannar (detsamma kan faktiskt sägas om nästan alla supermakter som någonsin har existerat, om än det säkert är farligare för Öststater att vara grannar med Ryssland jämfört med typ Latinamerika att ha USA som granne).

Att sedan Tyskland tog emot rysk gas och att hela kontinenten köper rysk olja beror ju mer på att Europa nästan helt saknar naturresurser och behöver energi under kalla vintrar, speciellt efter kärnkraftshysterin som drabbade Tyskland.

Tycker du det är trevligt att nu istället leva på saudisk olja och därigenom exempelvis finansiera terrorism, moskebyggen och wahabism i Världen och Europa?

Såg på denna debatt om ifall Ryssland bör återvända till värmen eller lämnas i kylan med 4 debattörer som hade olika infallsvinklar:

https://www.youtube.com/watch?v=yPHBgj1p44c

Lång video, men jag tycker att det är talande att CIA-direktören och den polske representanten talar ett högt moraliskt språk om Ryssland, medan Pozner talar ett pragmatiskt språk, där frågan blir ganska enkel: är Ryssland mindre farligt ifall man fortsätter att isolera Ryssland eller blir den ännu farligare?

För min del är det inte så svårt att svara på frågan, men det är troligen försent att svara på frågan.

Den nya frågan blir väl: vad ska vi göra nu då av läget?

Jag är 100% för att ge exakt så mycket militär utrustning som vi bara kan till ukrainarna, inte småsaker som idag utan ge de helt enorma militära bidrag från Väst och Sverige så att de kan kämpa för sin frihet.

Samtidigt som de kämpar till döden för att rysslands expansion i landet bromsas, så bör Ukraina vara otroligt vänliga i förhandling med Putin (ifall det ens är möjligt att förhandla vid det här laget). Glöm Krim, Donetsk och Luthansk, glöm NATO och gå med på delvis avmilitarisering av åtminstone avancerade raketer som kan skickas mot Ryssland ifall det hjälper, ge mer rätt till ryska språkets utövning i södra och östra Ukraina, och gå med på att göra sig av med statyer på nazistkollaboratören Bandera ifall det räcker för att Putin ska säga till sitt folk att landet nu har "avnazistifierats". Är det möjligt att Ukraina tillåts åtminstone komma med i EU, så bör vi genast ge de EU-medlemskap efter kriget och vi bör alla investera helt enorma summor på landets infrastruktur som tecken på tacksamhet för att de försvarat i princip hela Europas framtida säkerhet genom att visa sådan kampvilja.

Jag tror att Putin gick in i detta krig för att erövra åtminstone novarussia, och kanske hela Ukraina. Det är inte möjligt att man riskerar så mycket bara för Donetsk och Luthansk och löften om att NATO inte expanderar. Men jag tror att han fått huvudvärk av hur mycket rysktalande delen av Ukraina hatar rysk närvaro i området och hur villiga ukrainare är att slåss intill döden för att försvara sitt land.

Han måste få en hel del för att rädda ansiktet framför ryssarna och förklara de "militära operationerna" som framgångsrika. Ifall han inte får allt som jag nämner ovan så kommer Ukraina tyvärr att bombas till ruiner.

Vad gör vi med Ryssland efter Ukraina? Jag har faktiskt ingen aning...
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-17 kl. 19:23.
Citera
2022-03-17, 19:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Rysk levnadsstandard ökade inte dramatiskt efter 1991, den föll snarare pladask genom hela 90-talet, med markant ökning av sociala problem, fattigdom, droger, sjukdommar, fallande medellivslängd, kollapsade sociala institutioner, förstörda familjer, ec.

Fram till 1997, sedan steg levnadsstandarden påtagligt.

Citat:
Givetvis är det farligare att bro granne med Ryssland än det är för Ryssland att ha grannar (detsamma kan faktiskt sägas om nästan alla supermakter som någonsin har existerat, om än det säkert är farligare för Öststater att vara grannar med Ryssland jämfört med typ Latinamerika att ha USA som granne).

