2022-03-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Kan du utveckla detta är du bussig, jag blir uppmanad att läsa dokument om radiovågor samtidigt som jag ska bli kartläsare. Såhär mitt i natten dessutom.. tycker väl att det borde finnas enklare och mer uppenbara bevis för en rund jord. Men visst, kan utveckla och förklara lite grann vad du menar med att en grad blir kortare. Gärna utan att hänvisa till kartläsningsdokument. Isåfall får vi nog skippa den debatten ikväll

Vad kan vara enklare och med uppenbart än att vi hittar på jorden och därmed känner till avstånd och riktningar?

Kan du genom att mäta upp ytan på en boll avgöra om den är helt sfärisk eller om den är lite elipsformad? Kan du med några mätningar avgöra om det är en boll eller en cirkel?

Retoriska frågor, svaret är ja på båda.
Vi kan genom att mäta upp jorden avgöra dess form. Att vi hittar på jorden innebär att avstånd och riktningar är kända. Vilket i sin tur innebär att vi har mätt upp bollen.

Citat:
... Men visst, kan utveckla och förklara lite grann vad du menar med att en grad blir kortare. ...

Avståndet Perth - Sydney är inte förenligt med en platt jord. På en platt jord måste avståndet utefter en latitud bli längre ju längre söderut du kommer. På en platt jord skulle avståndet mellan Sydney och Perth bli mycket längre än 34 grader utefter ekvatorn. I verkligheten vet vi att avståndet är kortare.

Ett annat sätt att se det på är att våra kartor fungerar och överensstämmer med verkligheten. Enligt dessa kartor är latituden S30 kortare är S0. Vilket direkt falsifierar att jorden är platt.

Om våra kartor fungerar känner vi till jordens form.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-16 kl. 23:22.
Citera
2022-03-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du antar?
Du påstår något och förstår inte vad det är du påstår?
Samma bevis krav som du lägger på andra bör du kunna utföra själv för dina påståenden.

Så hur ser dina bevis ut nu för ditt påstående?
Jag påstår inget. Du påstår att jorden är rund, och försöker bevisa det med radiovågor. Vilket inte går så bra eller hur? Sluta göra bort dig ännu mer. Som sagt.

Debatten med dig är avslutad.
Citera
2022-03-16, 23:25
Medlem
Citat:
Jag påstår inget. Du påstår att jorden är rund, och försöker bevisa det med radiovågor. Vilket inte går så bra eller hur? Sluta göra bort dig ännu mer. Som sagt.

Debatten med dig är avslutad.

Behöver jag länka till där du påstår det är logiskt att dina påstådda fenomen minskar med höjden?
Som jag sa, vi kommer dit när du bevisat ditt påstående om höjden påverkan av dina fenomen som du inte har förstått och därav inte kan förklara.

Partiklar som kan orsaka scattering, är de fler eller färre vid havsnivå eller i molnbasen?
Varför är det så?
Ditt påstående, ditt bevis och innan du kommit med detta kommer vi ju inte vidare.
Citera
2022-03-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Avståndet Perth - Sydney är inte förenligt med en platt jord. På en platt jord måste avståndet utefter en latitud bli längre ju längre söderut du kommer. På en platt jord skulle avståndet mellan Sydney och Perth bli mycket längre än 34 grader utefter ekvatorn. I verkligheten vet vi att avståndet är kortare.
Vad pratar du om? Avståndet är 3290 km (fågelvägen som du själv säger)
Citat:
På en platt jord måste avståndet utefter en latitud bli längre ju längre söderut du kommer.
Vad innebär detta? Latitud och longitud är fiktiva linjer, vilket jag gett dig en länk till barnens encyklopedi. Varför måste avståndet bli längre på en sådan där "latitud" ju längre söderut man kommer? Vet du själv vad du svamlar om?

Citat:
På en platt jord skulle avståndet mellan Sydney och Perth bli mycket längre än 34 grader utefter ekvatorn

Så nu börjar du svamla och räkna i grader istället?

Du har inte bevisat någonting med ditt nonsens. Det får räcka nu, du har fått chansen att övertyga i flera timmar, du lyckas inte särskilt bra.
Senast redigerad av BritneySpearsLove 2022-03-16 kl. 23:31.
Citera
2022-03-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Behöver jag länka till där du påstår det är logiskt att dina påstådda fenomen minskar med höjden?
Som jag sa, vi kommer dit när du bevisat ditt påstående om höjden påverkan av dina fenomen som du inte har förstått och därav inte kan förklara.

Partiklar som kan orsaka scattering, är de fler eller färre vid havsnivå eller i molnbasen?
Varför är det så?
Ditt påstående, ditt bevis och innan du kommit med detta kommer vi ju inte vidare.
Jorden är rund! Du kan inte bevisa att den inte är det! Tillbaka kaka! Läs mina 1000sidors nörddokument om radiovågor!

Patetiskt.....
Du har gjort bort dig.

