2022-03-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Ukraina måste avväpnas och vara i neutralitet för att den här särskilda operationen ska avslutas.
Skulle inte operationen avslutas om Ryssland avväpnades?
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-03-17 kl. 13:41.
Citera
2022-03-17, 13:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Kan nog vara så att de inte får sätta in allt då de inte är i krig och de har paragrafer att följa annars är de rädda att hemliga KGB agenter ska undanröja de. Måste vara det värsta med en diktatur som Ryssland att alla är rädda för vad underrättelsetjänsten kan göra även Putin…

10 i topp listan lär behöva revideras kraftigt efter det här. Ryssland har på pappret tillgång till 20000stridsvagnar. Ukraina har bara förstört ca 500st nu och Rysslands försvar är havererat. Skulle vilja ifrågasätta Kinas verkliga styrka också dom har många man så är det nog mest skådespelare som lärt sig gå i takt på parader.
Citera
2022-03-17, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Eller så avslutas den av andra skäl.
Den som lever får se.

Användningen av kärnvapen är aktuell, men bara om Nato förelägger flygförbudszonen.
Citera
Medlem
geir44s avatar
Återigen flödar vattnet i Crimea River. Jag såg det nyss på RT. Dammluckorna är öppna!

Också positiva saker att fokusera på om man söker lite.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Oops, Röda Armén glömde kvar en fullastad lastbil. Mer ammo och sprängmedel till UAF.

https://twitter.com/sotiridi/status/1504412909883076609
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Ryska flottan utanför Odessa.

Förmodligen laddade till tänderna

https://t.me/voenkorKotenok/32957

Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Ryssbajs har börjat evakuering av Politiker i Moskva till Uralbergen.

Källa: Observationsplatsen @ Twitter

Här,
Citera
2022-03-17, 13:07
Medlem
Citat:
Börsen hålls stängd som en motåtgärd mot dessa sanktioner som är olagliga.

Sen tror jag att den särskilda operationen i Ukraina som pågår måste slutföras innan börsen öppnar igen.

Sanktionerna har en större inverkan på andra länder än vad de har på Ryssland.

Och enligt min egen personliga uppfattning kommer dessa att påverka världen i flera år framöver.

Att Ukrainakonflikten skulle upphöra efter ett par veckor är att glömma för att konflikten har pågått sedan 2014 och eskalerat med tiden.

Att stänga börsen är ingen motåtgärd, det är en konsekvens av sanktionerna som i sin tur är en konsekvens av att Ryssland har valt att invadera ett annat land.

Sanktionerna kommer inte att lyftas enbart av att kriget avslutas, men absolut så måste det ryska anfallet avslutas först. Sen kan man börja diskutera vad Ryssland behöver göra, för att få förmånen att sanktioner lyfts.

Visst påverkas vi också av sanktionerna. Men till skillnad mot Ryssland, så har vi råd.
Citera
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Ryska flottan utanför Odessa.

Förmodligen laddade till tänderna

https://t.me/voenkorKotenok/32957

De må inte vara fullt så kända som den mycket långa fordonskaravanen norr om Kiev men de är inte mycket snabbare om det är de 14 fartyg som sågs på offentliggjorde amerikanska satellitbilder i tisdags.
Det var sannolikt två olika landstigningsfartyg bl a så bra för soldaterna att Svarta havet ser ut relativt lugnt.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/russian-navy-landing-ships-seen-approaching-ukrainian-coast-near-odessa/
Sannolikt inaktuellt läge av ryska båtarna men bra bild hur kusten vid Odessa ser ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Oligarkerna ses väl av somliga som Putins lakejer i näringslivet, vilka får berika sig hur mycket de vill så länge de överlämnar politiken helt åt honom. Samt mot att de assisterar honom i hans egna förskingring då.