Nåja, USA har väl inte varit i krig med ett grannland sedan 1898, ett land med landgräns sedan 1848.

Citat:
Att sedan Tyskland tog emot rysk gas och att hela kontinenten köper rysk olja beror ju mer på att Europa nästan helt saknar naturresurser och behöver energi under kalla vintrar, speciellt efter kärnkraftshysterin som drabbade Tyskland.

Tycker du det är trevligt att nu istället leva på saudisk olja och därigenom exempelvis finansiera terrorism, moskebyggen och wahabism i Världen och Europa?

Vi skulle kunna leva på norsk olja och eget kärnbränsle, om viljan funnes.

Citat:
Såg på denna debatt om ifall Ryssland bör återvända till värmen eller lämnas i kylan med 4 debattörer som hade olika infallsvinklar:

https://www.youtube.com/watch?v=yPHBgj1p44c

Lång video, men jag tycker att det är talande att CIA-direktören och den polske representanten talar ett högt moraliskt språk om Ryssland, medan Pozner talar ett pragmatiskt språk, där frågan blir ganska enkel: är Ryssland mindre farligt ifall man fortsätter att isolera Ryssland eller blir den ännu farligare?

För min del är det inte så svårt att svara på frågan, men det är troligen försent att svara på frågan.

Den nya frågan blir väl: vad ska vi göra nu då av läget?

Jag är 100% för att ge exakt så mycket militär utrustning som vi bara kan till ukrainarna, inte småsaker som idag utan ge de helt enorma militära bidrag från Väst och Sverige så att de kan kämpa för sin frihet.

Samtidigt som de kämpar till döden för att rysslands expansion i landet bromsas, så bör Ukraina vara otroligt vänliga i förhandling med Putin (ifall det ens är möjligt att förhandla vid det här laget). Glöm Krim, Donetsk och Luthansk, glöm NATO och gå med på delvis avmilitarisering av åtminstone avancerade raketer som kan skickas mot Ryssland ifall det hjälper, ge mer rätt till ryska språkets utövning i södra och östra Ukraina, och gå med på att göra sig av med statyer på nazistkollaboratören Bandera ifall det räcker för att Putin ska säga till sitt folk att landet nu har "avnazistifierats". Är det möjligt att Ukraina tillåts åtminstone komma med i EU, så bör vi genast ge de EU-medlemskap efter kriget och vi bör alla investera helt enorma summor på landets infrastruktur som tecken på tacksamhet för att de försvarat i princip hela Europas framtida säkerhet genom att visa sådan kampvilja.

Jag tror att Putin gick in i detta krig för att erövra åtminstone novarussia, och kanske hela Ukraina. Det är inte möjligt att man riskerar så mycket bara för Donetsk och Luthansk och löften om att NATO inte expanderar. Men jag tror att han fått huvudvärk av hur mycket rysktalande delen av Ukraina hatar rysk närvaro i området och hur villiga ukrainare är att slåss intill döden för att försvara sitt land.

Han måste få en hel del för att rädda ansiktet framför ryssarna och förklara de "militära operationerna" som framgångsrika. Ifall han inte får allt som jag nämner ovan så kommer Ukraina tyvärr att bombas till ruiner.

Vad gör vi med Ryssland efter Ukraina? Jag har faktiskt ingen aning...

Jag tror inte "vi" gör något alls i fredlig mening med Ryssland, så länge Putin och hans anhang är kvar vid makten. Bl a av skäl Du anför är det nu omöjligt att nå en förhandlingslösning, utan att offra något avgörande för båda sidor. Risken är snarare att kriget eskalerar, både i intensitet och i omfattning, och att något som påminner om en lösning dröjer länge än. Ingen har en aning om vad som kan göras, så känn Dig inte ensam.
Citera
2022-03-17, 20:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fram till 1997, sedan steg levnadsstandarden påtagligt.

