Citat:
Ursprungligen postat av
LightFandango
Väcker debatt möjligtvis, men ger Dumpen verkligen en rättvisande bild av verkligheten? I den typiska Dumpen-chatloggen så är det ju nästan undantagslöst barnet som (i praktiken) "groomar" den vuxne?
En tidsresenär från 1922 med uppdrag att ta reda på vad farorna för 2022:s barn består i, skulle nog klia sig rejält i huvudet om den enda källan till information var Dumpen.
Med viss risk att vara tjatig tycker jag nog Dumpen, i bästa fall, ger en karikatyrbild av verkligheten.
Hahaha, din tidsresenär fick mig nästan att fräsa oboyen över sängen. Den arme saten skulle jag tycka rejält synd om. Han åker hundra år framåt i tiden och enda källan är Dumpen? Då skulle han nog föreslå kollektivt självmord när han kommer tillbaka till 1922 eller åtminstone ta beslutet att aldrig yngla av sig.
Nej, självklart är det inte en i alla avseenden korrekt bild av verkligheten. Det blir lite observatörens paradox. För att kunna observera beteendet måste du skapa en situation som av nödvändighet kommer att vara en inskränkning på verkligheten. Man får tolka Dumpen lite som ett forskningsprojekt. Det blottlägger många aspekter av verkligheten men bevarar inte alla aspekter i sin helhet.
Även om fiskarna starkt bidrar till att locka fram vissa beslut dessa män fattar så visar experimentet ändå att alldeles för många ligger alldeles för nära gränsen till att ta osunda, förkastliga och olagliga beslut som har potential att leda till livslångt lidande för andra människor.
Det visar hur utbredd bristen på moral, eftertanke och social kompetens är bland grupper av män som söker sexuella kontakter på nätet.
Det visar också att kvinnor i alla åldrar, inkl. flickor, får en inkorg översvämmad av ofredanden så fort de registrerar ett konto på ett socialt medium oavsett om kanalen är avsedd för sexuella kontakter eller ej.
Dessutom är verkligheten förmodligen ännu värre och ännu mer ofattbar. Det brukar nämligen vara så. Man hävdar att det bara är på film, men i själva verket är filmatiseringen långt ifrån lika grym som verkligheten.
Dumpen har med sina metoder milt uttryckt aktualiserat starka indikationer på att barn i Sverige idag utsätts för grymheter i en utsträckning som svenskar i allmänhet bara för ett drygt halvår sen inte kunde tänka sig. Och svenskar i allmänhet behöver både upplysas och utbildas om detta mörker.