Citat:
Ursprungligen postat av
BritneySpearsLove
Jag utgick dock inte från att den platta jorden var cirkelformad. Därför förstod jag heller inte vad du menade. Du verkar tro att alla är tankeläsare? Förklara tydligt vad du menar i dina exempel.
Det du påstod nu, om latituder, bevisar absolut ingenting om att jorden är rund. Däremot bevisade du kanske att klotlatituder inte fungerar på en platt cirkeljord.
Men varför krånglar du hela tiden?
Du får en chans till
Alla kan se vad du har svammlat om hittills.
Bevisa tydligt och klart
Jag upprepar
Tydligt och klart
Med bevis
Att jorden är rund.
Du får en chans till. Sedan avslutar jag diskussionen med dig.
Vi har uppenbarligen lite svårt att förstå varandra.
Men vi kan vända på det. Hur kan det faktum att vi hittar på jorden inte vara ett bevis för att vi känner till avstånd och riktningar? Och hur kan det i sin tur inte vara ett bevis för att vi känner till dess form?
Och jag frågar återigen: Anser du att man kan avgöra formen på ett objekt om man har kunskap om avstånd och riktningar på dess yta? Om inte bör du förklara varför för det stider mot sunt förnuft och enkel geometri.
Vidare har jag faktiskt lite svårt att förstå vad du ens opponerar dig emot och vad du egentligen påstår. Fungerar våra kartor? Om ja, varför visar dessa kartor att ekvatorn är 4000 mil lång och att det är 1000 mil från ekvatorn till Nordpolen? Och hur kommer det sig att kartorna fungerar när de är projektioner av en sfär?
Citat:
Ursprungligen postat av
BritneySpearsLove
Vad pratar du om? Avståndet är 3290 km (fågelvägen som du själv säger) .
Det avståndet är
framräknat med hjälp av en sfärisk modell över jorden. Om avståndet stämmer i verkligheten så stämmer den sfäriska modellen med verkligheten när det gäller dessa två punkter.
https://www.distance.to/Sydney/Perth
Du bör även observera att den kortaste sträckan inte är en rät linje utan en sydlig storcirkel.
Vidare är Sydney - Perth bara ett exempel på hur teoretiska sträckor från en sfärisk modell överensstämmer med verkligheten. Du kan göra samma jämförelse mellan andra punkter såsom t.ex Sydney - Johannesburg eller vilka andra punkter du vill. Empiri (vi färdas kors och tvärs) har visat att samliga av den typen av jämförelser stämmer. Praktisk erfarenhet har visat oss att den sfäriska modellen stämmer på metern när med verkligheten.