Citat:
Ursprungligen postat av
Emellie
Artikeln ligger bakom en betalvägg för mig. Kan du citera den?
Gemensamt inlogg för flera landsortstidningar.
”Jönköpingsbon hämtade själv de ukrainska flyktingarna från gränsen och erbjöd dem att bo hos honom. I ett inlägg som har fått stor spridning på sociala medier förekommer uppgifter om att flyktingarna i fråga på något sätt skulle ha farit illa hemma hos Jönköpingsbon.
Polisen fick ett samtal om situationen vid lunchtid på måndagen, och de åkte då till bostaden där flyktingarna befann sig.
– Det handlar om att några personer skulle ha farit illa på adressen. Vi har varit där med två patruller och kollat läget, och konstaterat att det inte finns några brottsmisstankar i nuläget, säger Björn Öberg, presstalesperson på polisen.
– Vi tog kontakt med socialtjänsten för att hjälpa dem vidare, säger Björn Öberg.
JP/Jnytt har sökt Jönköpingsbon för en kommentar, men han har inte gått att nå. På sociala medier har han enligt uppgift kommenterat polisinsatsen så här, i ett inlägg som inte längre är tillgängligt: ”Någon har anmält mig för att ha behandlat familjerna dåligt och utnyttjat dom. Så nu stormade poliser in i mitt hus och hämtade alla”.