2022-03-17, 15:28
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Uppenbarligen inget alls eftersom jag sa att det fungerade med vpn i Spanien och Norge, men med min nuvarande svenska isp så fungerar inte sidan alls.

Antar att vissa svenska isp har blockat sidan helt enkelt.
MEn vad fan står det i artikeln då, du som kommer åt den?

Bara Bahnhof som inte har blockat RT.Com
Citera
2022-03-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Ja så är det också. Samtidigt är ryska armėn ändå enorm och de kan förstöra massor. Bara hoppas båda sidorna är klara snart. Ryssland har mullrat, Ukraina bitit ifrån. Sluta nu och hitta en diplomatisk lösning så att människor kan få fortsätta leva.

hear hear som de säger i det brittiska parlamentet
Citera
2022-03-17, 15:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet att man har kontakter i Ukraina. Sen kan militärer och krigsvetare tolka händelser på ett mer korrekt sätt än civila.

Men jag har funderat och ringa mina kontakter på försvarshögskolan för att vet mer. Dock är ju Sverige en inofficiell medlem av Five Eyes. Så Sverige blir säkert uppdaterad och Sverige rapporterar till USA. Sverige är duktig på lyssna.

Please do, och meddela mig sen. Det som inte är hemligt.
Citera
2022-03-17, 15:30
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
MEn vad fan står det i artikeln då, du som kommer åt den?

Bara Bahnhof som inte har blockat RT.Com

Citat:
Finland is at risk of being forced to shut down a large chunk of its heavy road traffic due to sanctions it imposed against Russia, the newspaper Helsingin Sanomat warned on Wednesday. Diesel engines that used by heavy-duty vehicles need fuel with an anti-pollution additive produced using supplies from Russia.

The diesel exhaust fluid (DEF), marketed as AdBlue, is a urea solution that makes the catalytic reactions in modern diesel vehicles which reduce exhaust pollution possible. Sanctions that EU nations imposed on Russian chemical companies mean they cannot import urea from the country, putting a strain on AdBlue manufacturing.

The supply crisis cannot be resolved immediately, Jari Makkonen, the CEO of Finland’s largest producer of DEF, Arom-Dekor, told the newspaper. Finland consumes some 75 to 80 million liters of AdBlue per year, and the reserves may be depleted within weeks, if the crisis is not averted, the executive warned.

Bland annat.

Andra hälften kan jag inte posta eftersom det går under upphovsrätt här på flashback.
Citera
2022-03-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Ja så är det också. Samtidigt är ryska armén ändå enorm och de kan förstöra massor. Bara hoppas båda sidorna är klara snart. Ryssland har mullrat, Ukraina bitit ifrån. Sluta nu och hitta en diplomatisk lösning så att människor kan få fortsätta leva.

Ja det är bara för angriparna att åka hem och betala krigsskadestånd.
Citera
2022-03-17, 15:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Inget ovanligt, bara liket av en ukrainsk civil som röker efter att han brutalt skjutits av den ryska militären:
https://t.me/TimeZed/2339

Ni har redan kört det där tricket en gång:

Citat:
Fact Check - Video shows climate demonstration, not staged body bags in Ukraine war

https://www.reuters.com/article/factcheck-ukraine-body-bags-idUSL2N2V6241

Jag vet inte om det är från samma klimatdemonstration eller en annan. Men fake är det hur som helst. Fast det visste du redan.
Citera
2022-03-17, 15:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Haha

https://twitter.com/Tibtinabulum/status/1504460875406749700?t=WtHUwhVU_6i0qKPHYxHTYQ&s=19

Ja, cancersvulsten Ryssland är dagens nazityskland, eller mer precist: dagens fascistiska Italien, speciellt med tanke på landets militära sk. "prestationer".🙂

Ps. Bra också att den svenska försvarsmakten vill behålla en god grundförmåga, även om det "skulle lugna ned sig längre fram". Helt rätt: Den ryska cancersvulsten är inget att lita på! Den kan, rent av, framstå som "civiliserad" när den är väldigt försvagad. Men så fort den blir lite starkare så kommer den att försöka ge sig på sina grannländer! Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-03-17 kl. 15:35.
Citera
2022-03-17, 15:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu har Terminator fått nog av kriget också.

https://twitter.com/Schwarzenegger/status/1504426844199669762
Citera
2022-03-17, 15:35
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ni har redan kört det där tricket en gång:

Jag vet inte om det är från samma klimatdemonstration eller en annan. Men fake är det hur som helst. Fast det visste du redan.

Haha, sådär ägd kunde man inte bli trodde jag. Tycker fan synd om putlerrunkaren .
Citera
2022-03-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
I området har man tjäle 2 gånger /år - dvs Höst och Vår -

All terräng blir omölig att köra i och då måste stridsfordon följa vägar. Och i Ukraina finns det typ 3 vägar.

Så det är intressant att attackera mitt i tjäle - det tyder antingen på krigslist eller inkompetens - välj själv.

Nej tjäle har man på vintern, alltså när marken är frusen. På våren så lossar tjälen och det blir lera på åkrarna. Det är den värsta tiden för an invasion med stridsvagnar.
Men ändå valdes den tiden. Man kan ju bara undra om det inte var för att det var vid exakt samma tid på året efter ett vinter OS i Sochi som ryssarna tog Krim. Detta var väl den lyckligaste stunden i Putins liv.
Kanske är han lite skrockfull och tror på högre makter.
Citera
2022-03-17, 15:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
75% av sin militära kapacitet av de 100 000 han skickade till operationen möjligtvis. Kadyrov skickade 13 000 tjetjener aka köttätarna aka våldsbejakande extremister. Höger på den politiska skalan är bara förnamnet.

Nej det var 75 % av Rysslands stående armé av s.k. bataljonsstridsgrupper. Det är de offensiva förbanden och alla har sats in i Ukraina nu. Jag tror tjetjener etc. som tillkommit senare bara ersätter skadade, döda, deserterade, försvunna, tillfångatagna. De är inte nya bataljonsstridsgrupper. Det är så jag förstått siffrorna. Samma som de skickar nya pansarbilar, lastbilar etc. de är inte nya stridsgrupper utan skall bara ersätta förlorad materiel i de stridsgrupper som redan är där.

Om de tar in värnpliktiga har de väldigt många mer trupper men det vill inte Putin göra för då måste de kalla det ett krig och inte en speciell operation. Antagligen tror han att det skulle vara mycket impopulärt hos ryska befolkningen.
Citera
2022-03-17, 15:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad består svensk informationsinhämtning av i detta krig? Endast sånt som Nato delar med oss, eller gör vi egna insatser?

Är radiotrafikavlyssning effektiv på de avstånden?
Tveksamt om vi har direkt infoinhämtning då vi har en bit till UA rent geografiskt.
Men vi plockar nog upp via underhandskontakter på plats och att hämta info via att avlyssna kabel mm samt indirekt genom att avlyssna radiotrafik mellan Kaliningrad och Ryssland, samt Vitryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in