Citat:
Antagligen problem med att styra kryssningsrobotarna, det verkar som att Ryssland behövt spioner på marken som pekar ut mål och rapporterat om effekterna av attackerna. Rimligen borde ryssarna kunnat göra det med satellit och/eller långdistans spaningsdrönare.Alltså, jag skulle inte se det som att de började "varsamt" på något vis. De började svagt och oorganiserat och med minimal koordination. Det i sig kanske upplevdes som "varsamt". Logistikproblemen verkar ha gjort att det t.ex. har varit svårt att fyra av kryssningsrobotar i någon vidare takt. Man använde väl 100-200 (170? fritt ur minnet) kryssningsrobotar första dygnet, vilket får ses som extremt lite. Inte för att man har för få (vilket man förvisso även har, men nu är åtminstone antalet robotar avfyrade snart uppe i 1000), utan för att det antagligen har varit ont om personal, samband, bränsle och understödsfunktioner för att ladda om lavetter och liknande i den takt som hade varit önskvärd.
Så länge man har precisionsstyrda vapen så har man använt dem (mot militära mål), men när brist uppstått (antingen pga numerär, eller ökade logistikproblem, dvs robotarna ligger på någon hylla/i någon lastbil någonstans) men pga bristerna och att man nu rullat fram artilleri, så har den mer hänsynslösa bombningen börjat.
Jag tror alltså att "varsam början" alltså var oavsiktlig. Med bättre logistik och fler precisionsvapen, hade intensiteten varit högre (mer jämn), de civila förlusterna mindre och även framgångarna större. Eller i korthet: jag tror inte vi ska läsa in för mycket intention här. Ryssarna kör för fullt här, det har man gjort från början. Det går inte bra, man är helt enkelt inte bättre än så här.
Så länge man har precisionsstyrda vapen så har man använt dem (mot militära mål), men när brist uppstått (antingen pga numerär, eller ökade logistikproblem, dvs robotarna ligger på någon hylla/i någon lastbil någonstans) men pga bristerna och att man nu rullat fram artilleri, så har den mer hänsynslösa bombningen börjat.
Jag tror alltså att "varsam början" alltså var oavsiktlig. Med bättre logistik och fler precisionsvapen, hade intensiteten varit högre (mer jämn), de civila förlusterna mindre och även framgångarna större. Eller i korthet: jag tror inte vi ska läsa in för mycket intention här. Ryssarna kör för fullt här, det har man gjort från början. Det går inte bra, man är helt enkelt inte bättre än så här.
Men den kapaciteten verkar man inte ha.