Debatten. Med. Dig. Är. Avslutad
Varsågod och skriv sista ordet, börjar undra om du inte sitter på flera användare och bombarderar med nonsens...
Senast redigerad av BritneySpearsLove 2022-03-16 kl. 23:30.
Citera
2022-03-16, 23:37
Medlem
Citat:
Jorden är rund! Du kan inte bevisa att den inte är det! Tillbaka kaka! Läs mina 1000sidors nörddokument om radiovågor!

Patetiskt.....
Du har gjort bort dig.

Debatten. Med. Dig. Är. Avslutad
Varsågod och skriv sista ordet, börjar undra om du inte sitter på flera användare och bombarderar med nonsens...

Exakt, bra att vi kom fram till det 😀
Nu är det ju inte jag som har två konton här, men vi vet ju vem och vilka det är 😀

Så bra att du ger dig när du inte kan visa att du ens förstår vad du själv lägger fram som påstående.
Ironiskt nog sitter de flesta som tror på platt jord och nyttjar teknik som inte fungerat på platt jord men det får bli en annan tråd.
Citera
2022-03-16, 23:45
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Avståndet är 3290 km (fågelvägen som du själv säger)

Vad innebär detta? Latitud och longitud är fiktiva linjer,

Du kan kalla dem vad du vill. Det förändrar inte grundläggande geometri.

Citat:
... Varför måste avståndet bli längre på en sådan där "latitud" ju längre söderut man kommer? Vet du själv vad du svamlar om?

Därför att en cirkels omkrets blir längre ju större radien är.

Citat:
.... Det får räcka nu, du har fått chansen att övertyga i flera timmar, du lyckas inte särskilt bra.

Det ligger nog mer hos dig. Normalbegåvade har inga problem med att förstå att om man har kunskap om avstånd och riktningar på en yta så har man även kännedom om ytans form.

Förstår du vekligen inte att om vi känner till avstånd mellan olika punkter på en boll kan avgöra om det är en boll, en ellips eller en platt cirkel?
Citera
2022-03-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du kan kalla dem vad du vill. Det förändrar inte grundläggande geometri.

Därför att en cirkels omkrets blir längre ju större radien är.

Det ligger nog mer hos dig. Normalbegåvade har inga problem med att förstå att om man har kunskap om avstånd och riktningar på en yta så har man även kännedom om ytans form.

Förstår du vekligen inte att om vi känner till avstånd mellan olika punkter på en boll kan avgöra om det är en boll, en ellips eller en platt cirkel?
Jag utgick dock inte från att den platta jorden var cirkelformad. Därför förstod jag heller inte vad du menade. Du verkar tro att alla är tankeläsare? Förklara tydligt vad du menar i dina exempel.

Det du påstod nu, om latituder, bevisar absolut ingenting om att jorden är rund. Däremot bevisade du kanske att klotlatituder inte fungerar på en platt cirkeljord.
Men varför krånglar du hela tiden?

Du får en chans till

Alla kan se vad du har svammlat om hittills.

Bevisa tydligt och klart

Jag upprepar

Tydligt och klart

Med bevis
Att jorden är rund.

Du får en chans till. Sedan avslutar jag diskussionen med dig.
Citera
2022-03-17, 00:10
Medlem
Citat:
Jag utgick dock inte från att den platta jorden var cirkelformad. Därför förstod jag heller inte vad du menade. Du verkar tro att alla är tankeläsare? Förklara tydligt vad du menar i dina exempel.

Det du påstod nu, om latituder, bevisar absolut ingenting om att jorden är rund. Däremot bevisade du kanske att klotlatituder inte fungerar på en platt cirkeljord.

Du får en chans till

Bevisa tydligt och klart

Jag upprepar

Tydligt och klart

Med bevis
Att jorden är rund.

Du kan ju inte kräva bevis när du själv inte vill komma med några när vi kräver det.
Rätt typiskt er att kräva bevis men när det krävs av er så flummar ni direkt iväg och duckar som om livet hängde på det.

Får man försynt fråga varför du inhämtar ett avstånd från ett företag vars kartor grundar sig på en sfärisk jord?

Citat:

I staden Alexandria, bodde en duktig matematiker, Eratosthenes. Han märkte att när han åt lunch mitt på dagen, så hade torgets obelisk en mycket kort skugga. Vid klockan 12, när solen ligger högst, kom solens stålar nästan från rakt över honom, men inte helt. Eftersom det finns en liten vinkel, finns det en liten skugga.

En dag fick Eratosthenes ett brev från en vän som bodde i Syene, som ligger 800 kilometer söder om Alexandria. Vännen berättade för Eratosthenes att det fanns ingen skugga alls vid tolv-tiden där han bodde. I Syene, skiner solen från rakt över hans huvud.

”Det låter konstigt,” tänkte Eratosthenes. ”Jorden är ju platt — alla kan se det! I så fall borde solen skina med samma vinkel överallt, eller hur?”