Som jag tidigare spekulerat om i tråden så tror jag att antisemitismen kommer att öka ordentligt i Ryssland snart. Oligarkerna (med flera) kommer att göras till syndabockar för Putins misslyckanden och man kommer att peka på hur de berikat sig själva genom systematiska bedrägerier mot försvarsmakten och den ryska federationen. Detta verkar redan vara på gång, sett till uttalandet som Putin gjorde häromdagen. Därifrån kommer det att vara busenkelt att utmåla dem som giriga judiska affärsmän som stuckit dolken i ryggen på det ryska folket. Det ligger ju faktiskt redan mycket sanning i ett sådant påstående, även om jag för egen del inte tycker att det spelar någon roll att de är judar.

Putins "avnazifieringskampanj" i Ukraina kan alltså mycket väl resultera i en ordentlig nazifiering av Ryssland.

Oligark är samma ord som vi i väst använder som "ministerium" - Oligarken är ministern 1 och han bestämmer hur pengarna fördelas -

I just Rysland så tar ministrana pengarna och lägger dessa pengar i ett annat land än Rysland. Så Putins absolut högsta kronprisar -- lever i västvärden - med stulna pengar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryska KA-52 lobbar in sina ostyrda attackraketer? Antingen är de rädda för stingers eller så bryr man sig inte om effektivitet.

https://mobile.twitter.com/Globe_conflicts/status/1504310612502978560

Måste vara stingers som gör att de inte vågar komma nära, imponerande att de fortfarande flyger dem.
Förlorat drygt 100, måste kännas som självmordsuppdrag vid varje flygning de genomför.
Citera
2022-03-17, 13:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Börsen hålls stängd som en motåtgärd mot dessa sanktioner som är olagliga.

Sen tror jag att den särskilda operationen i Ukraina som pågår måste slutföras innan börsen öppnar igen.

Sanktionerna har en större inverkan på andra länder än vad de har på Ryssland.

Och enligt min egen personliga uppfattning kommer dessa att påverka världen i flera år framöver.

Att Ukrainakonflikten skulle upphöra efter ett par veckor är att glömma för att konflikten har pågått sedan 2014 och eskalerat med tiden.

Tror du på fullaste allvar att sanktionerna lyfts samtidigt som invasionsangreppet upphör?
Du vet om att lille Ivan som fyller 3år imorgon, kommer få växa upp och bli en gammal man i ett land under värre depression än i slutet av 20-talet?

Klart sanktionerna påverkar omvärlden, men inte i närheten mot hur isolerat och ensamt Ryssland kommer stå i en hel djävla generation framöver.
Vänta bara tills löner slutas betalas ut - Då brakar helvetet loss.
Stora mängder ryssar kommer vandra till norra kusten för fiske, men hälften kommer frysa ihjäl på en 10-års period.
Ryssland transporteras rakt bakåt i tiden en sisådär 400år, medans vi sitter på Donken och skålar för Ukrainas självständighet.
Citera
2022-03-17, 13:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Oligarkerna ses väl av somliga som Putins lakejer i näringslivet, vilka får berika sig hur mycket de vill så länge de överlämnar politiken helt åt honom. Samt mot att de assisterar honom i hans egna förskingring då.

Som jag tidigare spekulerat om i tråden så tror jag att antisemitismen kommer att öka ordentligt i Ryssland snart. Oligarkerna (med flera) kommer att göras till syndabockar för Putins misslyckanden och man kommer att peka på hur de berikat sig själva genom systematiska bedrägerier mot försvarsmakten och den ryska federationen. Detta verkar redan vara på gång, sett till uttalandet som Putin gjorde häromdagen. Därifrån kommer det att vara busenkelt att utmåla dem som giriga judiska affärsmän som stuckit dolken i ryggen på det ryska folket. Det ligger ju faktiskt redan mycket sanning i ett sådant påstående, även om jag för egen del inte tycker att det spelar någon roll att de är judar.

Putins "avnazifieringskampanj" i Ukraina kan alltså mycket väl resultera i en ordentlig nazifiering av Ryssland.

Putin är väl oligark själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in