Konstigt årtal du väljer, då det är året innan Ryssland gick in i den allra djupaste depressionen i finansiella krisen 1998. Landet föll år 1999 till hälften av bnpn 1997, och landets totala ekonomiska storlekt var mycket mindre än Sveriges det året (vilket kan verka närmast overkligt). Yeltsin avgick och resten är historia. Ryssars BNP per capita var 12 gånger större år 2013, bara 14 år efteråt, så det är inte konstigt att Putin blev omåttligt populär i Ryssland, och att de förlitar sig blint på att han gör rätt även nu.

Citat:
Nåja, USA har väl inte varit i krig med ett grannland sedan 1898, ett land med landgräns sedan 1848.

Vi ska inte vara naiva, USA finansierade alla typer av blodiga inbördeskrig i Centralamerika för att ha rätt diktator i makten. Jag säger inte ens att det var fel av geopolitiska skäl, men det är likväl så som spelets regler ser ut. För latinamerikanare så känns det inte nödvändigtvis säkert att ha USA som granne, men som jag redan medgivit så har det historiskt varit värre att ha Ryssland som granne.

Citat:
Vi skulle kunna leva på norsk olja och eget kärnbränsle, om viljan funnes.

Inte kan hela Europa leva på norsk olja, men visst skulle vi ha lagt enorma summor på att befria oss från oljan av geopolitiska skäl ifall inget annat. Kärnkraften borde ha expanderats istället för att läggas ner.

Citat:
Jag tror inte "vi" gör något alls i fredlig mening med Ryssland, så länge Putin och hans anhang är kvar vid makten. Bl a av skäl Du anför är det nu omöjligt att nå en förhandlingslösning, utan att offra något avgörande för båda sidor. Risken är snarare att kriget eskalerar, både i intensitet och i omfattning, och att något som påminner om en lösning dröjer länge än. Ingen har en aning om vad som kan göras, så känn Dig inte ensam.

Ukraina måste givitvis offra avgörande saker för annars offras hela Ukraina. Jag kan nu se en erövrad Ukraina i evig gerillakrig, med den nationalism och kampvilja de visar upp, fast jag tror inte att det är värt det.

Jag vill här repetera det som jag tidigare sagt: Vi bör flytta nu ögonen på Östasien, för där biter inte våra sanktioner överhuvudtaget inte på samma sätt mot Kina.

Vi bör genast bombardera Kina med tullar som tvingar västerländska företag att snabbt flytta över verksamhet till Indien, Vietnam och liknande vänligt sinnade nationer (samt återskapa industrin i Väst och ge arbetare här tillbaka sina jobb). Indien är ju en gedigen anti-islamistisk och anti-kinesisk nation som kommer växa till 2 miljarder invånare framöver och möjligen enda nationen som är stor nog att stå som motpol mot Kina i Asien. Våra politiker måste då sluta med att tjäna företagens lobbyister och särintressen och börja tjäna nationella intressen och ha en känsla av heder. Globalismen så som vi känner till det är över nu, det är dags att tala om nationella intressen istället för att ge företag och kapitalet fria tyglar att göra som de vill.

Var bättre förberedd nästa gång, för när Kina invaderar Taiwan så blir det en tsunami över världsekonomin, och jag tror inte att Kina den gången likt Ryssland hamnar i botten bland förlorarna.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-17 kl. 20:13.
Citera
2022-03-17, 20:06
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Jag har inga neocon-kompisar. Det finns överhuvudtaget inte neo- med mig. Jag är gammaldags konservativ - i både inrikes- och utrikespolitiska frågor. Det är därför jag ser det tidlösa med Ryssland och behov av en ty åtföljande misstänksamhet däremot.

Du hamnar i alla fall påfallande ofta på samma sida som neocons och med likartade argument. Inte minst då den rabiata russofobin.
Citera
2022-03-17, 20:09
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vilka tycker du soldaterna i Afs ska lyda? Putin?

Soldater tar order av de som har makt och leder. Därför ska man inte lägga så stor vikt vid vad soldater tycker.
Citera
2022-03-17, 20:14
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Hur ska kommunistiska partiets urusla kulturutbud se till att "rena kultur" från något överhuvudtaget? Ingen vill konsumera skiten, du kan inte tvinga någon att konsumera ditt lands propagandakultur. Säg vad du vill om hollywoodjudarna, de vet åtminstone ett och annat om vad människor vill ha, oavsett hur dekadent det ofta kan vara.