Solens strålar borde vara parallella, men det är de inte! Men om jorden inte alls är platt, utan krökt, då kan skuggorna ha olika vinklar. Och om jorden är krökt, då måste dess ändar möta varandra någonstans, och det blir en sfär!

https://app.binogi.se/l/jorden-rund-som-en-boll
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-03-17 kl. 00:30.
Citera
2022-03-17, 00:22
Medlem
Citat:

Du får en chans till

Bevisa tydligt och klart

Jag upprepar

Tydligt och klart

Med bevis
Att jorden är rund.

Vi har uppenbarligen lite svårt att förstå varandra.

Men vi kan vända på det. Hur kan det faktum att vi hittar på jorden inte vara ett bevis för att vi känner till avstånd och riktningar? Och hur kan det i sin tur inte vara ett bevis för att vi känner till dess form?

Och jag frågar återigen: Anser du att man kan avgöra formen på ett objekt om man har kunskap om avstånd och riktningar på dess yta? Om inte bör du förklara varför för det stider mot sunt förnuft och enkel geometri.

Vidare har jag faktiskt lite svårt att förstå vad du ens opponerar dig emot och vad du egentligen påstår. Fungerar våra kartor? Om ja, varför visar dessa kartor att ekvatorn är 4000 mil lång och att det är 1000 mil från ekvatorn till Nordpolen? Och hur kommer det sig att kartorna fungerar när de är projektioner av en sfär?

Citat:
Vad pratar du om? Avståndet är 3290 km (fågelvägen som du själv säger) .

Det avståndet är framräknat med hjälp av en sfärisk modell över jorden. Om avståndet stämmer i verkligheten så stämmer den sfäriska modellen med verkligheten när det gäller dessa två punkter.
https://www.distance.to/Sydney/Perth

Du bör även observera att den kortaste sträckan inte är en rät linje utan en sydlig storcirkel.

Vidare är Sydney - Perth bara ett exempel på hur teoretiska sträckor från en sfärisk modell överensstämmer med verkligheten. Du kan göra samma jämförelse mellan andra punkter såsom t.ex Sydney - Johannesburg eller vilka andra punkter du vill. Empiri (vi färdas kors och tvärs) har visat att samliga av den typen av jämförelser stämmer. Praktisk erfarenhet har visat oss att den sfäriska modellen stämmer på metern när med verkligheten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-17 kl. 00:51.
Citera
2022-03-17, 01:17
Medlem
Citat:
Wow..... Efter att ha diskuterat med er två pellejönsar så börjar jag allvarligt ifrågasätta om jorden är rund..... Jag får även en känsla av att ni sitter "brevid varandra" i samma rum. Den ena idoten efter den andra. Kommer med cirkelresonemang och tillbakakaka. Hahahaha. Hur patetiskt kan det bli? Finns som tur är dokumenterat för folk att läsa. Kanske inte så roligt för er att läsa, när ni uppnår myndighetsålder.

Fast vänta nu, du anklagade mig för mordet på Palme och nu gör att jag inte är myndig.
Du vet när han mördades antar jag, skaka fram skolmatten och se om det påståendet då kan vara sant,
Är det mer du ljuger om nu när jag ändå fick det bekräftat?

Kan du inte lägga fram bevis på varför den uträkningen som gjordes för ca 2000 år sedan är felaktig?
Gjordes dessutom av en som ansåg att jorden var platt och han hade med de redskap som fanns tillgängliga endast ca 10% fel mot vad vi vet idag.
Du kan själv utföra det experimentet idag och se om du får samma värden, behöver inte ens åka till samma ställe. För du kan väl ta en cykeltur och mäta upp avståndet?
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-03-17 kl. 01:41.
Citera
2022-03-17, 02:14
Medlem
Citat:

Berätta om indianen som uppfann popcorn för 8000år sedan också? Denna saga är inte mycket att komma med. Kul att han fick brev för 2000 år sedan från sin polare 800km bort. Undra vilken postservice de hade på den tiden. Bra mycket bättre än PostNord iaf.

Man kan ju tuta i dig vad som helst, så länge det finns tryckt i bokform. Skuggorna kan mycket väl ha olika längd med en plattjord. Lägg upp massa Dominobrickor eller liknande på ett bord, tänd en klotformad lampa/glödlampa en bit från bordet. Där ser du, massor med olika skuggor beroende på infallsvinkel. Hur kan du inte känna till detta otroligt enkla fysikaliska fenomen?
Varför diskuterar jag fortfarande med dig? Sluta att citera mig, är trött på dig. Du fick sista ordet ju. Gå lek med din radioapparat istället din tönt.

Ah, nice undrade just när du skulle börja med personangrepp igen.
Du hänger upp dig på ett brev som mänskligheten skickat längre än så faktiskt. Detta gör du istället för att förklara varför han har fel.
Dina dominobrickor är inte i skala av varken jorden eller storlek på ljuskällan solen så där får du nog tänka om.

Gör om och gör rätt helt enkelt. Använd jorden och solen som vi faktiskt har och som inte ändrat form eller andra fysiska egenskaper sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in