I USA har försäljningen av japansk manga gått om amerikanska comics från MARVEL och DC med råge under pandemin, efter att amerikanska serietidningar blivit så pass woke att de skrämt iväg läsarna (inklusive bög-superman).

Kulturkrig vinner du inte genom att kommunistiska partiets kulturanalfabeter ska diktera hur kultur ska se ut i minsta detalj. Kineserna kan inte ens stava till kreativitet. Du verkar förövrigt knappt veta något om kinesisk kultur idag men sitter och dagdrömmer om att Kina ska avsätta USA som kulturell supermakt.

Givetvis konsumerar kineser, ryssar och östeuropeer alla amerikansk underhållning. USA är kulturell supermakt av en anledning, och det är svårt för folk att inte dras mot dess enorma utbud av lättsam underhållning. Kina kan ju censurera lite bögeri i en och annan film, men det är inte som om man stoppar amerikanisering bara genom sådana metoder. Men liksom i tider då Rom spred sin kultur till alla hörn i medelhavet så kan man ju med all säkerhet säga att även ifall alla anammade romersk kultur så var några områden mer framgångsrika än andra i att behålla sin kulturella identitet.

Jag förstår inte hur du lyckas missa min poäng hela tiden. Sen är det ett faktum att Kina framgångsrikt börjat producera filmer utan woke och kulturmarxism. Om dagens USA förlorar sin finansiella och militära hegemoni så kommer amerikansk och europeisk kultur att kunna återgå till sina rötter uppbackade av kinesiskt kapital.
Citera
2022-03-17, 20:17
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Soldater tar order av de som har makt och leder. Därför ska man inte lägga så stor vikt vid vad soldater tycker.

Afs lyder Svenska ÖB alltså.
Citera
2022-03-17, 20:27
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Återigen samma ensidiga trams. USA är ett luftslott...menar du allvar? USA skulle kunna helt isolera sig från Världen och fortsätta vara en högteknologisk supermakt, ledare inom all typ av forskning, militär supermakt, med monumental industriell kapacitet, jordbrukskapacitet och inhemsk konsumtionsmarknad som vida överträffar alla länder (förutom möjligen Kina i några områden).

Ryssland är faktiskt en ganska obetydlig del av Kinas totala energikonsumtion: bara 4% av Kinas energisektor lever av naturgas och det mesta är inhemskt producerat, Ryssland är inte för Kina vad Ryssland är för Tyskland. Australiensk och Indonesisk kolimport, australiensk och brasiliansk järnimport, brasiliansk sojaimport är exempel på resurser som är betydligt viktigare för kinesiska intressen.

Det mesta som går att utvinna från den gamla ryska militärteknologin har Kina redan använt och bedrivit reverse-engineering för att själv kunna massproducera teknologin, och rentav förbättra den:

https://asia.nikkei.com/Politics/International-relations/Russia-up-in-arms-over-Chinese-theft-of-military-technology

Ryssland är inte viktigt för Kina medan Kina är livsviktigt för Ryssland. Denna asymmetri gör Ryssland i framtiden till en kinesisk vassalstat. Multipolär värld har vi mellan två sidor som spelar schack (Kina och USA) och Ryssland är mest en föredetting, belagd med rost, som anstränger sig att göra sig hörd med alla medel.

Hur stor tillverkningsindustri har USA kvar numer? USA är extremt beroende av Kina. Ryssland har betydligt mer än gas som exporteras till Kina. Som olja och kol. Där talar vi om 10-15% av Kinas import.

Ryssland har exempelvis både nukleär och icke-nukleär EMP militär teknologi som de är ensamma i världen om. Sen är Ryssland mig veterligt fortfarande världsledande vad gäller överljudsmissiler för lång distans. Raketmotorer och rymdteknologi generellt kan också nämnas där Ryssland är ledande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in